Ik volgde, tijdens mijn studie economie, een vak milieueconomie en toen merkte ik dat er meer van waarde is dan alleen geld verdienen. Hoe ga je met elkaar om, hoe verdeel je dingen en hoe houdt je rekening met het milieu. Het is zo belangrijk om te werken aan een duurzame toekomst, daarom werk ik aan de energietransitie en ben ik ook al 41 jaar vegetariër.
Wij houden het Nederlandse en EU-beleid en de bijbehorende doelen goed in de gaten. Vervolgens denken we na over hoe we als Vattenfall hieraan kunnen bijdragen.
Het is altijd belangrijk om te kijken of nieuw beleid bijdraagt aan wat je wil bereiken en redelijk is. Stel alle laadpalen moeten een betaalterminal krijgen. Dan zouden wij bijna 25.000 laadpalen moeten vervangen. Dit is niet duurzaam en zonde van goed werkende palen. Daar willen we dus invloed op uitoefenen. Voor we dat doen wegen we de voor- en nadelen af. En checken we bij collega’s en externe partijen wat zij vinden. Samen maken we dan een onderbouwing en gaan we in gesprek met een ministerie: we willen een doel halen, maar hoe kan dat slimmer? Zo zorgen we toch dat Vattenfall en de wetgeving goed op elkaar aansluiten.
Beleid is een breed begrip. Het gaat vaak over wetten en regels, maar het gaat ook over doelen die we willen bereiken en de afspraken die we maken over wat ervoor nodig is. Om die doelen te halen werken we heel breed samen. Zo kom je tot het beste beleid: door hulp van verschillende experts.
Deze experts zijn overheden, ministeries of brancheorganisaties zoals de Nederlandse vereniging duurzame energie of de Nationale agenda laadinfra (NAL). Maar ook organisaties zoals Greenpeace of verengingen van elektrische rijders.
Binnen de NaL is er een werkgroep ‘Slim laden voor Iedereen’ en daaruit kwam naar voren dat laadpaalbeheerders netbewust laden moeten aan te bieden.
Bij netbewust laden zet je flexibiliteit in bij laadsessies voor het net. De laadpaal laadt dan harder of zachter afhankelijk van hoeveel vermogen er beschikbaar is op het net.
Maar we wilden niet dat wij als laadpaalbeheerder of EV-rijder verantwoordelijk waren voor de oplossing zonder de netbeheerder. Netbewust laden ontwikkelen kost geld, mankracht en we verkopen iets minder stroom, dus we stelde de vraag hoe dit eerlijker kon.
Samen met netbeheerders, provincies en gemeenten is besloten dat er een vergoeding tegenover staat als wij netbewust laden ontwikkelen en inzetten. Daarmee kunnen laadpaalbeheerders de kosten die ze maken een beetje afdekken.
Voor de overstap naar elektrische rijden is en blijft het belangrijk dat we elkaar begrijpen en dat begrip gebruiken om goed samen te werken met iedereen in de keten, van elektriciteitproductie tot en met het gebruik door de klant. De hele keten werkt pas goed als we samen de verantwoordelijkheid nemen om af te stappen van fossiele energie.