Samenwerken aan een 100% fossielvrije generatie
Openbare laadpalen dragen bij aan het terugdringen van de CO2 en met genoeg openbare laadpalen voor bezoekers en inwoners stimuleer je elektrisch rijden binnen gemeenten. Openbare laadpalen die passen binnen de infrastructuur van de gemeente en die worden voorzien van 100% groene energie. Energie leveren op een klimaatslimme manier. Niet alleen voor onszelf maar ook voor generaties daarna.

Wij zijn Vattenfall InCharge

In 2009 zijn we vanuit E-mobility begonnen met het plaatsen van laadkabels binnen de gemeente Amsterdam. We zijn actief in landen als Duitsland, Nederland, Zweden en Noorwegen en bundelen onze krachten onder de naam Vattenfall InCharge. Hiermee zijn we één van de grootste spelers in Noord-Europa. We beschikken hierdoor over een groot netwerk van nationale- en internationale partners en ruim 85.000 laadpalen.

 

We zijn onafhankelijk en daardoor flexibel in het kiezen van de juiste leveranciers en roaming partners die passen binnen het project. We plaatsen proactief, zodat er voldoende openbare laadpalen beschikbaar zijn. Op die manier lopen we vooruit op de toenemende vraag naar laadpalen.

 

We ondersteunen gemeenten om de aanvraag zo snel en eenvoudig mogelijk te maken. We bekijken data, zodat we het juiste advies kunnen geven die in overeenstemming is met de behoefte van de gemeente. Daarna maken we een strategisch plan, zodat de laadpalen op de juiste plek binnen de infrastructuur van de gemeente passen. Eén aanspreekpunt en één plek voor de gemeente om zo makkelijk en snel mogelijk laadpalen te kunnen installeren.

 

 

Samen op weg naar een 100% fossielvrije generatie
Openbare laadpalen die worden voorzien van 100% groene energie. We slaan twee vliegen in één klap: elektrisch rijden stimuleren en groene energie leveren.
In hoog tempo neemt het elektrisch rijden toe. In het afgelopen half jaar zijn er 300.000 elektrische auto’s verkocht. Dat is het dubbele van het aantal verkochte elektrische auto’s in heel 2018 en de verkoop blijft snel toenemen.
Door deze snelle toename van elektrische auto’s, wil je als gemeente actief inspelen op de behoefte van bezoekers en inwoners. Door proactief laadpalen te plaatsen, laat je als gemeente zien dat je er voor je mensen bent en dat je investeert in een duurzame samenleving. De stap om elektrisch te rijden voor mensen wordt steeds kleiner en makkelijker. Met onze laadpas kan iedere elektrisch rijder tegen het laagste tarief zijn elektrische auto opladen bij onze laadpalen. Zo wordt opladen voor iedereen toegankelijk en betaalt niemand te veel.

 

 

Kiezen voor Vattenfall InCharge

Als gemeente kies je voor een betrouwbare en ervaren partner die betrokken is om de beste service te blijven garanderen. We zorgen voor betrouwbare en vernieuwde software en beheren onze eigen backend. Als één van de grootste internationale spelers hebben we veel kennis in huis. We geven het niet uit handen, maar stropen zelf de mouwen op. Hiervoor trekken we op met uitblinkers in de wetenschap en het bedrijfsleven. We zoeken actief naar nieuwe partners om innovatieve oplossingen aan te bieden die passen binnen de gemeenten.

 

We zorgen voor de juiste normeringen en protocollen die nodig zijn. Denk hierbij aan OCPP 2.0.1. (Open Charge Point Protocol), OCPI (Open Charge Point Interface Protocol) ISO 15118 (communicatienormering tussen een elektrische voertuig en de laadpaal) en cybersecurity: het voorkomen van datalekken en bescherming tegen aanvallen en virussen. Op die manier kunnen we belangeloos snel met de juiste partners schakelen.

 

Na de oplevering van openbare laadpalen blijven we deze monitoren. We kunnen hierdoor gelijk schakelen als we kansen ontdekken of als er nieuwe software-updates zijn. Mocht er een technische storing zijn, dan kunnen we snel reageren om het op te lossen. Heb je zelf vragen, dan bel je met je persoonlijke relatiemanager. Op die manier garanderen we de beste service. Niet voor niets zijn wij al 100 jaar een expert in onze branche. Samen onderweg en op weg naar een 100% fossielvrije generatie.

