Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Door de zware accu zijn elektrische auto’s over het algemeen een stuk zwaarder dan auto’s op benzine of diesel. Bovendien remmen elektrische auto’s ‘regeneratief’, ofwel: ze stoppen de energie die vrijkomt bij het remmen terug in de accu. Die manier van remmen is niet geschikt voor het trekken van veel gewicht.
Het kán wel. Toch kiezen veel autofabrikanten ervoor om hun elektrische auto’s niet te voorzien van een trekhaak. Simpelweg omdat het geen belangrijke overweging is bij het ontwerpen: veel elektrische auto’s worden ontworpen voor in de stad en niet om zware gewichten van A naar B te trekken. Ook is het al een uitdaging om een elektrische auto zo te ontwerpen dat het de zware accu met genoeg gemak kan voortrijden. Met een trekhaak komt daar nog een hoop gewicht bij, waardoor autofabrikanten dat liever uit de weg gaan.
Natuurlijk bestaat er wel vraag naar elektrische auto’s met een trekhaak, zeker nu steeds meer mensen elektrisch willen rijden én met hun elektrische auto op vakantie willen. Daarom worden er steeds meer elektrische auto’s gemaakt mét trekhaak.
Hieronder zie je een overzicht met een aantal elektrische auto’s die mogen trekken, met daarachter het maximale gewicht van een aanhangwagen.