Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Laden kan aan drie verschillende soorten laadpalen, met elk een eigen tarief:
Aan een snellader betaal je in de meeste gevallen het hoogste tarief. Dat komt omdat je aan een snellader ook het snelste je elektrische auto oplaadt. Wij gaan uit van een tarief van € 0,85 per kWh.
Voor een volle accu van 50 kWh betaal je bij een tarief van € 0,85 dus 50 x € 0,85 = € 42,50.
Wat je per kilometer betaalt, ligt aan je auto. De ene auto rijdt zuiniger dan de andere. Stel dat je elektrische auto 6,5 kilometer rijdt op een kWh, dan betaal je aan een snellader met een tarief van € 0,85 dus € 0,85 x 6,5 = € 0,13 per kilometer.
Wil je weten wat laden aan een snellader kost in vergelijking met benzine, diesel of gas? Dan kun je de prijs per kilometer naast elkaar leggen:
Als je altijd aan een snellader laadt, ben je dus nog steeds goedkoper uit dan als je rijdt op benzine.
In de praktijk laden maar weinig mensen regelmatig aan een snellader. De meeste mensen laden vooral thuis of aan een openbare laadpaal, waar je over het algemeen een stuk minder betaalt. Je bent dan veel goedkoper uit dan als je rijdt op benzine, diesel of gas. Verder is een elektrische auto goedkoper in onderhoud en belasting en gaat een elektrische auto langer mee dan een auto op benzine, diesel of gas.
Als je wilt weten wat elektrisch rijden in totaal kost, van aanschaf tot onderhoud en van laden tot belasting, lees dan onze pagina ‘Wat kost elektrisch rijden?’.