Wat kost elektrisch rijden
Om die vraag te beantwoorden, delen we de vraag op in zes onderdelen:
- Wat is de aanschafprijs van een elektrische auto?
- Wat kost het opladen van een elektrische auto?
- Wat kost het onderhoud van een elektrische auto?
- Wat kost een laadpaal voor een elektrische auto?
- Hoe zit het met de afschrijving van een elektrische auto?
- Wat zijn de belastingregels rond elektrisch rijden?
- Goedkoper laden door zelf stroom op te wekken
Wat is de aanschafprijs van een elektrische auto?
Elektrische auto’s zijn nu nog duurder dan benzine- of dieselauto’s. Zo is de vanafprijs van een elektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld € 34.005 en van een gewone Golf € 25.995. Bovendien zijn er nog weinig elektrische tweedehands auto's te koop.
Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duurder zijn om te maken dan brandstofmotors. Verder speelt de zogeheten ‘aandrijflijn’ een rol: alle andere onderdelen om de auto te laten rijden. Veel van die onderdelen worden de komende jaren steeds goedkoper, vooral de accu. Daardoor zal een elektrische auto in aankoop in de toekomst minder duur zijn dan een brandstofauto. Bovendien is een groot deel van een accu te recyclen.
Net als een brandstofauto kun je een elektrische auto behalve eerstehands of tweedehands kopen ook zakelijk of privé leasen.
Wat kost het opladen van een elektrische auto?
Voor het opladen van je elektrische auto heb je stroom nodig. Je betaalt voor die stroom. Het tarief dat je betaalt hangt af van de plek waar je laadt. Er zijn drie verschillende plekken, en dus tarieven:
- Thuis opladen
- Laden bij een openbare laadpaal
- Laden bij een snellader
Voor thuis laden betaal je het standaard stroomtarief dat je aan je stroomleverancier betaalt. Dat is nu gemiddeld € 0,52. Met een elektrische auto met een gemiddeld verbruik betaal je dus ongeveer € 0,08 per kilometer.
Bij een openbare laadpaal betaal je meestal tussen de € 0,30 en € 0,60. Gemiddeld betaal je ongeveer € 0,40 per kWh. Per kilometer betaal je voor een gemiddelde elektrische auto ongeveer € 0,06 per kilometer. Laad je met onze Vattenfall InCharge laadpas bij een Vattenfall InCharge laadpaal, dan ben je goedkoper uit. In sommige gevallen betaal je maar € 0,20 per kWh, zoals bij onze laadpalen in Noord-Brabant en Limburg.
Snelladen is het duurste, meestal tussen de € 0,40 en € 0,80 per kWh. In het geval van € 0,60 per kWh komt dat met een gemiddelde elektrische auto neer op ongeveer € 0,09 per kilometer.
Wat kost het onderhoud van een elektrische auto?
Omdat er veel minder bewegende onderdelen in een elektrische auto zitten, is een elektrische auto een stuk goedkoper in onderhoud dan een brandstofauto. Je hoeft bijvoorbeeld je olie niet te vervangen, het filter niet te vervangen en ook heb je geen versnellingsbak of brandstofpomp. Dat scheelt behoorlijk in de onderhoudskosten van een elektrische auto. Verder heb je minder onderhoud aan je remmen nodig, omdat remenergie weer terug de accu in gaat in plaats van omgezet wordt in warmte.
Die onderhoudskosten zijn lager, maar niet nul. Het is bijvoorbeeld verstandig om je accu, remvoering en koeling te laten controleren. En om nieuwe software updates te installeren.
Wat kost een laadpaal voor een elektrische auto?
Als je een elektrische auto wilt, dan is het handig om thuis je elektrische auto op te kunnen laden. Want thuis je auto opladen is vaak goedkoper dan aan een openbare laadpaal en zeker aan een zogeheten snellader.
De kosten van een eigen laadpaal zijn afhankelijk van het soort laadpaal dat je kiest en hoe de situatie bij je thuis is. De laadpaal moet namelijk worden geïnstalleerd en aangesloten op je meterkast. In sommige gevallen is daar weinig werk voor nodig, in andere gevallen meer.
De kosten lopen door dat alles sterk uiteen. Bij ons koop je een laadpaal voor thuis vanaf € 799 excl. btw + de kosten voor je InCharge Smart abonnement, voor slimme laadopties.
Hoe zit het met de afschrijving van een elektrische auto?
Hoeveel waarde een elektrische auto verliest naarmate hij ouder wordt, is gezien de zich snel ontwikkelende techniek nog lastig te voorspellen. Bovendien verschilt die waardevermindering per model; een Tesla model X is over een aantal jaar misschien nog onverminderd populair, terwijl een Nissan Leaf misschien wel niet meer zo gewild is.
Ook in vergelijking met brandstofauto’s is er dus nog weinig te zeggen over de afschrijfkosten van een elektrische auto. Sommige experts denken dat die veel lager zijn dan die van een brandstofauto, omdat tweedehands elektrische auto’s over een paar jaar veel gewilder zijn dan tweedehands brandstofauto’s en bovendien minder onderhoud nodig hebben. Andere experts wijzen op het feit dat de ontwikkeling rond elektrische auto’s snel gaat, waardoor elektrische auto’s relatief snel verouderd zijn.
Wat zijn de belastingregels rond elektrisch rijden?
Als je een elektrische auto koopt, is het handig je te verdiepen in de belastingregels die nu en de komende jaren gelden. Die belastingregels hebben namelijk behoorlijk invloed op de totale kosten van elektrisch rijden.
Vanaf 2020 gelden de volgende regels:
- Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting tot en met 2024
- Je betaalt geen aanschafbelasting (bpm) tot en met 2024
- Je betaalt 8% bijtelling bij een catalogusprijs tot € 45.000, daarboven 22%
Na 2024 gelden er weer andere regels.
Goedkoper laden door zelf stroom op te wekken.
Met zonnepanelen kun je je eigen stroom opwekken. Als je genoeg opwerkt zorg je voor 100% fossielvrije stroom en is het laden van je elektrische auto goedkoper.
Wil je precies weten wat elektrisch rijden kost, van aanschaf tot onderhoud, van opladen tot belasting? Lees dan verder