18.05.2021 | 4 minuten

Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'

Hoelang mag je bij een laadpaal staan?

Om je elektrische auto op te laden, heb je een laadpaal nodig. Daar staan er tegenwoordig gelukkig tienduizenden van in Nederland. Hoelang je aan zo’n laadpaal mag staan, lees je op deze pagina.

 

 

Laadpaalklever

Benzine of diesel tanken is zo gebeurd. Je stopt de slang in je auto en een minuut later rij je weer weg. Met laden is dat anders. Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.

Zeker in het geval dat je aan een gewone openbare laadpaal laadt, waarbij het laden uren duurt, ben je tijdens het laden niet bij je auto. Daardoor ben je meestal ook niet weer terug bij je auto precies op het moment dat je auto klaar is met laden. Je auto staat dus langer aan een laadpaal dan nodig is.

Voor veel elektrisch rijders zorgt dat voor frustratie. Want daardoor is er, zeker in gebieden waar relatief weinig laadpalen staan, vaak geen plekje om te laden. De term ‘laadpaalklever’ is zo ontstaan: een laadpaalklever is iemand die zijn elektrische auto langer bij een laadpaal laat staan dan nodig is en zo een laadpaal onnodig bezet houdt.

 

 

Weinig regels voor hoelang je aan een laadpaal mag staan

Voor de meeste laadpalen gelden geen regels. Je mag er dus staan zo lang als je wilt. Je hoeft je auto niet te verplaatsen als je klaar bent met laden. Natuurlijk is dat niet sociaal, je bent dan aan het ‘laadpaalkleven’. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk elektrisch rijders hun auto kunnen opladen, is het daarom fijn je auto te verplaatsen nadat je klaar bent met laden.

Boetetarief

In sommige regio’s geldt een boetetarief om te voorkomen dat elektrisch rijders hun auto onnodig lang bij een laadpaal laten staan. In dat geval betaal je per minuut een paar cent.

Zo hebben wij in Amsterdam een boetetarief ingevoerd nadat we zagen dat sommige laadpalen maar 20% van de tijd aan het opladen waren. Die andere 80% stond er dus ‘voor niets’ een auto op die plek. Nadat we het boetetarief invoerden werd er twee keer zoveel opgeladen. Zo’n boetetarief werkt dus. Daarom hebben we zo’n boetetarief ook ingevoerd in Noord-Brabant en Limburg, waar je nu 18 cent excl. btw per uur betaalt als je auto is opgeladen maar nog wel is aangesloten.

Let op de parkeerregels

Een andere reden om je auto na het laden weer te verplaatsen is parkeergeld: zeker in steden betaal je behalve voor het laden ook een tarief om te parkeren.

;