Februari 2021

Privacy is niet zomaar iets, het is een grondrecht. Daarom nemen we privacy serieus en doen we er alles aan je persoonsgegevens te beschermen. In dit privacy statement lees je hoe we dat aanpakken.

Gegevensverwerking binnen Vattenfall InCharge:

Onder de naam Vattenfall InCharge zijn we in Nederland actief met twee rechtspersonen: InCharge A.B. (een Zweedse rechtspersoon) en Vattenfall Customers & Solutions Netherlands N.V.

Wij zijn verantwoordelijk voor het verwerken van je persoonsgegevens. InCharge A.B. is verantwoordelijk voor onder andere onze laadpas, ons InCharge Smart abonnement en onze service ‘Creditering vergoeding gastgebruik’.

Vattenfall Customers & Solutions Netherlands N.V. is verantwoordelijk voor de eenmalige verkoop en installatie van laadpalen. Maar we opereren als één geïntegreerd bedrijf.

Hieronder leggen we je graag uit wanneer wij om je persoonsgegevens vragen en waarvoor wij deze gebruiken.

Wat we met je persoonsgegevens doen

Wanneer we persoonsgegevens van je bewaren

Wanneer we contact met je hebben, bewaren wij persoonsgegevens van je. Dat doen we als je een contract met ons afsluit of hebt afgesloten voor bijvoorbeeld een Vattenfall InCharge laadpas een InCharge Smart abonnement of een Vattenfall InCharge laadpaal.

Voor de verkoop en installatie van laadpalen verzamelen we ook gegevens uit openbare bronnen, zoals de Kamer van Koophandel.

Ook als je een offerte of informatie aanvraagt voor een product of dienst, je e-mailadres met ons deelt, onze apps gebruikt of contact hebt met onze klantenservice, kunnen wij je persoonsgegevens bewaren.

Welke persoonsgegevens we van je bewaren

We verzamelen en verwerken persoonsgegevens zoals je naam, adres,

e-mailadres, telefoonnummer(s), geboortedatum, bankrekeningnummer, klantnummer, laadpasnummer, installatieadres en gebruiksgegevens zoals locatie, start en eindtijd van je laadsessies en het aantal kWh dat je hebt geladen. En ook gegevens zoals je gebruikersnaam voor onze online portal “My InCharge” bewaren we, als je die hebt opgegeven. Ook maken we gebruik van cookies. Daarover lees je meer in ons cookie statement.

Van andere e-mobility providers krijgen wij gegevens over je laadsessies binnen hun laadnetwerken. Die gebruiken we om je factuur op te maken. Ook halen we daar informatie uit over het type auto dat je hebt, voor bijvoorbeeld onze klantenservice. Dat om je te helpen bij eventuele storingen in de laadsessie, of te bepalen welk type lader/kabel geschikt is.

Waar we je persoonsgegevens voor gebruiken

Voor het beoordelen en accepteren van je aanvraag voor een product of dienst.

Voor het delen van persoonsgegevens met de Vattenfall Groep om je beter van dienst te kunnen zijn, zoals het doen van een aanbod voor energielevering.

Voor het leveren en installeren van een door jou aangevraagde laadpaal.

Voor het leveren van laaddiensten of een ander bijbehorend product of bijbehorende dienst.

Voor het verwerken van meterstanden uit laadpalen voor het sturen van een factuur.

Voor het registreren in de My InCharge omgeving, zodat je zelf je zaken kunt regelen.

Voor het via telefoon, e-mail, chat, app of sociale media beantwoorden van je vragen over onze producten en diensten. Als je precies wilt weten hoe je persoonsgegeven via sociale media worden verwerkt, raden we je aan ook het privacybeleid van die social-media-platforms (Facebook, Google etc.) te lezen.

Voor het geven van informatie via nieuwsbrieven, bijvoorbeeld over tarieven of onze producten en diensten.

Voor marketingdoeleinden: het sturen van persoonlijke en relevante aanbiedingen voor producten of diensten. Voor onze marketingberichten kunnen we verschillende kanalen gebruiken, zoals e-mail of onze My InCharge omgeving.

Om je een nieuw aanbod te doen om weer klant bij ons te worden. Wil je dat liever niet, maak dan gebruik van het Recht van Bezwaar.

