Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'
Benzine of diesel tanken is zo gebeurd. Je stopt de slang in je auto en een minuut later rij je weer weg. Met laden is dat anders. Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal, smart charge opties en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Zeker in het geval dat je aan een gewone openbare laadpaal laadt, waarbij het laden uren duurt, ben je tijdens het laden niet bij je auto. Daardoor ben je meestal ook niet weer terug bij je auto precies op het moment dat je auto klaar is met laden. Je auto staat dus langer aan een laadpaal dan nodig is.
Voor veel elektrisch rijders zorgt dat voor frustratie. Want daardoor is er, zeker in gebieden waar relatief weinig laadpalen staan, vaak geen plekje om te laden. De term ‘laadklever’ is zo ontstaan: een laadklever is iemand die zijn elektrische auto langer dan 24 uur bij een laadpaal laat staan dan nodig is en zo een laadpaal onnodig bezet houdt. We hebben het over 'langparkeren bij een laadpaal' als een auto langer een paal bezet houdt dan nodig, maar binnen 24 uur weg is.
Als Vattenfall InCharge zijn we altijd bereid om gemeenten te ondersteunen bij het beheren van laadpalen door data over bezette en defecte laadpalen beschikbaar te stellen.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.