Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Hoe snel je elektrische auto precies oplaadt, hangt af van vijf factoren:
Hoe groter je accu, hoe langer het duurt om je elektrische auto helemaal op te laden.
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in kilowattuur, ofwel: kWh. De maker van je elektrische auto bepaalt hoeveel dat is. Weet je het niet? Op ovi.rdw.nl check je hety makkelijk zelf. Ook je dealer of de vorige eigenaar weet het.
Hoe krachtiger de kabel, hoe korter het duurt om je elektrische auto op te laden.
Er zijn verschillende typen laadkabels voor elektrische auto’s. Het grootste verschil zit in de lengte, dikte en het aantal fases. De laadpaal herkent welk type laadkabel is aangesloten. Verder heb je type-1 kabels, die standaard zijn in de Verenigde Staten en in Japan en type-2 kabels, die standaard zijn in Europa.
Hoe hoger het maximale vermogen van de kabel, hoe sneller je kunt laden. Sommige kabels laden bijvoorbeeld met 16 ampère en andere met 32 ampère. Als je auto 32 ampere aan kan, dan is het qua snelheid zonde om met een laadkabel van 16 ampère te laden.
De ene elektrische auto laadt sneller dan de andere. Dat heeft te maken met de accu die erin zit en het soort lader dat in je auto zit. Daar zijn verschillende soorten van:
Lader |
Laadvermogen |
1-fase |
Tot 7,4kW |
2-fase |
Tot 14,8kW |
3-fase |
Tot 22kW |
Natuurlijk laadt 3-fase een stuk sneller dan 1-fase. Alleen heb je met een 3-faselader ook een laadpaal nodig die een 3-faseaansluiting heeft. Openbare laadpalen en snelladers hebben zo’n aansluiting, maar een laadpaal voor thuis heeft dat niet standaard. Om thuis een laadpaal met een 3-faseaansluiting te installeren heb je ook een 3-faseaansluiting in je meterkast nodig. Meestal moet je daarvoor je meterkast laten verzwaren. Dat kost eenmalig ongeveer € 250 tot € 300 en per jaar tussen de € 500 en € 1.000.
Er zijn twee typen laadpalen: een 1-fase-laadpaal en een 3-fasen-laadpaal. Verder kan die aansluiting nog verschillen in hoeveelheid ampère. Een laadpaal voor thuis kan zowel 1-fase als 3-fase zijn, afhankelijk van je wensen en van je meterkast: voor een 3-faseaansluiting heb je meestal een netverzwaring nodig.
Openbare laadpalen en snelladers hebben een 3-fasen-aansluiting en in de meeste gevallen ook hogere hoeveelheid ampère dan een laadpaal voor thuis. Laden aan een openbare laadpaal of een snellader gaat daardoor meestal sneller dan laden aan een laadpaal thuis.
Wil je precies weten hoelang het duurt voordat je accu vol zit? Deel dan het vermogen van je accu door de laadsnelheid:
Vermogen accu / laadsnelheid = laadtijd
Toch is de laadtijd in de praktijk weer net anders. Want de eerste 80% opladen gaat sneller dan de laatste 20%. Op die manier ontlast je de accu en gaat die daardoor langer mee. Ook laadt een elektrische auto niet continu even snel. Uiteindelijk verschilt de laadtijd daardoor van wat je zelf berekent.