Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrisch rijden'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrisch rijden'
Een elektrische auto heeft een 60% minder CO2-uitstoot dan een bezine auto.
Wel is het belangrijk om te weten dat een elektrische auto weliswaar geen fossiele brandstoffen nodig heeft om te rijden, maar wel om gebouwd en vervoerd te worden. Bovendien is de stroom waarop een elektrische auto rijdt lang niet altijd duurzaam opgewekt. Elektrische auto’s zijn dus niet volledig fossielvrij.
Om elektrisch rijden te stimuleren, biedt de overheid een aantal belastingvoordelen die nu en de komende jaren gelden. Die belastingregels hebben behoorlijk invloed op de totale kosten van elektrisch rijden.
Tot 2024 gelden de volgende regels:
Na 2024 gelden er weer andere regels:
Tot slot: de belasting op stroom daalt, terwijl de belasting op benzine en diesel de komende jaren waarschijnlijk stijgt.
Een elektrische auto rijdt niet op een luidruchtige motor, maar op een accu. Daardoor maakt een elektrische auto veel minder geluid dan een auto die rijdt op benzine of diesel.
Elektrische auto’s zijn zelfs zo stil, dat voetgangers en fietsers elektrische auto’s soms niet horen aankomen. Dat kan gevaarlijk zijn. Daarom is het in de EU verplicht voor fabrikanten om een geluid toe te voegen aan elektrische auto’s. Dat geluid verschilt per automerk, maar is in ieder geval niet zo luidruchtig als het geluid van een brandstofauto. Bovendien is het geluid alleen verplicht bij een snelheid onder de 20 kilometer per uur.
In een elektrisch auto zitten veel minder draaiende onderdelen dan in een brandstofauto. Daardoor is de kans dat er iets kapot gaat, een stuk kleiner. En dus heb je minder onderhoud aan een elektrische auto. Olie vervangen, nieuwe bougies, een nieuwe koppeling of distributieriem, dat komt dus niet voor bij een elektrische auto. Ook de remmen gaan langer mee, omdat je grotendeels ‘op je accu afremt’, wat voor minder slijtage zorgt dan de manier waarop je in een brandstofauto remt.
Elektrische auto’s gaan gemiddeld nu al langer mee dan brandstofauto’s. Daardoor heb je minder snel een nieuwe auto nodig, wat niet alleen geld, maar ook uitstoot als gevolg van productie en transport scheelt.
Dat komt vooral door alles wat je bij punt vier in dit artikel las; een elektrische auto heeft veel minder draaiende onderdelen die slijten en uiteindelijk kapot gaan.
Op dit moment wordt de solid state accu ontwikkeld. Dat is een nieuw soort accu die nóg langer meegaat en nóg sneller laadt. Die accu's hebben bepaalde dure grondstoffen niet meer nodig en worden daarmee goedkoper.
Het is een kwestie van smaak, maar veel automoblisten vinden elektrische auto’s lekkerder rijden. Dat komt omdat een elektrische auto ‘directer reageert op wat je doet’. En dankzij de automaat hoef je minder te doen tijdens het rijden dan in een geschakelde brandstofauto. Verder ligt een elektrische auto door de zware accu in de bodem van de auto erg stabiel in bochten.
Toch kleven er naast voordelen ook nadelen aan elektrisch rijden.
Een elektrische auto rijdt niet zonder stroom. Genoeg mogelijkheden om je elektrische auto op te laden is dus een voorwaarde om zorgeloos elektrisch te rijden.
Hoe groter de actieradius, ook wel ‘rijbereik’ genoemd, hoe verder je kunt rijden zonder op te laden. Voor de meeste nieuwe elektrische auto’s ligt die actieradius tussen de 300 en 600 kilometer. Oudere modellen rijden minder ver op een volle accu: elektrische auto’s van vijf jaar of ouder hebben meestal een actieradius tussen de 125 en 250 kilometer.