 

 

De voordelen van Vattenfall InCharge

1. Betrouwbare partner met kennis

Wij werken met wetenschappers en experts uit het bedrijfsleven zoals de Universiteit van Amsterdam, ElaadNL, Liander en de Hogeschool van Amsterdam. Wij ontwikkelen onze software en hebben onze eigen backend en onze hardware voldoen aan alle normeringen, protocollen en de nieuwste updates die nodig zijn zoals de OCPP 2.0.1, OCPI, ISO 15118 en de cybersecurity. Na het leveren stopt het contact niet. Waar installeren eindigt, begint service. We blijven daarna alle oplaadpalen monitoren.

2. Een internationale speler

Door onze expertise en ervaring en een groot marktaandeel in verschillende landen, bundelen we krachten en wisselen we kennis uit met andere internationale experts. We hebben een groot netwerk van uitblinkers. Zo zijn goed in wat we doen, zowel nationaal als internationaal.

3. Snel en makkelijk door het aanvraagproces

Je kunt altijd terecht bij een persoonlijke relatiemanager. We zorgen voor een snel aanvraagproces door ons digitale Partner Platform.

4. Weet welk openbaar laadpunt beschikbaar is

Met de InCharge app weet de bezoeker waar hij aan toe is. Hij ziet gelijk welke openbare laadpaal beschikbaar is.

5. Onze eigen InCharge laadpas

Wij zijn duidelijk, eerlijk en transparant over onze tarieven. Met onze laadpas ontvang je altijd de voordeligste tarieven bij onze eigen openbare laadpalen en weet je van tevoren wat het opladen kost.

6. Voor 2030 CO2-uitstoot verminderen

(Lokaal) impact maken en de CO2-uitstoot verminderen. Maak het elektrisch rijden toegankelijk door het faciliteren van voldoende openbare laadpalen. Samen onderweg en op weg naar een 100% fossielvrije generatie.

 

 

Technische ontwikkelingen van Vattenfall InCharge

Blijven ontwikkelen en samen nadenken met uitblinkers in de wetenschap en het bedrijfsleven. Technologische ontwikkeling staat aan de basis van wat we doen. Dat betekent dat we vandaag vooroplopen en daarnaast al bezig zijn met hoe we dat morgen nog steeds doen. Innoveren en nadenken over de toekomst is voor ons onmisbaar en heeft prioriteit. Op die manier bereiken we onze missie om binnen één generatie 100% fossielvrij te leven.

Zeeburgbatterij

Met de Zeeburgbatterij maken we optimaal gebruik van een netaansluiting door een batterij in te zetten als buffer. Als de laadvraag groter wordt dan de capaciteit van de netaansluiting, springt de batterij bij. Op deze manier hoeft er geen grotere netaansluiting aangevraagd te worden. Je bespaart hierdoor veel kosten, tijd en de openbare ruimte hoeft niet grootschalig opengebroken te worden.

Flexpower

Laadpalen die het elektriciteitsnet beschermen tegen overbelasting door de ontwikkeling van onze vernieuwende manier van opladen: Flexpower. Samen met een team van wetenschappers en de gemeente Amsterdam onderzoeken we hoe Flexpower bij kan dragen aan de groei van elektrisch vervoer op het elektriciteitsnet. Flexpower is één van de nieuwste manieren van duurzaam opladen. Samen met onze partners hebben we 900 Flexpower-laadpunten geïnstalleerd in Amsterdam.

Groen laden

Met vernieuwende software dragen onze laadpalen in MRA-e gebied bij aan de stabiliteit op het landelijke elektriciteitsnet door in te spelen op wisselingen in vraag en aanbod. Neemt het stroomaanbod af, bijvoorbeeld als de wind gaat liggen en er minder groene stroom wordt opgewekt, dan wordt de laadsnelheid tijdelijk aangepast. Zo helpen elektrisch rijders mee om de schommelingen in het aanbod van elektriciteit op te vangen. Dat is goed voor het klimaat én voor de stabiliteit van het elektriciteitsnet.

OCPP 2.0

Als eerste in de markt hebben we op grote schaal OCPP 2.0 geïnstalleerd op onze laadpalen. Open Charge Point Protocol (OCPP) is ontworpen en ontwikkeld om de communicatie tussen een laadpunt voor een elektrische auto en een centraal systeem, dat wordt gebruikt voor het bedienen en beheren van laadpunten, vast te leggen. Het protocol wordt door iedere leverancier gebruikt. Dit maakt ons flexibel en zorgt er ook voor dat we snel en makkelijk de laadpalen kunnen aanpassen.

V2G - Vehicle to Grid

Vehicle to Grid is een manier van slim laden, waarbij er stroom vanuit de auto kan worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Eén van de nieuwste technieken die binnenkort wordt toegepast op de eerste auto’s. De laadpalen die we gaan plaatsen bereiden we voor om het slim laden toe te kunnen passen en we zorgen voor de juiste normering zoals ISO 15118.

