15.07.2025 | 3 minuten

Snel en eenvoudig laden zonder laadpas 


Laden met je betaalpas betekent dat je je elektrische auto kunt opladen zonder dat je een laadpas, account of app nodig hebt. Het is een toegankelijke manier van laden, vooral handig voor EV-rijders die slechts af en toe laden of die geen laadpas hebben.

Wat zijn de voordelen van laden met een betaalpas? 

  • Geen laadpas nodig
    Je kunt direct laden zonder een account aan te maken of een laadpas te hebben. Je gebruikt gewoon je betaalpas of telefoon.
     
  • Voor iedereen toegankelijk
    Handig voor gasten, incidentele gebruikers of mensen die maar af en toe laden. Je zit nergens aan vast. 

 

Wat heb je nodig? 

Voor opladen met je betaalpas heb je alleen het volgende nodig: 

  • Een smartphone met camera en internetverbinding 
  • Een pinpas of creditcard om te betalen 
  • Je hoeft dus geen account aan te maken of een app te downloaden. 

Hoe werkt het? 

Scan de QR-code op de laadpaal met je telefoon. 

1. Klik op ‘Start laadsessie’ in de browser. 

2. Vul je betaalgegevens in (creditcard of pinpas) en klik op ‘Volgende’. 

3. Je auto begint met laden. 

4. Noteer het sessie-ID (2 letters + 4 cijfers bovenaan de pagina). Dit heb je nodig om je sessie later terug te vinden. 

Wil je je sessie bekijken die je net hebt gestart? Scan opnieuw de QR-code. Klik op ‘Terug naar lopende laadsessie’. Vul je sessie-ID en de laatste 4 cijfers van je betaalpas in. 

 

Hoe stop je zo'n laadsessie? 

Als je de browserpagina van je sessie nog open hebt, klik dan op ‘Stop laadsessie’  

Is de pagina al gesloten? Scan dan opnieuw de QR-code op de laadpaal. Klik daarna op ‘Laadsessie openen’ en vul je sessie-ID en de laatste vier cijfers van je betaalpas in. Zo kun je alsnog de sessie stoppen. 

Lukt dat niet? Trek dan voorzichtig de stekker uit je auto. De sessie stopt dan automatisch en de kabel wordt vrijgegeven. 

Wil je na het stoppen van de sessie een bon downloaden? Klik dan op ‘Download bon’ op de browserpagina. 

Is ook deze pagina al gesloten? Geen probleem. Scan opnieuw de QR-code, klik op ‘Ik wil de bon’ en vul je sessie-ID en betaalgegevens in. Zo krijg je alsnog je betalingsbewijs. 

 

Lukt het starten van de laadsessie niet meteen? 

De twee meest voorkomende oorzaken zijn: 

  • Er kan geen reservering van €20 worden gemaakt op je betaalpas. Probeer het opnieuw of gebruik een andere pas. 
  • De laadpaal werkt niet goed. Probeer het opnieuw met een laadpas. Lukt dat niet? Bel het storingsnummer op de laadpaal. 

 

Waar kun je laden met je betaalpas? 

Je kunt een laadsessie starten bij openbare laadpalen van Vattenfall InCharge als er een sticker met een QR-code op de paal zit. Deze QR-code heb je nodig om het laden te beginnen. 

Vind onze laadpalen op de kaart


Laadpaal en opladen
Laadpas