Leuk dat je de QR-code op onze enorme megabatterij hebt gescand. Op deze pagina lees je alles over die batterij.

Meer elektrische auto’s, meer stroom

Het aantal elektrische auto’s groeit hard. Dat is goed nieuws, want daarmee komt fossielvrij leven een stap dichterbij. Tegelijkertijd zorgt dat grotere aantal elektrische auto’s ervoor dat we de beschikbare hoeveelheid stroom flink moeten opschroeven. Daarom hebben we samen met bouwbedrijf Heijmans en de gemeente Amsterdam een enorme batterij geplaatst. We onderzoeken met de batterij of deze genoeg stroom aflevert aan elektrische auto’s tijdens spitsmomenten wanneer het elektriciteitsnet veel wordt gebruikt.

8 laadpalen + enorme batterij = 16 elektrische auto’s

De batterij die je ziet op Zeeburg is een rechthoekige container van 2,5 meter bij 3 meter. Daarnaast staan acht laadpalen waar zestien auto’s tegelijkertijd kunnen opladen. Zonder die batterij zouden dat er maar zes zijn. De batterij slaat stroom van het elektriciteitsnet op, zodat die kan worden gebruikt als er veel vraag naar is.  De capaciteit van de batterij is vergelijkbaar met acht opgeladen elektrische auto’s.

Dat is vooral handig als het elektriciteitsnet flink wordt belast. De batterij levert dan stroom aan de elektrische auto’s, zodat het elektriciteitsnet op dat moment niet nóg meer wordt belast.

Onderzoeken om het elektriciteitsnet te laten zoals het is

Hoe mooi zou het zijn als een batterij het elektriciteitsnet ontziet. Een enorme batterij die tijdens de dalmomenten wordt opgeladen, zodat de batterij stroom doorgeeft aan laadpalen op het moment dat het elektriciteitsnet druk belast wordt. De batterij werkt als buffer. Op Zeeburg hebben we onze eerste batterij geplaatst om te onderzoeken of alle laadpalen tegelijktijdig kunnen worden voorzien van stroom door één batterij.

Stel je voor dat een batterij een groot deel kan overnemen van het elektriciteitsnet. Het scheelt een hoop werk en geld, omdat we de openbare ruimte niet meer zwaar hoeven open te breken of te veranderen. Ook het elektriciteitsnet hoeft niet meer verzwaard te worden. Grote voordelen die het verschil maken.

5 jaar testen

We zitten middenin de energietransitie en we lopen graag voorop. We willen de hoeveelheid beschikbare stroom vergroten op een slimme en duurzame manier.

De batterij is daar een resultaat van. Met die batterij kunnen we slimmer omgaan met de stroom die we opwekken. Denk aan het sneller opladen op momenten dat we veel wind- of zonne-energie opwekken of juist langzamer wanneer de wijk veel stroom nodig heeft. 

De komende vijf jaar ontdekken we wat het effect is van de batterij op het elektriciteitsnet en het opladen van elektrische auto’s. We willen bijvoorbeeld weten:

  • Hoelang de batterij tijdens piekmomenten kan bijspringen en hoe gunstig dat is voor de laadsnelheid
  • Wat de levensduur is van de batterij en wat het kost om meer met dit soort batterijen te werken
  • Hoe waardevol het is om stroom tijdelijk op te slaan in een batterij en hoe dat helpt bij de energietransitie

Als we na de testfase van vijf jaar blij zijn met de resultaten, gaan we op meer plekken batterijen plaatsen.

Wil je meer weten over het opwekken van stroom voor elektrisch vervoer? Lees dan ook: