De elektrische auto - alles wat je erover wilt weten
29.03.2021 | 14 minuten

 

 

Elektrische auto

Op deze pagina lees je alles over elektrische auto’s, van de kosten tot het verbruik, de actieradius, de levensduur van accu’s, nieuwe modellen elektrische auto’s en nog veel, veel meer.

Heb je een vraag waarop je het antwoord niet vindt op deze pagina? Bekijk dan onze pagina ‘Elektrisch rijden’, ‘Laadpalen & opladen’ en ‘Laadpas’.

 

Welke elektrische auto moet ik kiezen?

De markt voor elektrische auto’s groeit hard. Steeds meer grote automerken maken daarom elektrische auto’s, waardoor het aanbod groeit.

De vraag stijgt dus, het aanbod stijgt en de techniek is sterk in ontwikkeling. Het gevolg: de prijs daalt. Experts verwachten dat de prijs van een nieuwe elektrische auto rond 2025 lager zal zijn dan de prijs van een nieuwe brandstofauto. Dat is zonder het gebruik van de auto; in veel gevallen is het nu al goedkoper om elektrisch te rijden.

Er zijn al veel elektrische modellen op de markt. Op de website van de ANWB vind je een uitgebreid overzicht. Een paar voorbeelden:

Seat Mii Electric

  • Prijs: € 23.400
  • Actieradius: 260 km

Mini Electric

  • Vanafprijs: € 34.900
  • Actieradius: 234 km

Peugeot 2-2008

  • Vanafprijs: € 40.190
  • Actieradius: 310 km

Tesla Model 3

  • Vanafprijs: € 48.980
  • Actieradius: 409/530/560 km

Waar let je op bij het kiezen van een elektrische auto?

Bij het kiezen van een elektrische auto let je op:

  • Het verbruik
  • De prijs
  • De actieradius
  • De kwaliteit van de accu
  • De grootte en het comfort
  • De uitstoot van de productie
  • Het uiterlijk van de auto

Op deze pagina lees je meer over het verbruik, de prijs, de actieradius, de kwaliteit en levensduur van accu’s en de uitstoot van de productie. Qua grootte, comfort en uiterlijk kun je het beste op de website van de ANWB, op EV-database of in het echt, in de showroom kijken.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Wat kost een elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn nu nog duurder dan benzine- of dieselauto’s. Zo is de vanafprijs van een elektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld € 34.005 en van een gewone Golf € 25.995. Bovendien zijn er nog weinig elektrische tweedehands auto's te koop.

Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s nu nog duurder zijn om te maken dan brandstofmotors. Verder speelt de zogeheten ‘aandrijflijn’ een rol: alle andere onderdelen om de auto te laten rijden.

Maar accu’s en die draaiende onderdelen worden de komende jaren steeds goedkoper. Daardoor zal een elektrische auto in aankoop in de toekomst minder duur zijn dan een brandstofauto. Experts verwachten dat een elektrische auto rond 2025 goedkoper in aanschaf zal zijn dan een brandstofauto.

Goed om te weten: net als een brandstofauto kun je een elektrische auto behalve eerstehands of tweedehands kopen ook zakelijk of privé leasen. Je hoeft dan niet in één keer een groot bedrag te betalen.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Geïnteresseerd in een laadpaal voor thuis? 



Lees meer over onze thuislaadoplossing.

 

 

Hoeveel verbruikt een elektrische auto?

Voor een elektrische auto heb je stroom nodig. Wat je voor die stroom betaalt hangt af van waar je laadt. Dat kan op drie plekken:

  • Thuis
  • Aan een openbare laadpaal
  • Aan een snellader

Thuis betaal je meestal het minste, namelijk het standaard stroomtarief van € 0,23. Per kilometer betaal je in een gemiddelde elektrische auto daardoor ongeveer € 0,03.

Bij een openbare laadpaal betaal je een iets hoger tarief. Dat tarief verschilt per laadpaal, maar is gemiddeld ongeveer € 0,40 per kWh. Zo betaal je per kilometer in een gemiddelde elektrische auto ongeveer € 0,06. Met onze Vattenfall InCharge laadpas betaal je bij een Vattenfall InCharge laadpaal minder. Bij sommige laadpalen betaal je zelfs hetzelfde tarief als thuis, dus € 0,23 per kWh.

Laden aan een snellader is het duurste, meestal tussen de € 0,35 en € 0,80 per kWh. Als je € 0,60 per kWh betaalt, komt dat neer op ongeveer € 0,09 per kilometer.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Wat betekent actieradius?

