De voordelen van smart charging
- Je maakt optimaal gebruik van de hoeveelheid beschikbare stroom
- Je voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet
- Je profiteert van voordelige tarieven door gebruik te maken van daluren
Uit onderzoek blijkt dat een elektrische auto tijdens het opladen 30% tot 50% van de laadtijd wordt opgeladen. De rest van de tijd wordt de auto niet opgeladen. Ook blijkt uit onderzoek dat de meeste elektrische auto’s op dezelfde tijd worden opgeladen, het ‘piekmoment’. Tijdens deze piekmomenten ontstaat er meer druk op het elektriciteitsnet. Een laadpaal met smart charging technologie speelt slim in op de beschikbare stroom.
Het is een slimme manier om een elektrische auto op te laden met de beschikbare stroom en de verdere druk op het elektriciteitsnet te voorkomen. We ontwikkelen verschillende manieren van Smart Charging, waardoor pieken en dalen meer in evenwicht zijn. Wij zien slim laden als een onmisbare toepassing om de komst van meer duurzame energiebronnen mogelijk te maken en zetten daarom vol in op de ontwikkeling ervan.
Bij ons éénmalig € 165,29 excl. btw (€ 200 incl. btw)
Bij Dynamic Load Balancing wordt het beschikbare vermogen in je meterkast verdeeld over je laadpaal en de apparaten in huis. Hiervoor heb je wel een slimme meter nodig in je meterkast met een speciale p1-poort: DSMR 4.0-4.2 of SMR 5.0. Dit kan je zien op je slimme meter.
Heb je bijvoorbeeld een inductiekookplaat, jacuzzi en een warmtepomp, dan gebruik je op sommige momenten veel stroom in een korte tijd. Met Dynamic Load Balancing zorg je ervoor dat de stoppen in je meterkast op zo’n moment niet doorslaan.
Zo heb je altijd genoeg stroom in huis, genoeg stroom voor je elektrische auto en je meterkast raakt niet overbelast. Dat is handig én voordelig en je bespaart op kosten voor een uitbreiding van een elektriciteitsnet.
Smart Charging is een algemeen begrip, waarmee we slim laden bedoelen. We denken na over manieren om het elektriciteitsnet zo optimaal mogelijk te gebruiken en proberen de dalen en pieken in balans te brengen. Samen met wetenschappers en mensen uit het bedrijfsleven blijven we technieken voor slim laden verder ontwikkelen. Een aantal van die technologieën voor slim laden zijn:
- Vehicle to Grid (V2G)
- Flexpower
- Groen laden
- Zeeburgbatterij
Als er meerdere elektrische auto’s aan het laden zijn, wordt de beschikbare stroom gelijkmatig verdeeld. Als één auto vol is, kan er meer stroom naar de andere auto’s. In het voorbeeld hieronder zie je hoe een vermogen van 30kW wordt verdeeld over meerdere laadpalen.
De 5 laadpalen hebben een totaal vermogen van 30kW. Bij 4 laadpalen staat een auto. Elke auto wordt opgeladen met 7,4kW. Zo gebruiken de 4 laadpalen alle beschikbare stroom.
Er komt een 5e auto aan. Die auto moet laden op minimaal 7,4kW. In totaal moet het vermogen dan 37kW zijn. Maar: het vermogen is 30kW.
Elke 15 minuten staat een andere auto in de wacht. Er laden dus steeds 4 auto’s tegelijk op. Zodra 1 auto vol is kunnen de andere 4 auto’s allemaal tegelijk opladen en zijn pauzes niet meer nodig.
In veel gevallen heb je Dynamic Load Balancing niet nodig. In plaats daarvan kun je ook ‘smart charging laadprofielen’ instellen. Daarmee stel je van tevoren in op welke momenten van de dag je laadpaal de auto gaat laden. Je kunt het vergelijken met het instellen van programma’s voor je thermostaat. Zo stel je bijvoorbeeld in dat je laadpaal alleen werkt tijdens daluren.
We helpen je graag op weg met onze tips. Schrijf je in en wij sturen je onze 8 tips voor bij het aanvragen van een offerte.
Krijg onze tips