ISO 15118

ISO 15118 is een internationale communicatienorm tussen een elektrische voertuig en de laadpaal. Een standaard die belangrijk is voor het slim laden. We kunnen door dit protocol in de toekomst, mogelijkheden aanbieden om de elektrische auto gelijk met de oplaadpaal te laten communiceren. Het is dan niet meer nodig om de laadpas langs de laadpaal te halen, want de auto neemt dat stuk over.

Smart Charging

Uit onderzoek blijkt dat een elektrische auto tijdens het opladen 30% tot 50% van de laadtijd wordt opgeladen. De rest van de tijd wordt de auto niet opgeladen. Ook blijkt uit onderzoek dat de meeste elektrische auto’s op dezelfde tijd worden opgeladen, het ‘piekmoment’. Tijdens deze piekmomenten ontstaat er meer druk op het elektriciteitsnet. Een laadpaal met smart charging-technologie speelt slim in op de beschikbare stroom. Het is een duurzame manier om een elektrische auto op te laden en de verdere druk op het elektriciteitsnet te voorkomen. We ontwikkelen verschillende manieren van Smart Charging, waardoor pieken en dalen meer in evenwicht zijn. Zo kunnen we een elektrische auto voorzien van groene stroom, zonder dat het impact heeft op de elektrisch rijder. Wij zien slim laden als een onmisbare toepassing om de komst van meer duurzame energiebronnen mogelijk te maken en zetten daarom vol in op de ontwikkeling ervan.

 

Lees meer

 

 

Normering en protocollen

We zorgen dat iedere installatie voldoet aan de juiste en nieuwste protocollen en normeringen. Na het installeren blijven we de laadpalen altijd voorzien van de juiste update, zodat je als gemeente hier geen omkijken meer naar hebt.

 

NEN1010

De norm voor het aanleggen van laagspanningsinstallatie.

Elaad

Met deze aansluitspecificatie kunnen nieuw ontwikkelde laadpalen worden getest of ze voldoen aan de juiste specificaties.

 

ISO 15118

De communicatienormering tussen een elektrische voertuig en de laadpaal.

OCPP 2.0.1

Open Charge Point Protocol. Als eerste in de markt hebben we op grote schaal OCPP 2.0 geïnstalleerd op onze laadpalen. Open Charge Point Protocol (OCPP) is ontworpen en ontwikkeld om de communicatie tussen een laadpunt voor een elektrische auto en een centraal systeem, dat wordt gebruikt voor het bedienen en beheren van laadpunten, vast te leggen. We blijven altijd de nieuwste versie gebruiken. Op dit moment gebruiken we versie 2.0.1 van het Open Charge Point Protocol.

OCPI

Open Charge Point Interface Protocol. Het is een onafhankelijk en open protocol dat de verbinding tussen Mobility Service Providers, Charge Point Operators en Navigatie Service Providers ondersteunt. Het protocol wordt door veel roaming partners in Europa en Noord-Amerika gebruikt. Elektrisch rijders krijgen met OCPI, inzicht in de beschikbaarheid en kosten van laadpunten.

Cybersecurity

Het voorkomen van datalekken en bescherming tegen aanvallen en virussen. Cybercriminelen worden steeds slimmer en dat vraagt om alertheid aan onze kant. We doen dit door continu te investeren in de veiligheid van de systemen die we gebruiken.

 

 

Vattenfall InCharge helpt bij de aanvraag van een tender

In de afgelopen 12 jaar hebben we als marktpartij veel ervaring en kennis opgedaan die we graag delen. We denken graag mee over de open protocollen, de lengte van de looptijd, de schaalgrootte en het bepalen van uitgangspunten. We helpen graag om te zorgen dat je tenderaanvraag een succes wordt.

Tenderaanbeveling
Waar houd je rekening mee als je een tender schrijft?

 

  • Zet de belangen van de elektrisch rijder centraal.
  • Zorg voor een level playing field tussen verschillende marktpartijen. Een goede manier is het verzamelen van zoveel mogelijk relevante data over het bestaande netwerk en de bestaande hardware. Deel deze data voor het tendertraject met alle betrokken partijen. Op die manier is er bij iedereen hetzelfde en een duidelijk beeld van het vertrekpunt.
  • Als het mogelijk is, kies voor een samenwerking met andere gemeenten en regio’s. Vraag op dezelfde manier aan via een digitaal portaal zoals ons digitale Partner Portaal. Het zorgt er tegelijk voor dat gegevens niet verloren gaan, geeft overzicht en het versnelt het aanvraagproces.
  • Maak keuzes welke technische innovaties je uitlicht. Zorg dat het aantal overzichtelijk blijft, zodat daar meer aandacht naartoe gaat.
  • Maak gebruik van eerdere Nota van Inlichtingen (NvI); deze geven vaak een goed inzicht en geven alle aandachtspunten weer vanuit de markt en de praktijk.
  • Zorg dat je vooraf advies inwint.

