06.05.2021 | 6 minuten

Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'

Wat kost een laadpaal thuis?

Als je elektrisch rijdt, is het fijn om thuis je elektrische auto op te kunnen laden. Want thuis heb je altijd een plek om te parkeren en laden en bovendien betaal je aan een laadpaal voor thuis minder dan een openbare lader of een snellader. 

Om de vraag ‘Wat kost een laadpaal thuis?’ te beantwoorden, verdelen we de vraag in vier kleinere vragen:

Prijzen verschillen per laadpaal - Installatiekosten hangen af van je situatie - Let ook op de kosten voor het verzwaren van je meterkast - Financieel aantrekkelijk? Bereken het makkelijk zelf 

 

 

Prijzen verschillen per laadpaal

Er zijn veel verschillende laadpalen om uit te kiezen. Meestal betaal je tussen de € 1.000 en € 2.000, afhankelijk van vooral het vermogen van de laadpaal.
Je kunt laadpalen indelen in 1-fase laadpalen en 3-fase laadpalen.
Een 1-fase laadpaal gebruikt een standaard 230-volt-aansluiting. Het vermogen is dan 16 ampère en het maximale laadvermogen 3,7 kilowatt. Elke gewone meterkast heeft een 1-fase aansluiting.

Een laadpaal van ons

De kosten lopen door dat alles sterk uiteen. Bij ons koop je een laadpaal voor thuis vanaf €1.930 excl. btw + € 4,84 per maand voor je laadabonnement. Als je meer wilt weten over wat een laadpaal voor thuis precies kost bij ons, kijk dan verder op onze pagina ‘Laadpaal thuis’.

 

 

Installatiekosten hangen af van je situatie

Wat de installatie kost, hangt af van je situatie thuis. Je laadpaal wordt namelijk geïnstalleerd en aangesloten op je meterkast. Soms is daar weinig werk voor nodig en soms meer.

Ligt je meterkast vlakbij je garage? Dan is het makkelijker aanleggen en installeren dan wanneer je meterkast zich aan de andere kant van je huis bevindt en je parkeerplek achterin je voortuin. Ook of er wel of niet gegraven moet worden en of je je meterkast wilt laten verzwaren, telt mee in de prijs.

 

 

Let ook op de kosten voor het verzwaren van je meterkast

Let op: voor een 3-faseaansluiting is het in veruit de meeste gevallen nodig om de aansluiting in je meterkast te laten verzwaren. Je netbeheerder regelt dat voor je en vraagt daar ongeveer € 250 tot € 300 voor.

Verder betaal je na een netverzwaring ook meer voor je periodieke netwerkkosten. Zoek goed uit of dat financieel aantrekkelijk is voor je: van 1 x 35 ampère naar 3 x 35 ampère kost al gauw ruim € 700 extra per jaar.

 

 

Financieel aantrekkelijk? Bereken het makkelijk zelf

Of het het allemaal waard is, dat hangt er vanaf hoeveel stroom je laadt en dus hoeveel geld je bespaart. Om je op weg te helpen zie je hieronder twee rekenvoorbeelden:

Rekenvoorbeeld 1

Stel: je rijdt in een Tesla Model 3, die ongeveer 6,5 kilometer per kWh rijdt. Je prijs per kilometer is dan:

Aan je laadpaal thuis
Laadtarief: € 0,23 per kWh
Kilometer per kWh: 6,5
Prijs per kilometer: € 0,03

Aan een openbare laadpaal
Laadtarief: € 0,40 per kWh
Kilometer per kWh: 6,5
Prijs per kilometer: € 0,06

Als je 10.000 kilometer per jaar rijdt, bespaar je € 300 per jaar. Je netverzwaring kost € 700 per jaar. Je bent dus € 400 per jaar duurder uit, zonder de aanschaf en installatie van je laadpaal.

Rekenvoorbeeld 2

Stel: je rijdt in een Tesla Model 3, die ongeveer 6,5 kilometer per kWh rijdt. Je prijs per kilometer is dan:

Aan je laadpaal thuis
Laadtarief: € 0,23 per kWh
Kilometer per kWh: 6,5
Prijs per kilometer: € 0,03

Aan een openbare laadpaal
Laadtarief: € 0,40 per kWh
Kilometer per kWh: 6,5
Prijs per kilometer: € 0,06

Als je 35.000 kilometer per jaar rijdt, bespaar je € 1.050 per jaar. Je hebt geen netverzwaring hoeven doen, dus je bespaart € 1.050 per jaar, zonder de aanschaf en installatie van je laadpaal.

Let op bij het maken van je berekening

  • Maak een realistisch ‘laadplan’: je laadt waarschijnlijk niet altijd thuis
  • Bedenk of je met je elektrische auto op vakantie gaat, want dat heeft behoorlijk invloed op het aantal kilometers dat je in een jaar rijdt
  • Kijk goed naar het verbruik van je auto: lang niet alle elektrische auto’s zijn zo zuinig als de Tesla Model 3
;