11.05.2021 | 3 minuten


Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Laadpaal en Opladen'

Hoe werkt een laadpaal?

Als je overstapt van rijden op benzine of diesel naar rijden op stroom, is een aantal dingen even wennen. Een van de grootste verschillen tussen een elektrische auto en een brandstofauto is dat je niet ‘tankt aan de pomp’ maar ‘laadt aan een laadpaal’. Dat werkt anders. Op deze pagina lees je hoe een laadpaal precies werkt.

 

 

Wat is een laadpaal eigenlijk?

Een laadpaal is een soort stopcontact voor je elektrische auto, op een paal of aan een muur. Er zit geen laadkabel aan een openbare laadpaal, dus die moet je altijd zelf meenemen. Wil je een laadpaal thuis, dan kies je zelf of daar een laadkabel aan vast zit of niet.

Zo werkt een laadpaal

In de meeste gevallen zie je een groen licht of een ander soort signaal als de laadkabel er goed in zit. Daarna kun je je laadsessie starten met je laadpas, soms ook wel ‘laadtag’ of ‘druppel’ genoemd. Je hebt trouwens niet altijd een laadpas nodig, er zijn ook apps waarmee je kunt laden. Je koppelt dan je app aan je laadpas en houdt je smartphone voor de scanner op de laadpaal.

In 3 stappen je elektrische auto opladen

1. Verbind je elektrische auto met de laadpaal door de laadkabel er aan beide kanten in te stoppen. Je ziet een groen licht als dat is gelukt. Een rood lampje betekent ‘storing’. Op de laadpaal staat hoe je die storing doorgeeft, zodat iemand die storing kan oplossen.
2. Hou daarna je laadpas of je app voor de scanner op de laadpaal. Zodra je een blauw lampje ziet, start je laadsessie.
3. Als je wilt stoppen met laden, hou je je laadpas voor de laadpaal. Haal daarna je laadkabel uit je elektrische auto en uit de laadpaal.

;