Het rijbereik van een elektrische auto wordt ook wel de ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Die actieradius geeft aan hoeveel kilometer je kunt rijden met een volle accu, vergelijkbaar dus met hoeveel kilometer je in een brandstofauto met een volle tank kunt rijden.

Die actieradius wordt bepaald door de capaciteit van de accu en de zuinigheid van de auto. In grote lijnen geldt:

  • Hoe groter de accu, hoe groter de actieradius
  • Hoe lichter en gestroomlijnder de auto, hoe groter de actieradius

Verder speelt de temperatuur een rol; accu’s werken het beste bij temperaturen van tussen de 15 en 25 graden Celcius. Vooral bij lage temperaturen werkt de accu minder goed en neemt de actieradius af.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Hoeveel kilometer kan een elektrische auto rijden?

De actieradius van een elektrische auto, ook wel het rijbereik genoemd, verschilt sterk per merk en model. Wel is de actieradius de afgelopen jaren enorm toegenomen. Daardoor is het, in ieder geval in Nederland, niet meer nodig om bang te zijn met een lege accu langs de kant van de weg te komen staan.

Hoeveel kilometer precies, dat kun je dus het beste per merk en model opzoeken. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Volkswagen ID.3: 280 kilometer
  • Honda e: 170 kilometer
  • Hyundai Kona Electric 64 kWh: 400 kilometer
  • Tesla Model 3 Longe Range Dual Motor: 470 kilometer
  • Nissan Leaf: 220 kilometer
  • Mazda MX-30: 170 kilometer
  • Citroën e-C4: 250 kilometer
  • Mini Cooper SE: 185 kilometer
  • Skoda Enyaq iV RS: 370 kilometer
  • Tesla Model S Longe Range Plus: 540

Op de website EV-database vind je alle elektrische auto’s van nu en straks, inclusief actieradius.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Hoeveel elektrische auto’s zijn er in Nederland?

Elektrisch rijden wordt in rap tempo populairder. Dat komt niet alleen door de subsidies en belastingvoordelen. Vooral de ontwikkelingen rond accu’s en andere techniek in elektrische auto’s wordt steeds beter én goedkoper.

Op dit moment, begin 2021, rijden er meer dan 260.000 elektrische auto’s rond, waarvan ruim 150.000 volledig elektrisch en ruim 100.000 gedeeltelijk.

Dat aantal is hard gegroeid. Een jaar geleden lag het totaal nog op iets meer dan 200.000 en het jaar daarvoor nog geen 150.000.

Experts verwachten dat het aantal elektrische auto’s ook de komende jaren sterk gaat stijgen. Deels komt dat door subsidies, deels door wetgeving en deels doordat de elektrische auto binnen een paar jaar goedkoper is in aanschaf dan een brandstofauto. Wat dat laatste betreft: de elektrische auto’s is in totaal in de meeste gevallen nu al goedkoper dan een brandstofauto.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Is een elektrische auto duurzaam?

Een elektrische auto is beter voor het milieu dan een auto op benzine, diesel of gas. Hoeveel duurzamer dan precies, dat hangt van een aantal punten af. Bijvoorbeeld hoe en waar de accu van wordt gemaakt, hoe de stroom wordt opgewekt, hoelang de elektrische auto meegaat en de manier waarop de eigenaar met de auto omgaat.

Er is veel onderzoek gedaan naar hoe duurzaam een elektrische auto precies is. Al met al blijkt daaruit dat elektrisch rijden nu al een stuk duurzamer is dan rijden op brandstof. En elektrisch rijden wordt steeds duurzamer, want accu’s worden steeds beter en milieuvriendelijker en stroom wordt steeds schoner opgewekt.

Als je precies wilt weten hoe duurzaam elektrisch rijden is, wat onderzoeken erover zeggen en hoe de toekomst eruitziet, lees dan verder.

 

 

Welke elektrische auto mag trekken?

Veruit de meeste elektrische auto’s mogen geen aanhangwagen of caravan trekken. Dat komt doordat elektrische auto’s door de zware accu een stuk zwaarder zijn dan brandstofauto’s. Vaak wel 300 kilo. En verder remmen elektrische auto’s ‘regeneratief’. Dat wil zeggen dat ze de energie van het remmen terug in de accu stoppen. Die manier van remmen is niet geschikt voor het trekken van een zwaar gewicht.

Toch zijn er elektrische auto’s die een trekhaak hebben en dus een aanhangwagen of caravan mogen trekken. Voorbeelden zijn de Tesla Model X, Y en 3, de Jaguar I-Pace, de Polestar 2, de Nissan Ariya en de Kia e-Soul.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?

