Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Nu al telt ons oplaadnetwerk InCharge 320.000 laadpunten. Die vind je in Nederland, Duitsland, Zweden en Noorwegen. Ruim 50.000 van die laadpunten zijn van onszelf. De rest is van aanbieders die hun laadpunten openstellen voor ons netwerk.
De komende jaren breiden we ons oplaadnetwerk enorm uit: in 2030 willen we 200.000 eigen laadpunten hebben. Daar komen de laadpunten van andere aanbieders nog bij. Verder praten we met het bestuur van binnenlandse en buitenlandse steden en gemeenten die net als wij willen investeren in infrastructuur voor elektrische auto’s en vrachtwagens.
Uiteindelijk willen we op die manier bereiken dat iedereen in Europa altijd en overal makkelijk en snel zijn elektrische auto of vrachtwagen kan opladen.
De ontwikkelingen rond elektrisch vervoer gaan snel. Natuurlijk lopen we daarin graag voorop. Daarom werken we voortdurend aan innovaties die het makkelijker maken om vervoer van personen en goederen zoveel mogelijk elektrisch te doen.
Zo werken we in de omgeving van Stockholm mee aan eRoadArlanda. Dat is een snelweg van ongeveer 100 kilometer waarop auto’s en vrachtwagens tijdens het rijden opladen. De eerste route ligt inmiddels.
En in Amsterdam hebben we een aantal van onze Flexpower laadpalen geplaatst. Die speciale laadpalen verdelen het vermogen van het stroomnet slimmer: meer stroom tijdens daluren en minder stroom tijdens piekuren.
Om ons oplaadnetwerk InCharge verder te ontwikkelen, werken we samen met onze partners.
Zo leveren we laadpalen aan zakelijke klanten van ons dochterbedrijf DELTA, thuislaadpunten aan klanten van Hyundai-dealers en laadpassen aan klanten van BP. Bij veel McDonald’s restaurants kun je je elektrische auto opladen aan onze snelladers. En in Noord-Brabant en Limburg plaatsen we de komende jaren duizenden extra laadpalen.
Ook werken we samen met Toyota, Honda, Aral, Deloitte, City of Amsterdam en andere organisaties.