Voor meer aanbevelingen raadpleeg het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur:  https://www.nklnederland.nl/

Onze projecten
We hebben de afgelopen jaren veel kennis en ervaring opgedaan door het installeren van publieke laadpalen op grote schaal. Met onze missie om binnen één generatie fossielvrij te leven, blijven we onze technieken doorontwikkelen. Dit zorgt ervoor dat we bij iedere gemeente een zo duurzaam mogelijke manier hebben toegepast, die past binnen de infrastructuur en de behoeften van gemeenten en provincies. De onderstaande projecten geven een goed beeld van waar we mee bezig zijn.

Utrecht

Het terugdringen van CO2 binnen de gemeente Utrecht en de naastgelegen gemeenten. De gemeente Utrecht heeft als belangrijke missie om de CO2-uitstoot terug te dringen. Een bewezen manier die werkt is het stimuleren van elektrisch rijden, door het aanbieden van openbare laadpalen. In 2016 hebben we door de hele stad en de omliggende gemeenten laadpalen geplaatst waar de elektrisch rijder het eerste jaar gratis kon opladen.

Provincie's Brabant en Limburg: BraLi

Vanaf januari 2017 tot en met januari 2020 hebben we door de provincie Brabant en Limburg in ongeveer 80 gemeenten laadpalen geïnstalleerd. Op verzoek van deze twee provincies zijn we begonnen met het maken van een strategisch plan. We hebben laadpalen geplaatst in gemeenten rondom steden als: Den Bosch, Breda, Maastricht, Tilburg, Roermond en Venlo. Vanaf juli hebben we de samenwerking voortgezet en uitgebreid in een nieuw contract. Vanaf 2020 zijn we verdergegaan met het uitbreiden binnen de provincies waar we in 75 plaatsen laadpalen neerzetten. Hierbij plaatsen we nu proactief. Het aanvraagproces is versneld via ons digitale Partner Portaal. Hierdoor wordt de communicatie met de 75 gemeenten ook gestroomlijnd. We hebben nieuwe software gebruikt, waar de achterliggende systemen mee worden aangestuurd. Hierdoor zijn onze laadpalen voorbereid op het slim laden voor een duurzaam resultaat.

Amsterdam

Binnen de gemeente Amsterdam hebben we verschillende projecten neergezet die voorzien zijn van Flexpower en andere duurzame manieren van slim laden. Zo hebben we bijvoorbeeld in het afgelopen jaar de Zeeburgbatterij geplaatst. Een andere behoefte van de gemeente Amsterdam was het samenvoegen van laadpalen via een laadplein voor meer zichtbaarheid van laadpalen. Laadpleinen staan op centrale plekken waar elektrische rijders snel en makkelijk naartoe kunnen rijden, zonder buurten te hoeven doorzoeken. In Amsterdam groeit het aantal elektrische auto’s het snelst van heel Nederland, waardoor we 900 extra laadpalen hebben geplaatst. De technieken van openbare laadpalen blijven we vernieuwen. Hierdoor kunnen we op maximaal vermogen groene stroom blijven leveren.

MRA-Elektrisch

Vanaf 2017 zijn we actief binnen de metropoolregio Amsterdam (MRA-Elektrisch). Hierbinnen vallen de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland en hebben we in 56 gemeenten laadpalen geplaatst, waaronder in Alkmaar, Volendam, Maarssen, Bussum, Lelystad, Zeist en Haarlem. We zijn vanaf 2020 samen met MRA-Elektrisch het slim laden project gestart: Groen laden. Met slimme software worden laadpalen zo aangestuurd, dat pieken en dalen in het landelijk stroomaanbod automatisch goed worden benut. Op het moment dat er voldoende stroom wordt opgewekt laden we op vol vermogen. We passen de capaciteit van laadpalen aan wanneer er een tekort aan energie is, bijvoorbeeld wanneer het onverwacht minder hard waait. Elektrische rijders merken er verder weinig van, terwijl zij zo wel bijdragen aan een stabieler elektriciteitsnetwerk.

 

 

We helpen je graag op weg

Als je een vraag hebt dan kun je ons telefonisch bereiken op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur op: 088 363 79 91 of stuur een e-mail naar: openbaar.laden@vattenfall.nl. Wil je liever worden teruggebeld? Dat kan ook, klik op bel me terug en we nemen snel contact met je op.