Dat maakt het makkelijk voor partijen om een laadpaal op afstand te bedienen, nieuwe functies toe te voegen of van beheerder te wisselen. En gemeentes besparen op die manier kosten op aanvragen en procedures.
Ons systeem is OCPP 2.01 gecertificeerd. In gewone taal betekent dat dat onze systemen voldoen aan de laatste standaarden. Ook de laadpalen van onze leveranciers moeten daar binnenkort aan voldoen.
Wat jij daaraan hebt:
Bijna direct nadat je je laadpas voor de lezer houdt, start de laadpaal met laden.
De laadpaal kan op afstand worden beheerd. Daardoor kunnen fouten sneller worden opgelost. En ook onderhoud op afstand wordt makkelijker. Laadpalen hebben daardoor minder vaak storingen.
Als je auto ISO15118 heeft, kun je voortaan zonder laadpas laden. De auto regelt het zelf zodra je de laadkabel aansluit. Via datzelfde ISO15118 kun je instellen of je stroom wilt terugleveren, of je uitgesteld wilt laden of automatisch wilt starten of stoppen bij een bepaalde prijs.
Net als computers kunnen laadpalen worden gehackt. Een hacker kan dan op iemand anders’ kosten laden of zorgen dat een auto in brand vliegt. Met OCPP 2.01 wordt het hacken van een laadpaal veel moeilijker.
Met OCPP 2.01 kun je een bankpaslezer inbouwen. Ofwel: elektrisch rijders kunnen er dan betalen met hun laadpas of telefoon.
Op veel laadpalen zit een scherm. Op dat scherm kun je de tarieven en de voortgang van een laadsessie zien.
Met OCPP 2.01 kunnen afnemers van laadpalen aan het einde van hun contractperiode makkelijker overstappen naar een andere leverancier.
Je kunt nu als afnemer van een laadpaal alle onderdelen van een laadpaal actief monitoren. Denk aan de beveiliging, de meter, het beheer, de stekker, het scherm, de paslezer, en meer. Zo kunnen storingen sneller worden opgelost.
In sommige landen is OCPP 2.01 verplicht, zoals in Nederland, Zuid-Korea en de Verenigde Staten. Met OCPP 2.01 is duidelijk dat een laadpaal voldoet aan de eisen die in die landen voor laadpalen bestaan.