In Nederland is die actieradius meestal geen probleem; nergens staan zoveel laadpalen als in Nederland. Maar als je met de auto op vakantie gaat, kan het lastiger zijn je elektrische auto op tijd op te laden. Voor sommige mensen is dat de reden voor ‘range anxiety’, ofwel: bang om met een lege accu langs de weg te komen staan. De wegenwacht moet dan komen om je accu op te laden.
Maar ook in Nederland zorgt een gebrek aan laadpalen voor irritatie. Met name in de stad, waar de meeste mensen geen eigen oprit of garage hebben en dus geen eigen laadpaal, zijn veel elektrisch rijders inmiddels bekend met het begrip ‘laadpaalklever’: mensen die hun elektrische auto onnodig lang aan een openbare laadpaal laten staan, waardoor andere mensen hun auto niet kunnen opladen. Gelukkig komen er steeds meer laadpalen bij. Ook wij installeren de komende jaren tienduizenden laadpalen extra.
Als je ‘s avonds van je werk terugkomt en je auto pas de volgende ochtend weer nodig hebt, dan is een lange laadtijd geen probleem; je hebt je auto niet nodig als je slaapt. Maar als je accu onderweg leegraakt en je bij een openbare laadpaal je accu vollaadt, ben je iets langer bezig dan als je benzine of diesel tankt.
Gelukkig heb je langs de snelweg, zeker in Nederland, ook zogeheten ‘snelladers’. Laden bij zulke laadpalen gaat een stuk sneller dan bij een gewone openbare laadpaal. Toch ben je ongeveer een kwartier bezig om je accu voor meer dan 100 kilometer op te laden. Bovendien is laden aan een snellader duurder dan aan een gewone openbare laadpaal. Gelukkig gaat die gemiddelde snelheid van laadpalen stapgsgewijs omhoog. En ook auto's zelf kunnen steeds sneller laden.
Mocht je op vakantie gaan met je elektrische auto, hou er dan zeker in het hoogseizoen rekening mee dat er soms een rij staat bij de snelladers langs de snelweg. Reken dus voor de zekerheid extra tijd voor het wachten én het laden.
Voorlopig is een elektrische auto in aanschaf nog relatief duur. Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duur zijn om te maken. En ook veel andere onderdelen in elektrische auto’s worden goedkoper. Experts verwachten daarom dat een nieuwe elektrische auto rond het jaar 2025 goedkoper is in aanschaf dan een brandstofauto.
Bovendien zijn er nog niet zo veel elektrische tweedehands auto's te koop. Daardoor zijn elektrische auto’s ook tweedehands nog relatief duur in aanschaf.
De ontwikkeling rond elektrische auto’s gaan snel. Accu’s worden steeds beter en ook alle andere onderdelen van de aandrijflijn van elektrische auto’s worden in rap tempo goedkoper.
Dat is positief nieuws; de steeds lagere prijs maakt elektrisch rijden voor steeds meer mensen toegankelijk. Toch hebben die ontwikkelingen ook een keerzijde; een elektrische auto veroudert snel. Een elektrische auto die drie jaar geleden nog revolutionair was, loopt ver achter op nieuwe modellen die vandaag worden verkocht. Dat kan invloed hebben op de restwaarde van je auto.
Aan de andere kant is een nieuwe elektrische auto voor veel mensen nog onbetaalbaar, dus is er veel vraag naar tweedehands elektrische auto’s. En je verdient die paar duizend euro voor een tweedehands elektrische auto binnen afzienbare tijd terug door op stroom te rijden in plaats van op benzine of diesel. Daardoor is de elektrische auto voor steeds meer mensen aantrekkelijk.
De voordelen van elektrisch rijden wegen in veruit de meeste gevallen al zwaarder dan de nadelen. Natuurlijk hangt het van je persoonlijke situatie af en van wat je belangrijk vindt, maar zowel qua kosten als duurzaamheid wint de elektrische auto het uiteindelijk van de brandstofauto. De komende jaren zullen de nadelen van elektrische auto’ steeds kleiner worden - denk aan lagere prijzen en meer laadpalen. En de voordelen steeds groter - denk aan een hogere actieradius en nóg milieuvriendelijkere technologie.