Nu al gaan moderne accu’s langer mee dan brandstofmotoren. Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.

Gemiddeld verliezen accu’s 2,3% van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit onderzoek van Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer. Verder blijkt uit dat onderzoek dat oudere accu’s die vaak aan snelladers laden, tot 4,5% per jaar aan capaciteit verliezen en nieuwere accu’s vaak minder dan 1% per jaar.

 

 

Wat kost een volle accu in een elektrische auto?

Wat je betaalt voor een volle accu bereken je makkelijk zelf. Je vermenigvuldigt het aantal kWh dat in je accu kan met de prijs die je voor één kWh betaalt. Stel dat er 50 kWh in je accu past en je thuis je auto oplaadt voor het standaard stroomtarief van € 0,23 per kWh. Dan betaal je 50 x € 0,23 = € 11,50.

Hieronder zie je een paar elektrische auto’s, met daarbij de prijs die je voor een volle accu betaalt.

  • Honda e: 28,5 x € 0.23 = € 6,56
  • Tesla Model 3 Long Range Dual Motor: 73,5 x € 0,23 = € 16,91
  • Mazda MX-30: 30 x € 0,23 = € 6,90

 

 

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto?

Elektrisch rijden is nu al goedkoper en schoner dan rijden op benzine of diesel. Hoe goedkoop en schoon precies, dat ligt voor een belangrijk deel aan de manier waarop de stroom wordt opgewekt. Duurzaam opgewekte stroom is natuurlijk het schoonst. En als je die duurzame stroom zelf met zonnepanelen opwekt, rijd je niet alleen schoon, maar ook een stuk goedkoper.

Want per kWh die je zelf opwekt betaal je ongeveer € 0,07, terwijl je € 0,23 betaalt voor stroom van je energieleverancier. Om die reden kiezen veel mensen met een elektrische auto voor zonnepanelen op hun dak. Gemiddeld gezien heb je aan vijf zonnepanelen voor een hybride auto en acht zonnepanelen voor een volledig elektrische auto genoeg. Met dat aantal laad je volledig van je eigen zonnepanelen en bespaar je dus flink op de laadkosten voor je elektrische auto.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Ben je geïnteresseerd in het aanschaffen van zonnepanelen?

Bekijk hier ons aanbod.

 

 

Wat is de goedkoopste elektrische auto?

Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, vooral omdat het maken van accu’s minder kostbaar wordt. Experts verwachten zelfs dat elektrische auto’s in aanschaf rond 2025 goedkoper zijn dan brandstofauto’s. Goed om te weten: in totaal, dus het verbruik en onderhoud meegerekend, zijn elektrische auto’s in de meeste gevallen nu al goedkoper.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Wat is de beste elektrische auto?

Dat is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook een kwestie van waar je naar kijkt. De een houdt van een sportief uiterlijk, de ander hecht juist waarde aan een grote actieradius. En er zijn ook steeds meer mensen die ‘beste’ lezen als ‘meest milieuvriendelijke’. Ook de kwaliteit van de accu is een onderdeel waar velen op letten.

Wil je weten wat de beste elektrische auto is, op verschillende manieren bekeken? Lees dan verder.

 

 

Hoe lang gaat een elektrische auto mee?

Hoe lang je met een elektrische auto doet, hangt vooral af van de accu, het duurste onderdeel. Want het vervangen van de accu is zo duur dat dat meestal betekent dat je je auto beter kunt omruilen.

Maar: goed nieuws over de levensduur van accu’s. Onderzoekers waren er al over uit dat elektrische auto’s al langer meegaan dan brandstofauto’s. Onderzoek onder Tesla-rijders bijvoorbeeld, wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben. Terwijl de meeste brandstofauto’s rond dat kilometeraantal klaar zijn voor de sloop.

Nieuw onderzoek toont aan dat de meeste moderne elektrische auto’s in de eerste 500.000 kilometer minder dan twintig procent van hun accucapaciteit verliezen. En CAT, zegt nu zelfs een accu te maken die twee miljoen kilometer meegaat. Ze zijn in gesprek over de levering van die accu’s met Elon Musk, de CEO van Tesla. Tesla nam eerder al accu’s af bij CATL voor de Model 3. Verder hebben Tesla en General Motors eerder al, onafhankelijk van elkaar, aangegeven een accu te gaan maken die 1,6 miljoen kilometer meegaat.

 

 

Hoeveel CO2 bespaart een elektrische auto?

