Daarom is het belangrijk dat laadpalen efficiënt worden gebruikt. Want het is natuurlijk vervelend als je je auto wil opladen en een laadpunt lange tijd bezet is door een al opgeladen auto, ofwel een laadpaalklever.
Laadkleven is het onnodig bezet houden van een oplaadpunt door een elektrische auto. Meestal heb je het over Laadkleven als een elektrische auto na het laden langer dan 24 uur nog verbonden is met een laadpaal.
Gelukkig doen de meeste EV-rijders dit zelden of nooit, zo blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Maar voor wie zijn of haar auto graag wil opladen, maar dit niet kan door een laadklever, is elk geval er een te veel. Dat begrijpen we heel goed.
Toch is het niet zo simpel als het lijkt, want wanneer is een auto gestopt met laden en waarom?
Zo zijn steeds meer laadpalen uitgerust met smart charging, ofwel slim laden. Dat houdt onder meer in dat een auto alleen oplaadt tijdens uren dat er veel groene stroom beschikbaar is, bijvoorbeeld omdat de zon schijnt of omdat er veel wind staat. Een auto lijkt dan een laadklever, maar is dat niet.
Ook kan het zijn dat een auto zelfs elektriciteit teruglevert aan het net tijdens uren dat er veel vraag is naar elektriciteit, om daarna weer op te laden. Zeker in de toekomst zal dit steeds vaker gebeuren. Verder kan een laadpaal ook in storing zijn, waardoor de bestuurder besluit de auto te laten staan.
Als Vattenfall InCharge zijn we altijd bereid om gemeenten te ondersteunen bij het beheren van laadpalen door data over bezette en defecte laadpalen beschikbaar te stellen.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).