1. Thuis
  2. Laadpaal
  3. Hoeveel laadpalen staan er in Nederland?

Hoeveel laadpalen staan er in Nederland?

Het aantal laadpalen in Nederland groeit enorm. Dat komt doordat elektrisch rijden steeds populairder wordt. Dit zorgt ervoor dat er nóg meer laadpalen komen. En zo wordt elektrisch rijden voor steeds meer autorijders interessant. In Nederland vind je altijd wel een laadpaal in de buurt.

Nergens zoveel laadpalen als in Nederland

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) houdt maandelijks bij hoeveel laadpalen er in Nederland staan. Je ziet hier het aantal publieke, semi-publieke, snel- en thuislaadpunten. 

Regionale verschillen

Elektrisch rijden is niet overal zo populair als hier in Nederland. In Noordwest Europa rijden er behoorlijk wat elektrische auto’s rond. Maar in andere delen van de wereld ligt dat aantal flink lager. En nergens ter wereld staan zoveel laadpalen per inwoner als in Nederland (Bron: ACEA).

Thuis hebben ook steeds meer mensen een laadpaal

Omdat elektrisch rijden steeds populairder wordt, kiezen steeds meer mensen voor een laadpaal voor thuis. Ongeveer twee derde van alle mensen met een elektrische auto heeft een eigen laadpaal thuis (bron: Nationaal Laadonderzoek 2022).

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je graag bij het samenstellen van je ideale laadpaal. En bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Laadpaal met korting

Steeds meer snelladers langs de snelweg

Dan heb je nog de zogeheten snelladers, die je meestal langs de snelweg vindt. Hiervan zijn er nu meer dan 3.100 van in Nederland. Wil je weten waar je al die laadpalen vindt? Download dan onze InCharge app. Daarin vind je alle laadpalen binnen ons oplaadnetwerk, de laadtarieven, en navigeer je makkelijk naar de dichtstbijzijnde laadpaal.

Ons eigen oplaadnetwerk: InCharge

We zetten stevig in op elektrisch rijden. Zo bouwen we aan ons eigen oplaadnetwerk InCharge. Dit is nu al één van de grootste oplaadnetwerken van Europa. Ons netwerk heeft laadpunten in Nederland, België, Frankrijk, Denemarken, Duitsland, Zweden en Noorwegen. In totaal zijn dat er al meer dan 180.000, waarvan 28.000 laadpunten van onszelf. De rest is van andere aanbieders die hun laadpunten openstellen voor ons netwerk. In 2030 willen we 200.000 eigen laadpalen hebben.

Je laadt het voordeligst bij onze laadpunten met onze InCharge laadpas.

Alle veelgestelde vragen op een rij

De meest gestelde vragen staan hieronder. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

Heb ik een kaart of app nodig voor het opladen van mijn elektrische auto?

Bij een openbare laadpaal heb je een laadpas of een creditcard nodig om te laden. Er zijn verschillende laadpassen, kijk dus goed welke je kunt gebruiken. De InCharge app laat alle openbare laadpalen in ons netwerk zien, waar je met de InCharge laadpas terecht kunt. Heb je geen laadpas? In de InCharge app kan je je creditcard toevoegen. Je laadt daarmee bij alle openbare laadpalen in ons netwerk. De laadsessies en de kosten van de sessie zie je terug in de My InCharge-portal.

Bij een eigen laadpaal thuis heb je soms geen app of kaart nodig. Geen gedoe met zoeken naar pasjes of apps. Prima als jouw laadpunt in een afgesloten garage hangt, maar niet zo handig als deze langs de straat staat. Want dan kan iedereen jouw laadpaal gebruiken.

Hoe werkt het elektrisch opladen van een auto?

Dit heb je nodig om op te laden:

  • Een oplaadkabel*. Deze wordt standaard bij je auto meegeleverd.
  • Een laadpas of app om aan een openbare (snel)laadpaal te laden.
  • Om thuis te laden: een eigen laadpaal of laadpunt aan de muur. Soms heb je ook een toegangspas nodig.

Zo werkt opladen:

  1. Parkeer je auto naast het laadpunt en plug de laadkabel in je auto.
  2. Plug de kabel hierna in de laadpaal of laadpunt aan de muur.
  3. Houd je laadpas voor de laadpaal of start de laadpaal via de laadapp op je telefoon.
  4. Er gaat nu een groen lampje branden op het laadpunt. Is het lampje rood? Dan geeft de laadpaal aan wat er aan de hand is.
  5. Klaar met laden? Hou je pasje weer voor de laadpaal om te stoppen met laden. Of stop met laden via de app.
  6. Haal de kabel uit de laadpaal en je auto.