Om te bepalen of we je kortingen of aanbiedingen kunnen geven voor soortgelijke producten of diensten van de Vattenfall Groep.

Voor het behandelen van klachten, geschillen of vorderingen.

Voor het opnemen van telefoongesprekken: als je met ons belt kunnen we dat gesprek meeluisteren of opnemen. Dat doen we om de kwaliteit van die gesprekken te verbeteren en onze medewerkers te trainen. Als we dat doen, laten we je dat van tevoren weten en vernietigen we de informatie na uiterlijk drie maanden.

Voor het beheren van facturen. Als je niet of te laat betaalt, kunnen wij de factuur aan een deurwaarder of incassobureau geven.

Voor analyse om onze strategie, campagnes, producten, diensten en klantenservice te verbeteren.

Voor het aanbieden van producten of diensten via een app, zoals de Vattenfall InCharge app. Ook voor de Vattenfall InCharge app geldt dit privacy statement. Als dat nodig is laten we je ook bij het downloaden of tijdens het gebruiken van de app weten wat we doen met je persoonsgegevens.

Voor het gebruiken van onze cookies en vergelijkbare technieken op onze websites. Als je meer wilt weten over cookies of het aanpassen van je cookie-instellingen, lees dan ons cookie statement.

Voor het veilig en betrouwbaar houden van onze IT-omgeving.

Voor het voorkomen en opsporen van fraude en het doen van daarmee verband houdende onderzoeken en audits.

Om klanttevredenheidsonderzoek te doen waarmee we onze producten, diensten of dienstverlening kunnen verbeteren.

Om te voldoen aan wet- en regelgeving; volgens verschillende wetten en regels zijn we verplicht persoonsgegevens te verwerken, zoals voor de Belastingdienst (btw, Energiebelasting) en in sommige gevallen voor andere partijen, zoals de politie, voor strafrechtelijk onderzoek, of aan een toezichthouder.

Om online betalingen via betaalplatforms te faciliteren, bijvoorbeeld als je een laadsessie met je creditcard betaalt.

Voor controle door accountants.

Voor het kunnen doen van fusies en overnames.

Creditering verbruik gastbezoek (Voor zakelijke gebruikers):

Als je anderen toegang hebt gegeven tot je laadpunten, krijg je elke maand een factuur met daarop de vergoeding die je daarvoor krijgt volgens het afgesproken laadtarief.
En tot slot, goed om te weten: wij verkopen of geven je persoonsgegevens nooit aan bedrijven die je gegevens voor eigen commerciële doeleinden gebruiken.
Wanneer we je persoonsgegevens gebruiken
We verwerken je persoonsgegevens alleen met een wettelijke grondslag. Bijvoorbeeld:

Voor het uitvoeren van onze overeenkomst met jou.

Om de afspraken die we met je hebben gemaakt in de overeenkomst na te komen. Zoals het leveren van een laadpas of voor het uitlezen van de meterstand van het laadpunt.

Omdat je ons toestemming hebt gegeven.

Bijvoorbeeld als wij cookies gebruiken op onze website.

Omdat het in de wet staat.

Volgens verschillende wetten en regels zijn we verplicht gegevens te verwerken en in sommige gevallen aan andere partijen te geven. Denk aan de politie voor een strafrechtelijk onderzoek of aan de Belastingdienst voor belastingaangifte, zoals btw of energiebelasting.

Omdat we daarvoor een gerechtvaardigd belang hebben. Denk bijvoorbeeld aan:

Het goed en veilig laten werken van ons oplaad- en computernetwerk

Het onderzoeken van fraude, voorrisicomanagement

Het goed regelen van een fusie of overname

Het meeluisteren en opnemen van telefoongesprekken om de kwaliteit van die gesprekken te verbeteren en onze medewerkers te trainen

Het onderzoeken van de tevredenheid van onze klanten, zodat we onze producten en diensten kunnen verbeteren;

Marketingactiviteiten om persoonlijk en relevant te kunnen zijn in het aanbieden van producten en diensten aan jou.

Je hebt het recht om bezwaar te maken tegen de gerechtvaardigde belangen die je hierboven ziet staan. Als je dat wilt, mail ons dan op incharge@vattenfall.nl en vertel waarom je bezwaar maakt en tegen welke specifieke belangen. Wij beoordelen dan of we aan je bezwaar tegemoet kunnen komen. Zo niet, dan is het aan ons om aan te tonen dat we, ondanks je bezwaar, toch een gerechtvaardigd belang hebben om je persoonsgegevens te blijven verwerken. Als we die niet hebben, stoppen we met het verwerken van je persoonsgegevens.

