Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Een elektromotor kost minder om te maken dan een brandstofmotor. Ook veel andere onderdelen van een elektrische auto zijn goedkoper dan de onderdelen in een auto op benzine of diesel. Bovendien zit een elektrische auto eenvoudiger in elkaar: er zitten minder bewegende onderdelen in. Daardoor is een elektrische auto qua onderhoud goedkoper dan een brandstofauto.
Toch zijn de meeste elektrische auto’s nu nog duurder dan een auto op benzine of diesel. Dat komt door de accu, het duurste onderdeel. Maar de ontwikkelingen rond accu’s gaan hard. Daardoor worden accu’s goedkoper om te maken en beter in kwaliteit, zowel qua levensduur als vermogen.
Ook andere onderdelen in elektrische auto’s worden steeds goedkoper. Dat komt omdat er steeds meer elektrische auto’s worden gemaakt, waardoor de kostprijs voor fabrikanten daalt.
Een paar jaar geleden waren elektrische auto’s nog duur en bijzonder, maar inmiddels zijn er al veel modellen op de markt en is de prijs enorm gezakt. In 2018 bijvoorbeeld, kostte een gemiddelde elektrische auto nog € 75.000. In 2021 was die prijs nog maar € 51.000. De komende jaren komen er nog veel meer modellen bij en maken fabrikanten ook steeds meer kleinere, betaalbare elektrische auto’s. De gemiddelde prijs daalt daardoor nog verder.
Om je een beeld te geven van wat een elektrische auto op dit moment kost, zie je hieronder een aantal bekende elektrische auto’s:
De auto’s in dit lijstje zijn duurder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Wil je de prijzen weten van andere merken en modellen, kijk dan op ev-database.nl.