29.03.2021 | 2 minuten

Welke elektrische auto mag trekken?


Op vakantie met een aanhangwagen of caravan, voor veel Nederlanders is dat een jaarlijkse aangelegenheid. Maar wil je elektrisch rijden, dan moet je wel even opletten: lang niet alle elektrische auto’s hebben een trekhaak - en mogen ook niet trekken. Hoe dat precies zit, lees je op deze pagina.

Door de zware accu zijn elektrische auto’s over het algemeen een stuk zwaarder dan auto’s op benzine of diesel. Bovendien remmen elektrische auto’s ‘regeneratief’, ofwel: ze stoppen de energie die vrijkomt bij het remmen terug in de accu. Die manier van remmen is niet geschikt voor het trekken van veel gewicht.

 

Fabrikanten vinden trekken niet belangrijk

Het kán wel. Toch kiezen veel autofabrikanten ervoor om hun elektrische auto’s niet te voorzien van een trekhaak. Simpelweg omdat het geen belangrijke overweging is bij het ontwerpen: veel elektrische auto’s worden ontworpen voor in de stad en niet om zware gewichten van A naar B te trekken. Ook is het al een uitdaging om een elektrische auto zo te ontwerpen dat het de zware accu met genoeg gemak kan voortrijden. Met een trekhaak komt daar nog een hoop gewicht bij, waardoor autofabrikanten dat liever uit de weg gaan.

 

Elektrische auto’s die wel mogen trekken

Natuurlijk bestaat er wel vraag naar elektrische auto’s met een trekhaak, zeker nu steeds meer mensen elektrisch willen rijden én met hun elektrische auto op vakantie willen. Daarom worden er steeds meer elektrische auto’s gemaakt mét trekhaak.

Hieronder zie je een overzicht met een aantal elektrische auto’s die mogen trekken, met daarachter het maximale gewicht van een aanhangwagen.

  • Tesla Model X Dual Motor - 2.300 kilo
  • Mercedes EQA 300 4MATIC - 1.800 kilo
  • Kia EV6 GT - 1.800 kilo 
  • Tesla Model Y Performance - 1.600 kilo
  • Polestar 2 Long Range Dual Motor - 1.500 kilo
  • Skoda Enyaq IV 60 - 1.000 kilo
  • Toyota bZ4X FWD - 750 kilo