Wil je geen commerciële boodschappen ontvangen? Laat het ons weten via incharge@vattenfall.nl. We stoppen dan direct.

Met wie we je persoonsgegevens delen

Om de afspraken die we hebben gemaakt over de producten en diensten die je van ons gebruikt na te komen, delen we je persoonsgegevens met:

Onze medewerkers of medewerkers van ons moederbedrijf Vattenfall die je persoonsgegevens verwerken om onze frontoffice, backoffice, financiële administratie en ons netwerk goed en veilig te laten werken. Laadpaalexploitanten en laadpasaanbieders binnen het gebied waa je met je laadpas geladen hebt, bijvoorbeeld om laadsessies af te rekenen.

Installatiebedrijven die in opdracht van ons werken, bijvoorbeeld voor het installeren van je laadpaal.

De politie, de Belastingdienst en toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens of de ACM, in situaties waarin we verplicht zijn dat te doen.

Professionele adviseurs zoals advocaten, accountants, auditors.

Callcenters om ons te helpen vragen en verzoeken van je te beantwoorden of voor marketing- en salesactiviteiten.

Incassobureaus, deurwaarders of bewindvoerders, als je niet of te laat betaalt.

Financiële instellingen en betaaldienstverleners voor betalingen.

Marketing- en salesbureaus om ons te helpen bij het opzetten en uitvoeren van effectieve marketing en sales campagnes.

Dienstverleners op het gebied van automatisering, bijvoorbeeld voor onderhoud aan ons netwerk of voor het opslaan van gegevens.

Met al deze partijen hebben we duidelijke afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat zij maatregelen nemen om verlies of onrechtmatige verwerking van je persoonsgegevens te voorkomen.

Als we samenwerken met een partij buiten Europa, dan maken we passende afspraken om je persoonsgegevens te beschermen. We gebruiken bijvoorbeeld standaardbepalingen voor gegevensbescherming die zijn goedgekeurd door de Europese Commissie. Of we verwerken persoonsgegevens in een land waarvoor een zogeheten adequaatheidsbesluit van de Europese Commissie bestaat. Zo’n adequaatheidsbesluit geeft de Europese Commissie aan landen die een vergelijkbaar niveau van gegevensbescherming hebben als landen in Europa.

Als je meer wilt weten over de manier waarop wij omgaan met je persoonsgegevens als we die geven aan partijen buiten Europa, mail ons dan op data.protection.netherlands@vattenfall.com en zet in het onderwerp: ‘internationale doorgifte van persoonsgegevens’.

Zo lang bewaren we je persoonsgegevens

We bewaren je persoonsgegevens niet langer dan nodig is voor de doelen waarvoor we gegevens verzamelen.

In bepaalde gevallen zijn we wettelijk verplicht om persoonsgegevens voor een bepaalde periode te bewaren. Voor de belastingwetgeving geldt bijvoorbeeld een termijn van 7 jaar. Voor telefonische opnames voorkwaliteits-en trainingsdoeleinden geldt een maximale termijn van drie maanden.

Wie verantwoordelijk is voor de verwerking van je persoonsgegevens

Wij zijn Vattenfall InCharge. In Nederland zijn we actief met twee rechtspersonen: InCharge A.B. (een Zweedse rechtspersoon) en Vattenfall Customers & Solutions Netherlands N.V.

InCharge A.B. (Evenemansgatan 13,169 92 Stockholm, registratienummer Zweedse kamer van koophandel: 559178-6081) is verantwoordelijk voor onder andere onze laadpas, ons InCharge Smart abonnement en onze service ‘Creditering vergoeding gastgebruik’.

Vattenfall Customers & Solutions Netherlands N.V.(Hoekenrode 8, 1102 BR te Amsterdam, geregistreerd bij de Nederlandse Kamer van Koophandel onder nummer: 34364931,) is verantwoordelijk voor de eenmalige verkoop en installatie van laadpalen.

Dit privacy statement kan veranderen

Als we dit privacy statement veranderen in materiële zin, laten we je dat weten. De laatste versie vind je altijd op deze website.

