09.07.2020 | 4 minuten

Smart Charging


Een huis of bedrijf heeft niet de hele dag dezelfde hoeveelheid stroom nodig. Een laadpaal met smart charging technologie speelt slim in op de beschikbare stroom. Als je binnen meer stroom nodig hebt, gaat er minder stroom naar je laadpaal, en andersom.

Zo werkt een smart charging laadpaal

Uit onderzoek blijkt dat een elektrische auto tijdens het opladen 30% tot 50% van de laadtijd wordt opgeladen. De rest van de tijd wordt de auto niet opgeladen. Ook blijkt uit onderzoek dat de meeste elektrische auto’s op dezelfde tijd worden opgeladen, het ‘piekmoment’. Tijdens deze piekmomenten ontstaat er meer druk op het elektriciteitsnet. Een laadpaal met smart charging technologie speelt slim in op de beschikbare stroom. Het is een duurzame manier om een elektrische auto op te laden en de verdere druk op het elektriciteitsnet te voorkomen. We ontwikkelen verschillende manieren van Smart Charging, waardoor pieken en dalen meer in evenwicht zijn. We kunnen een elektrische auto voorzien van groene stroom, zonder dat het impact heeft op de elektrisch rijder. Wij zien slim laden als een onmisbare toepassing om de komst van meer duurzame energiebronnen mogelijk te maken en zetten daarom vol in op de ontwikkeling ervan.

De voordelen van smart charging

  • Je maakt optimaal gebruik van de hoeveelheid beschikbare stroom
  • Je voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet
  • Je profiteert van voordelige tarieven door gebruik te maken van daluren

 

Dynamic Load Balancing

Bij ons éénmalig € 165,29 excl. btw (€ 200 incl. btw)

Bij Dynamic Load Balancing wordt het beschikbare vermogen in je meterkast verdeeld over je laadpaal en de apparaten in huis. Hiervoor heb je wel een slimme meter nodig in je meterkast met een speciale p1-poort: DSMR 4.0-4.2 of SMR 5.0. Dit kan je zien op je slimme meter.

Heb je bijvoorbeeld een inductiekookplaat, jacuzzi en een warmtepomp, dan gebruik je op sommige momenten veel stroom in een korte tijd. Met Dynamic Load Balancing zorg je ervoor dat de stoppen in je meterkast op zo’n moment niet doorslaan.

Zo heb je altijd genoeg stroom in huis, genoeg stroom voor je elektrische auto en je meterkast raakt niet overbelast. Dat is handig én voordelig en je bespaart op kosten voor een uitbreiding van een elektriciteitsnet.

Verschillende manieren van smart charging

Smart Charging is een algemeen begrip, waarmee we slim laden bedoelen. We denken na over manieren om het elektriciteitsnet zo optimaal mogelijk te gebruiken en proberen de dalen en pieken in balans te brengen. Samen met wetenschappers en mensen uit het bedrijfsleven blijven we technieken voor slim laden verder ontwikkelen. Een aantal van die technologieën voor slim laden zijn:

- Vehicle to Grid (V2G) 
- Flexpower
- Groen laden 
- Zeeburgbatterij

Zo werkt Dynamic Load Balancing met meerdere laadpalen

Als er meerdere elektrische auto’s aan het laden zijn, wordt de beschikbare stroom gelijkmatig verdeeld. Als één auto vol is, kan er meer stroom naar de andere auto’s. In het voorbeeld hieronder zie je hoe een vermogen van 30kW wordt verdeeld over meerdere laadpalen.

 

Situatie 1: 4 auto’s bij 5 laadpalen


De 5 laadpalen hebben een totaal vermogen van 30kW. Bij 4 laadpalen staat een auto. Elke auto wordt opgeladen met 7,4kW. Zo gebruiken de 4 laadpalen alle beschikbare stroom.

 

Situatie 2: ook de 5e laadpaal is bezet

Er komt een 5e auto aan. Die auto moet laden op minimaal 7,4kW. In totaal moet het vermogen dan 37kW zijn. Maar: het vermogen is 30kW.

 

Situatie 3: elk kwartier 1 auto in de wacht


Elke 15 minuten staat een andere auto in de wacht. Er laden dus steeds 4 auto’s tegelijk op. Zodra 1 auto vol is kunnen de andere 4 auto’s allemaal tegelijk opladen en zijn pauzes niet meer nodig.

 

Zelf instellen hoeveel stroom er naar je laadpaal gaat

In veel gevallen heb je Dynamic Load Balancing niet nodig. In plaats daarvan kun je ook ‘smart charging laadprofielen’ instellen. Daarmee stel je van tevoren in op welke momenten van de dag je laadpaal de auto gaat laden. Je kunt het vergelijken met het instellen van programma’s voor je thermostaat. Zo stel je bijvoorbeeld in dat je laadpaal alleen werkt tijdens daluren. 


Laden in de toekomst