09.07.2020 | 4 minuten

Wat is Laadkleven en wat doen we eraan?


Er zijn steeds meer elektrische auto’s en laadpalen in Nederland. Dat zien we natuurlijk graag. Maar hoewel er over heel Nederland al best veel publieke laadpalen zijn, kan het soms gebeuren dat laadpalen lange tijd bezet zijn.

Gebruik een laadpaal efficiënt

Daarom is het belangrijk dat laadpalen efficiënt worden gebruikt. Want het is natuurlijk vervelend als je je auto wil opladen en een laadpunt lange tijd bezet is door een al opgeladen auto, ofwel een laadpaalklever.

Wat is laadpaalkleven?

Laadkleven is het onnodig bezet houden van een oplaadpunt door een elektrische auto. Meestal heb je het over Laadkleven als een elektrische auto na het laden langer dan 24 uur nog verbonden is met een laadpaal.

Gelukkig doen de meeste EV-rijders dit zelden of nooit, zo blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Maar voor wie zijn of haar auto graag wil opladen, maar dit niet kan door een laadklever, is elk geval er een te veel. Dat begrijpen we heel goed.

Toch is het niet zo simpel als het lijkt, want wanneer is een auto gestopt met laden en waarom?

Smart Charging kan ervoor zorgen dat een auto langer staat

Zo zijn steeds meer laadpalen uitgerust met smart charging, ofwel slim laden. Dat houdt onder meer in dat een auto alleen oplaadt tijdens uren dat er veel groene stroom beschikbaar is, bijvoorbeeld omdat de zon schijnt of omdat er veel wind staat. Een auto lijkt dan een laadklever, maar is dat niet.

Terugleveren en dan weer opladen

Ook kan het zijn dat een auto zelfs elektriciteit teruglevert aan het net tijdens uren dat er veel vraag is naar elektriciteit, om daarna weer op te laden. Zeker in de toekomst zal dit steeds vaker gebeuren. Verder kan een laadpaal ook in storing zijn, waardoor de bestuurder besluit de auto te laten staan.

Wat doet Vattenfall InCharge?

Als Vattenfall InCharge zijn we altijd bereid om gemeenten te ondersteunen bij het beheren van laadpalen door data over bezette en defecte laadpalen beschikbaar te stellen.

Wat doet de gemeente?


In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).


Openbaar laden