22.06.2023 | 2 minuten

Door elektrische auto’s straks meer balans op het elektriciteitsnet


Door de energietransitie worden de pieken en dalen in de stroomproductie steeds groter. Het ene moment waait het immers hard, of schijnt de zon veel, het andere moment is het windstil of schijnt de zon niet.

Dus wordt het steeds belangrijker dat we ervoor zorgen dat stroom wordt gebruikt wanneer er veel aanbod is van groene stroom. En dat als er veel aanbod is van groene stroom, deze wordt opgeslagen, zodat die kan worden gebruikt op andere momenten. 

Elektrische auto’s kunnen hierbij gaan helpen. Nu al kun je door slim te laden je EV opladen op die delen van de dag dat er veel energieaanbod is.  

Maar in de nabije toekomst zal veel meer mogelijk zijn: EV-rijders kunnen dan niet alleen aangeven wanneer hun auto moet worden opgeladen, maar ook tegen welk tarief en welk minimum laadniveau bereikt moet worden.  

Slim laden werkt straks ook de andere kant op: auto’s zullen gaan werken als batterij, ook wel vehicle to grid genoemd. Is er weinig aanbod van groene energie, of plotseling een grote energievraag? Dan kunnen EV’s stroom terugleveren aan het eigen huis of zelfs aan het net.  

Uiteraard wel op zo’n manier dat je de auto gewoon kunt gebruiken. Als je bijvoorbeeld hebt aangegeven dat je de volgende dag ver moet rijden, zal de auto minder terugleveren, of helemaal niet, dan wanneer je niet of weinig gaat rijden. Op deze manier kun je als EV-eigenaar nog geld verdienen ook. 

Dit klinkt misschien futuristisch, maar bij Vattenfall InCharge zijn we hier druk mee bezig. En we verwachten dat dit binnen drie tot vijf jaar realiteit zal zijn. Slim laden en vehicle to grid zullen de barrières om een EV te gaan rijden verder verlagen. 

Meer weten? Lees hier het interview met directeur Pieter van Ommeren van Vattenfall InCharge Nederland.


Elektrische auto