18.05.2021 | 7 minuten

Welke laadpaal kies ik voor thuis?


Wil je altijd een parkeerplek met laadpaal voor je elektrische auto, kies dan voor een laadpaal thuis. Ze zijn er in allerlei soorten, dus de vraag is: welke kies je? Op deze pagina lees je waar je op kunt letten bij het kopen van een laadpaal voor thuis.

Meestal is het goedkoper om thuis je elektrische auto op te laden dan aan een openbare laadpaal. Welke je kiest, hangt van je persoonlijke situatie en je voorkeuren af.

 

Een 1-fase of 3-fase laadpaal

Een van de eerste dingen waar je op let bij het kiezen van je laadpaal is het type aansluiting: een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting. Een 3-faseaansluiting laadt sneller. Maar je elektrische auto moet wel geschikt zijn om met een 3-faseaansluiting te laden. En ook je meterkast moet geschikt zijn.

De meeste nieuwe elektrische auto’s zijn geschikt voor een 3-faseaansluiting. Maar een meterkast heeft vaak een 1-faseaansluiting. In dat geval moet je je meterkast eerst ‘verzwaren’.

Je netbeheerder regelt een eventuele ‘verzwaring'

Je netbeheerder doet dat verzwaren voor je en rekent zo’n € 250 tot € 300. Verder betaal je na een netverzwaring meer aan periodieke kosten. Zoek daarom eerst uit of het verzwaren van je meterkastaansluiting financieel aantrekkelijk is: van 1 x 35 ampère naar 3 x 35 ampère kost al ongeveer € 700 extra per jaar.

Bepaal eerst hoe graag je een verzwaring wilt

Of dat bedrag het waard is, hangt er vanaf hoeveel stroom je nodig hebt en wanneer je laadt. Stel dat je maar korte ritjes maakt en ‘s nachts je auto oplaadt, dan vind je het waarschijnlijk niet zo erg om wat langzamer te laden. Maar als je regelmatig lange ritten maakt en tussendoor niet altijd een lange nacht hebt om je auto op te laden, dan is een verzwaring van je meterkast wel fijn.

 

Het aantal ampère

Verder kun je letten op het aantal ampère dat een laadpaal levert, kort gezegd: stroomsterkte. Hoe hoger het aantal ampère, hoe sneller je auto oplaadt. Je kunt kiezen tussen 16 ampère en 32 ampère.
Ook hier geldt dat je meterkastaansluiting moet passen bij het aantal ampère dat je laadpaal levert:

Laadpaal

              Aanbevolen meterkastaansluiting

Stopcontact (2.3 kW)

              1x25A

1-fase 16A (3.7 kW)

              1x35A

1-fase 32A (7.4 kW)

              3x35A

3-fase 16A (11 kW)

              3x25A

3-fase 32A (22 kW)

              3x50A

 

Invloed van je laadpaal op je laadtijd

Hoeveel verschil een laadpaal maakt als het om de laadtijd gaat, bereken je met de volgende formule:
Vermogen accu / laadsnelheid = laadtijd

In de praktijk: 1 accu, 4 laadpalen

In de voorbeelden hieronder zie je de laadtijd met een accu van 75 kWh, zoals een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor heeft, bij de vier verschillende laadpalen uit de tabel:

  • 1-fase 16A (3,7 kW): 75 kWh / 3.7 kW = iets meer dan 20 uur
  • 1-fase 32A (7.4 kW): 75 kWh / 7.4 kW = iets meer dan 10 uur
  • 3-fase 16A (11 kW): 75 kWh / 11 kW = 6 uur en 49 minuten
  • 3-fase 32A (22 kW): 75 kWh / 22 kW = 3 uur en 24 minuten

 

Op een paal of aan de muur

Verder kun je kiezen of je je laadpunt op een paal of aan de muur wilt. Aan de muur is meestal iets goedkoper, want dan betaal je niet voor de standvoet en de paal.

 

Wel of geen slim abonnement

Met een slimme laadpaal kun je zelf instellen wanneer je auto oplaadt en wanneer niet. Ook kun je anderen toegang geven tot je laadpaal, met andere laadpassen dan met je eigen laadpas. Of je kunt er je stroomkosten mee verrekenen, met je werkgever of je eigen bedrijf.

Een laadpaal die niet slim is begint simpelweg met laden als je de laadkabel hebt aangesloten. En stopt met laden zodra je die eruit trekt.

 

Check onze laadpalen, al vanaf € 799

Bij ons koop je al een laadpaal voor thuis vanaf € 799, namelijk de Charge Amps Halo. Wil je laden met 22 kW, dan kies je de Alfen Eve Single, voor € 1.140. We kunnen de laadpaal ook voor je installeren, voor een bedrag vanaf € 760. 

Als je meer wilt weten over onze laadpalen, kijk dan verder op onze pagina ‘Laadpaal thuis’.