* Er zijn drie soorten laadkabels: type 1, 2 en 3. Europese auto's hebben een type 2-aansluiting. Bij (snel)laadstations in Europa vind je dan ook laadpalen met type 2-aansluiting. Aziatische en Amerikaanse auto's hebben een type 1-aansluiting. Hiervoor heb je een kabel met twee verschillende uiteinden nodig. In de laadpaal doe je een type 2-stekker en in je auto een type 1-aansluiting. In Italië en Frankrijk was type 3 ooit de standaard. Neem daarom voor de zekerheid een laadkabel met type 3-aansluiting mee als je door die landen reist.

Hoe snel is mijn auto opgeladen?

Het werkelijke laadvermogen van je laadpaal thuis hangt af van:

  • De instelling van de laadpaal
  • De laadsnelheid van je auto
  • Je laadkabel
  • De aansluitingswaarde van je groepenkast

Het volledige laadvermogen van een thuislaadpaal kan niet altijd worden benut. Dit is een belangrijk punt om te begrijpen. Verschillende factoren beïnvloeden het werkelijke laadvermogen van je laadpaal thuis. Onder andere:

  1. Instelling van de laadpaal: De instellingen van de laadpaal kunnen de laadsnelheid beïnvloeden. Het is mogelijk dat de laadpaal begrensd is om de stroomtoevoer te beperken. Bijvoorbeeld door elektrische beperkingen in het huis.

  2. Laadsnelheid van je auto: Elke auto heeft een maximale laadsnelheid waarmee hij stroom kan opnemen. Als je auto bijvoorbeeld een maximale laadsnelheid heeft van 11 kW, kan hij niet sneller laden.  Zelfs als de laadpaal een hoger vermogen heeft.

  3. Je laadkabel: De laadkabel kan ook een beperkende factor zijn. Sommige laadkabels zijn ontworpen voor een bepaald laadvermogen. Ze kunnen een hoger vermogen niet aan.

  4. Aansluitingswaarde van je groepenkast: De aansluitingswaarde van je groepenkast bepaalt hoeveel vermogen er beschikbaar is voor de laadpaal. Stel je woont in een typisch huis in Nederland met een aansluiting van 3x25A (3-fasen). Dan kan deze maximaal 11 kW aan stroom leveren naar een laadpaal thuis.

Een voorbeeld
De Charge Amps Halo heeft een maximaal laadvermogen van 11 kW. De Alfen Eve Single heeft een maximaal laadvermogen van 22 kW.

Heeft je auto een 3-fasenlader en is de aansluiting van je meterkast ook 3-fasen? Dan bereik je met beide laadpalen een maximaal laadvermogen van 11 kWh. Het opladen van een Volkswagen ID.3 met een accu van 58 kWh duurt dan ongeveer vijf uur. Als de auto alleen geschikt is voor 1-faseladen, duurt het opladen ongeveer acht uur.

Om thuis met 22kW te laden is het nodig je 3-fasen aansluiting te verzwaren naar minstens 3x32A. Dit maakt het opladen nog sneller.

Weet dat het laden met een laadpaal veel sneller gaat dan laden via een gewoon stopcontact. Daarmee kan het opladen tot wel twintig uur kan duren. Een eigen laadpaal is ook veiliger. Tijdens het laden via een stopcontact kan er namelijk kortsluiting of zelfs brand ontstaan (bron: Milieu Centraal).

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Wat het opladen van je elektrische auto kost, hangt af van welke laadpaal je gebruikt.

Thuisladen is goedkoper dan laden aan een openbare laadpaal. Je betaalt het standaard stroomtarief aan je energieleverancier. Meestal is dat € 0,23 per kilowattuur. Tip: doordat je thuis je elektrische auto oplaadt, gebruik je natuurlijk ook meer stroom. Vergeet daarom niet het termijnbedrag voor je energierekening te verhogen. Zo voorkom je een onverwacht hoge jaarrekening.

Aan een openbare laadpaal laad je meestal met een hoger laadtarief. De tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder. Bij de meeste laadpalen betaal je rond de € 0,50 per kWh.

Het laden bij een snellader is het duurst. Je laadt daar ook het snelste op. Meestal betaal je rond de € 0,70 per kWh.

Lees meer over de kosten van het opladen van een elektrische auto.

Lees meer over laadpalen