Leuk dat je de QR-code op onze enorme megabatterij hebt gescand. Op deze pagina lees je alles over die batterij.

Doordat steeds meer mensen elektrisch rijden, komen er in rap tempo meer laadpalen bij. Geweldig natuurlijk, maar het stroomnet wordt daarmee flink belast. Gelukkig hebben we daar een oplossing voor ontwikkeld: Flexpower laadpalen. Dat zijn laadpalen die meer stroom geven als er veel stroom is en weinig als er minder is. Zo laad je dus duurzamer. 

Meer elektrische auto’s, meer stroom

Het aantal elektrische auto’s groeit hard. Dat is goed nieuws, want daarmee komt fossielvrij leven een stap dichterbij. Tegelijkertijd zorgt dat grotere aantal elektrische auto’s ervoor dat we de beschikbare hoeveelheid stroom flink moeten opschroeven. Daarom hebben we samen met bouwbedrijf Heijmans en de gemeente Amsterdam een enorme batterij geplaatst. We onderzoeken met de batterij of die genoeg stroom levert wanneer het stroomnet maximaal wordt belast.


8 laadpalen + enorme batterij = 16 elektrische auto’s

De batterij die je ziet op Zeeburg is een rechthoekige container van 2,5 meter bij 3 meter. Daarnaast staan acht laadpalen waar zestien auto’s tegelijkertijd kunnen opladen. Zonder die batterij zouden dat er maar zes zijn. De batterij slaat de stroom van het stroomnet op, zodat die kan worden gebruikt als er veel vraag.  De batterij levert genoeg stroom voor acht opgeladen elektrische auto’s.

Dat is vooral handig als het stroomnet flink wordt belast. De batterij levert dan stroom aan de elektrische auto’s. Zo wordt het stroomnet niet nóg meer belast.


Onderzoeken om het elektriciteitsnet te laten zoals het is

Hoe mooi zou het zijn als een batterij het stroomnet ontziet. Een enorme batterij die tijdens de dalmomenten wordt opgeladen, zodat de batterij stroom doorgeeft aan laadpalen op het moment dat het stroomnet zwaar belast wordt. Zo werkt de batterij als buffer. Op Zeeburg hebben we onze eerste batterij geplaatst om te onderzoeken of we alle laadpalen tegelijk kunnen voorzien van stroom met één batterij.

Stel je voor dat een batterij een groot deel kan overnemen van het stroomnet. Dat scheelt een hoop werk en geld. Want we hoeven de openbare ruimte niet meer open te breken of te veranderen. Ook het stroomnet hoeft niet meer verzwaard te worden. 


Vijf jaar testen

We zitten middenin de energietransitie en daarbij lopen we graag voorop. We willen de hoeveelheid beschikbare stroom vergroten op een slimme en duurzame manier. 

De batterij is daar een resultaat van. Met die batterij kunnen we slimmer omgaan met de stroom die we opwekken. Denk aan het sneller opladen op momenten dat we veel wind- of zonne-energie opwekken of juist langzamer wanneer de wijk veel stroom nodig heeft. 

De komende vijf jaar ontdekken we wat het effect is van de batterij op het stroomnet en het opladen van elektrische auto’s. We willen bijvoorbeeld weten:

  • Hoelang de batterij tijdens piekmomenten kan bijspringen en hoe gunstig dat is voor de laadsnelheid
  • Wat de levensduur is van de batterij en wat het kost om meer met dit soort batterijen te werken
  • Hoe waardevol het is om stroom tijdelijk op te slaan in een batterij en hoe dat helpt bij de energietransitie

Als we na de testfase van vijf jaar blij zijn met de resultaten, plaatsen we op meer plekken batterijen.

Wil je meer weten over het opwekken van stroom voor elektrische auto’s? Lees dan ook:

logo gemeente amsterdam