29.03.2021 | 4 minuten

Welke elektrische auto moet ik kiezen?


Steeds meer mensen kiezen voor een elektrische auto. Omdat de voordelen van elektrische auto’s steeds groter worden en de nadelen steeds kleiner. Logisch dus, dat het aanbod elektrische auto’s al groot is en de komende jaren nog veel groter wordt. Welke elektrische auto moet je kiezen?

Bij het kiezen van een elektrische auto let je op het verbruik, de prijs, de actieradius, de kwaliteit van de accu, de grootte en het comfort, de uitstoot van de productie en het uiterlijk. Wat belangrijk is, verschilt van persoon tot persoon. Bepaal dus voor jezelf wat jij de belangrijkste punten vindt en zet die op een lijstje. Zoek aan de hand van die punten een elektrische auto die het beste bij je past.

 

Hoe belangrijk is de actieradius?

Een paar jaar geleden was de actieradius van een elektrische auto, ook wel rijbereik genoemd, voor veel mensen het belangrijkste punt. Sterker nog, de actieradius was toen voor velen een reden om nog géén elektrische auto te kopen. De angst om met een lege accu langs de kant van de weg te komen staan, weerhield mensen te kiezen voor elektrisch rijden.

Inmiddels rijden elektrische auto’s met gemak honderden kilometers op een volle accu en staan er in Nederland tienduizenden laadpalen. Geen reden meer dus voor ‘range anxiety’. Tenzij je van plan bent met de auto op vakantie te gaan naar landen waar veel minder laadpalen staan.

Grote verschillen in actieradius

De actieradius is dus nog steeds belangrijk, maar tegenwoordig hebben de meeste elektrische auto’s een accu met genoeg inhoud om je er geen zorgen over te maken. Wel kunnen de verschillen nog steeds groot zijn. Een Honda e bijvoorbeeld, heeft een actieradius van 170 kilometer. Terwijl een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor een actieradius heeft van 485 kilometer.

De vraag is eigenlijk: hoe erg vind je het om wat vaker op te moeten laden? Zet je je auto ‘s nachts gewoon aan je eigen laadpaal en rij je overdag naar de supermarkt of heen en weer naar je werk aan de andere kant van de stad? Dan is een lage actieradius geen probleem. Wil je ermee naar de andere kant van het land, het buitenland of heb je een hekel aan een kwartiertje wachten tijdens een lange rit? Ga dan voor een grotere actieradius.

 

Over de aanschafprijs

Elektrische auto's zijn nu nog duurder in aanschaf dan auto's op benzine of diesel. Dat gaat veranderen, over een aantal jaar. Maar kijk ook naar het gebruik en onderhoud. Want als je dat doet, zie je dat een elektrische auto in totaal al goedkoper is. Kijk daarbij ook naar de subsidie en belastingregels. Zo kun je een betere vergelijking maken met brandstofauto’s en weet je ook beter wat je uiteindelijk betaalt voor je elektrische auto. Die regels veranderen per jaar. Meer over die regels lees je hier

Zakelijk of privé leasen

Mocht je de aanschafprijs te duur vinden, dan is leasen een optie. Tegenwoordig is private lease ook steeds populairder: je kunt dan zonder een bedrijf te hebben voor een vast bedrag per maand een nieuwe auto rijden, zonder die in één keer te betalen.

Een ander voordeel van leasen is dat je vaak een alles-in-een-contract afsluit. Met andere woorden: onderhoud zit in je contract. En aan het einde van je contract kun je je auto omruilen voor een nieuwer model.

 

Elektrische auto’s van nu en straks

Hieronder hebben we een aantal aantrekkelijke elektrische auto’s op een rij gezet, met de prijs en actieradius eronder.

Dacia Spring Electric

  • Prijs: € 20.850
  • Actieradius: 155 km

Renault Twingo Electric

  • Vanafprijs: € 23.020
  • Actieradius: 130 km

Kia Niro EV

  • Vanafprijs: € 41.795
  • Actieradius: 380 km

Peugeot e-208

  • Vanafprijs: € 31.050
  • Actieradius: 285 km

Tesla Model 3

  • Vanafprijs: € 52.995
  • Actieradius: 380 km

Volkswagen ID.3 Pro Performance 

  • Vanafprijs: € 43.990
  • Actieradius: 350 km

Hyundai Kona Electric 39 kWh

  • Vanafprijs: € 35.495
  • Actieradius: 250 km

Ben je benieuwd naar het uiterlijk en gegevens over bijvoorbeeld de accu en het verbruik, check dan de handige website EV-database.org.