De rechten die je hebt als het gaat om je persoonsgegevens

Recht op inzage

Je hebt het recht om je persoonsgegevens in te zien. Je kunt daarom bij ons opvragen welke persoonsgegevens wij van je verwerken en met welk doel.

Recht op het corrigeren van je persoonsgegevens

Verder heb je het recht om je persoonsgegevens te corrigeren als die niet kloppen of onvolledig zijn.

Recht op verwijderen van je persoonsgegevens

Je hebt het recht om je persoonsgegevens te laten verwijderen als we die niet meer nodig hebben voor het doel waarvoor we ze hebben verzameld. Het kan zijn dat we dat niet kunnen, doordat we volgens de wet verplicht zijn je gegevens te bewaren.

Recht op het beperken van de verwerking van je persoonsgegevens

In bepaalde situaties heb je het recht om tijdelijk het verwerken van je persoonsgegevens te beperken:

1. Als je wacht op de beoordeling van een verzoek om je persoonsgegevens te corrigeren of als je bezwaar hebt gemaakt tegen het verwerken van je persoonsgegevens.

2. Als je persoonsgegevens eigenlijk verwijderd zouden moeten worden, maar je dat niet wilt.

3. Als we je persoonsgegevens niet meer nodig hebben, maar jij je persoonsgegevens nodig hebt voor de voorbereiding op een rechtszaak.

Recht op dataportabiliteit

Je hebt het recht om de persoonsgegevens die je aan ons hebt gegeven, in een elektronisch gangbare vorm van ons toegestuurd te krijgen. Zo kun je die persoonsgegevens doorgeven aan een ander bedrijf dat je kiest. Ook kun je dat recht aan een ander bedrijf geven dat namens jou handelt. Daarvoor hebben we een machtiging van je nodig, zodat we zeker weten dat dat bedrijf namens jou handelt.

Het recht op dataportibiliteit geldt alleen voor de persoonsgegevens die wij van je gebruiken omdat je daar toestemming voor hebt gegeven of omdat we dat doen omdat we een contract hebben gesloten.

Zo maak je gebruik van je rechten

Als je gebruik wilt maken van een van je rechten, bel ons dan op 088 363 79 91. Of stuur een e-mail of brief. Omdat het om je persoonsgegevens gaat, kunnen wij je vragen stellen om je identiteit te controleren. Ook kunnen we je vragen om een kopie van je paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs in. Ons e-mailadres is: incharge@vattenfall.nl, ons postadres: Vattenfall Klantenservice, Postbus 40021, 6803 HA, Arnhem. Je krijgt binnen een maand een reactie van ons.

Op de website van de Rijksoverheid lees je hoe je veilig een kopie van je identiteitsbewijs stuurt. Meer informatie vind je op Rijksoverheid.nl.

Goed om te weten over veiligheid

Wij gaan op een veilige manier om met je persoonsgegevens. We hebben technische en organisatorische maatregelen genomen om je persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen onrechtmatige verwerking. We bewaren je persoonlijke gegevens op servers in een beveiligde omgeving, die bescherming biedt tegen ongeoorloofde toegang, publicatie en gebruik van de gegevens door onbevoegden binnen en buiten onze organisatie. Die beveiligingseisen stellen wij ook aan de partijen die voor ons persoonsgegevens verwerken.

Tips

Hou je wachtwoorden geheim en zorg dat alleen jij toegang hebt tot je wachtwoorden.

Pas op voor ‘phishing’: onze medewerkers van Vattenfall vragen je nooit via telefoon of e-mail om je persoonsgegevens.

Installeer regelmatig updates op de apparaten die je gebruikt en installeer software die je apparaten beschermt tegen virussen.

We raden je af om je apparaten te ‘rooten’ of ‘jailbreaken’, omdat de beveiliging van je apparaten dan mogelijk niet of minder goed werkt. Meer tips vind je op www.veiliginternetten.nl.

Over het Bel-me-niet Register

Het Bel-me-niet Register is er om irritatie bij consumenten over ongevraagde telemarketing te verminderen. Je kunt je telefoonnummer(s) in het Bel-me-niet Register zetten. Daarna mogen bedrijven je niet meer bellen voor een commercieel, ideëel of charitatief doel, tenzij je klant bent of hebt gev