Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Stroom die je zelf opwekt is goedkoper dan stroom die je afneemt van je energieleverancier. Alle kosten bij elkaar genomen, dus inclusief de prijs die je voor je zonnepanelen betaalt, betaal je ongeveer € 0,07 per kWh. Ter vergelijking: aan je energieleverancier betaal je met het prijsplafond dat nu geldt € 0,40 per kWh. Niet gek dus dat steeds meer mensen kiezen voor zonnepanelen. En helemaal niet als ze een elektrische auto hebben.
Eerst een rekenvoorbeeld. Stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt in een Tesla Model 3, een Volkswagen ID3 of een Hyundai Kona Electric 39 kWh. Deze auto’s rijden ongeveer 6,5 kilometer per kWh. Dus heb je per jaar 10.000 / 6,5 = 1.538 kWh nodig. Een nieuw zonnepaneel levert ongeveer 370 kWh per jaar. Dan heb je dus 1.538 / 370 = ruim 4 zonnepanelen nodig.
Of neem de MG ZS. Deze rijdt ongeveer 5,2 kilometer per kWh. Als je daarmee 10.000 kilometer in een jaar rijdt, kom je uit op 10.000 / 5,2 = 1.923 kWh. Daarvoor heb je dan 1.938 / 370 = 5,5 zonnepaneel nodig.
De formule die je zelf kunt gebruiken is dus:
Aantal kilometer per jaar / verbruik van je elektrische auto in kilometer per kWh / 370 Dus rij je 30.000 kilometer per jaar in een elektrische auto die 5,5 kilometer per kWh rijdt, dan heb je (30.000 / 5,5) / 370 = bijna 15 zonnepanelen nodig.
Hoeveel goedkoper je rijdt als je 100% op zelfopgewekte zonne-energie rijdt, is ook simpel te berekenen. Wie stroom teruglevert krijgt daar € 0,07 per kWh voor. Als je uitgaat van een stroomtarief van € 0,40 per kWh, kom je uit op de volgende formule:
Aantal kWh dat je gebruikt x (0,40 - 0,07) = besparing. Stel dat je 30.000 kilometer per jaar rijdt in een Tesla Model 3 die 6,5 kilometer per kWh rijdt, dan bespaar je dus 30.000 / 6,5 x 0,33 = € 1,523,08 per jaar.