Een elektrische auto zelf stoot geen CO₂ uit, want die rijdt niet op benzine of diesel. Het maken van de accu en het opwekken van stroom voor de auto, daarbij komt CO₂ vrij. Hoeveel dat precies is, verschilt sterk per situatie. Een elektrische auto die op zonne-energie rijdt en waarvan de accu in een relatief schone fabriek is gemaakt, stoot veel minder CO₂ uit dan een elektrische auto die op stroom uit kolencentrales rijdt en waarvan de accu in een ouderwetse, vervuilende fabriek is gemaakt. Hoe dat precies zit, en hoe het verder zit met CO₂-uitstoot, lees je hier.

 

 

Hoe zit het met subsidies voor een elektrische auto?

Voor nieuwe en gebruikte volledig elektrische auto’s kun je vanaf 1 juli 2020 subsidie krijgen, de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). In 2020 en 2021 is dat € 2.000 voor een gebruikte elektrische auto (koop of private lease) en € 4.000 voor een nieuwe elektrische auto (koop of private lease).

De voorwaarden waaraan je moet voldoen:

  • Je auto is 100% elektrisch - en niet omgebouwd van brandstofauto naar elektrische auto
  • Je auto heeft een rijbereik van 120 kilometer of meer
  • De oorspronkelijke nieuwprijs voor je auto is tussen de € 12.000 en € 45.000

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

 

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto is een auto die rijdt op brandstof en stroom. Sommige hybride auto’s kun je opladen, de zogeheten ‘plug-in’ hybrides. Andere hybride auto’s kun je niet opladen, omdat ze vooral op brandstof rijden en de accu zelf opladen tijdens het rijden.

De voordelen van hybride auto’s

Hybride auto’s zijn over het algemeen milieuvriendelijker, stiller en qua belasting voordeliger dan brandstofauto’s. En ten opzichte van volledig elektrische auto’s hebben ze ook voordelen: ze zijn niet helemaal afhankelijk van stroom en hebben vaak een grotere actieradius.

De nadelen van hybride auto’s

Over het algemeen geldt dat de voordelen van hybride auto’s vooral gelden ten opzichte van auto’s op benzine of diesel. En dat dezelfde voordelen sterker gelden voor elektrische auto’s. Zo zijn elektrische auto’s bijvoorbeeld nóg schoner, nóg voordeliger qua belasting, nóg stiller en bovendien rijden ze volgens veel mensen lekkerder. En tot slot verdwijnen hybride auto’s langzaam van de markt. Want volledig elektrische auto’s worden steeds populairder, doordat ze steeds goedkoper én beter worden.

 

 

Wat is een plug-in hybride?

Er zijn twee soorten hybride auto’s: ‘gewone’ hybride auto’s en plug-in hybrides. De gewone hybride auto kun je niet zelf opladen en heeft dus geen stekker. Zo’n hybride laadt zichzelf op tijdens het rijden, met een dynamo. Of door ‘regeneratief’ te remmen, zodat er energie de accu in gaat tijdens het remmen.

Een plug-in hybride laad je zelf op, aan een laadpaal, net als een volledig elektrische auto.

Veel mensen kiezen voor een plug-in hybride omdat je veel van de voordelen hebt van een elektrische auto, maar dankzij de brandstofmotor een grotere actieradius hebt dan veel volledig elektrische auto’s. Toch worden plug-in hybrides steeds minder populair en volledig elektrische auto’s juist steeds populairder. Dat komt omdat volledig elektrische auto’s steeds goedkoper én steeds beter worden. Experts verwachten zelfs dat volledig elektrische auto’s rond 2025 in aanschaf goedkoper zijn dan brandstofauto’s. En in totaal, dus inclusief gebruik, zijn ze in de meeste gevallen al goedkoper.

 

 

Hoe werkt een hybride auto?

Een hybride auto heeft twee motoren: een brandstofmotor en een elektromotor. De brandstofmotor werkt op benzine of diesel, net als de brandstofmotor van een ‘gewone’ auto. De elektromotor gebruikt stroom uit de accu, net zoals een volledig elektrische auto.

Met een hybride auto tank je dus, net als bij een brandstofauto. Verder laad je ‘m alleen op als het een zogeheten ‘plug-in hybride’ is. Als het geen plug-in hybride is, dan laadt de motor de accu zelf op tijdens het rijden of tijdens het remmen.

Welke motor je gebruikt hangt van de situatie af en ‘bepaalt’ de auto zelf. Soms ondersteunt de brandstofmotor de elektromotor en soms is dat andersom. De auto kiest daarbij altijd voor de meest milieuvriendelijke optie.


;