27.01.2025 | 3 minuten

Het laden van de Toekomst volgens Kevin


Kevin van Gansewinkel werkt in het sales team van Vattenfall InCharge. "Ik heb altijd al interesse gehad in hernieuwbare energiebronnen. En die expertise gebruik ik sinds de zomer nu bij Vattenfall."


Waar hou jij je vooral mee bezig?  

Ik adviseer organisaties over laadoplossingen voor plekken met veel laadverkeer, zoals supermarkten en grote laadpleinen. En dan vooral snelladers. Ook ben ik gespecialiseerd in het opladen van zware elektrische voertuigen. Als onze klanten daar vragen over hebben kan ik ze daar ook meteen bij helpen. 


Waar zie je de grootste ontwikkelingen in de laadinfrastructuur in de komende vijf jaar? 


Ja goeie vraag. De laadpalen business is altijd in beweging. Het is soms lastig inschatten wat er precies gaat gebeuren, maar ik denk dat we het vooral merken in: de uitbreiding van het netwerk en technologische vooruitgang. We gebruiken ook slimme technologieën om het netwerk beter en betrouwbaarder te maken. 


Uitbreiding van het laadnetwerk

In 2022 waren er wereldwijd 2,7 miljoen laadpunten en dat aantal blijft groeien. Ik verwacht ook meer snelladers. En dan echt super snelladen dus laadpalen met een vermogen van 350 kW. Je auto is dan opgeladen in 15 tot 20 minuten. 


Technologische vooruitgang

Ik zei het eerder al: de laadpalen business is nooit saai want ieder jaar zijn er nieuwe technologieën die laden makkelijker, sneller of slimmer maken. Ik denk dat bijvoorbeeld de solid-state batterij cruciaal is in elektrificatie.

Bij een gewone batterij lopen er geladen deeltjes tussen 2 elektroden en daartussen zit een soort gel. Maar bij een solid-state batterij zit er een vaste stof tussen de elektroden. Door de vaste stof is de batterij efficiënter, kan je meer energie opslaan en is ‘ie veiliger. 


Nieuwsgierig naar Solid State batterijen? Lees er hier meer over 


Integratie van slimme netwerken

Dat betekent eigenlijk dat laadpalen beter kunnen praten met ons stroomnet. Dat is handig, omdat het stoomnet altijd in balans moet blijven. Op het moment dat er veel hernieuwbare energie beschikbaar is als het bijvoorbeeld waait, weet de laadpaal dat en kan die een auto sneller opladen. Of juist langzamer als er weinig stroom op het net is. Laadpaalbeheerders kunnen daarmee ook werken met flexibele prijzen, dus goedkoper laden als er veel (groene) stroom op het net is of duurder als het spits is. 


En uitdagingen?

Ik moet meteen aan drie dingen denken: netcapaciteit, toegankelijkheid en beleid. 

Netcapaciteit

Netcapaciteit betekent eigenlijk ‘ruimte op het stroomnet’. Nu is er niet genoeg ruimte op het stroomnet voor iedereen om elektrisch te rijden. Daar moeten we met z’n allen, netbeheerders, gemeentes en laadpaalbeheerders, goed over nadenken.


Toegankelijkheid

Lang niet iedereen heeft een eigen oprit waar je je eigen laadpaal kan ophangen. Wat betekent dat we in het openbaar laadpalen plaatsen. Die moeten goed geïnstalleerd en onderhouden worden en dat kost flink wat geld. Daar zit voor partijen zoals wijzelf dagelijks een uitdaging: hoe doen we dat slim en toekomstbestendig?

Lees hier meer over hoe we zorgen dat iedereen veilig kan laden.


Beleid

Het is spannend om over te stappen naar elektrisch rijden als je niet weet of de regels van vandaag morgen ook nog gelden. Onzekerheid over subsidies en belastingvoordelen kan de overstap naar elektrisch rijden vertragen.

 

Hoe ziet elektrisch rijden er volgens jou uit in 2040?


In 2040 zal elektrisch rijden waarschijnlijk de norm zijn voor voertuigen. Ik denk namelijk dat we in steden steeds meer Zero-emissie zones krijgen. Dus dan moet je wel schoon rijden. Solid-state batterijen gaan daarbij helpen. Omdat ze ervoor zorgen dat onze auto’s sneller opladen en verder rijden.

Ik denk ook dat alle laadpalen onderdeel worden van de slimme (stroom)netwerken zodat we stroom efficiënter verdelen en slimme laadtechnologieën kunnen inzetten zoals Vehicle-to-Grid. 

Lees hier meer over Vehicle-to-Grid

 


Laden in de toekomst
Laadpaal en opladen