Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Ook bij elektrische auto’s druk je het verbruik uit in het aantal kilometer dat je rijdt per energie-eenheid. Alleen is die energie-eenheid geen liter benzine of diesel, maar een kilowattuur, afgekort kWh. In veel gevallen wordt het net iets anders geformuleerd: het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden. Je leest dan bijvoorbeeld: ‘14 kWh per 100 km’.
Net als bij auto’s op benzine of diesel, is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal punten, bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar. Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar. Wil je weten hoeveel je voor die stroom betaalt, vermenigvuldig dan het aantal kWh met de prijs die je per kWh betaalt. Bijvoorbeeld: 1.500 kWh x € 0,40 = € 600 per jaar, of € 50 per maand. Die € 0,40 is overigens een voorbeeld van een standaard stroomtarief, gebaseerd op het prijsplafond dat nu geldt.
Wil je weten hoeveel populaire elektrische auto’s verbruiken? Hieronder zie je het verbruik van een paar bekende modellen:
Niet elke auto gaat dus even efficiënt op met z'n stroom. Natuurlijk maakt gewicht uit, maar dat een Tesla voorlopig nog efficiënter met stroom omgaat dan een Volvo, is duidelijk.
Het verbruikscijfer van een auto is altijd een gemiddelde. De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 14,9 kWh per 100 kilometer. Maar in sommige situaties is die zuiniger en in andere juist minder zuinig. Er is namelijk een aantal factoren dat invloed heeft op het verbruik van een auto:
Het vermogen van de auto speelt de grootste rol. Een snelle sportauto verbruikt nu eenmaal een stuk meer dan een gewone auto. En ook het gewicht heeft flink invloed op het verbruik. Zo is een zware SUV een stuk minder zuinig dan een klein stadsautootje. Verder hebben de vorm en de banden invloed op het verbruik en heb je ook als bestuurder een deel in de hand; je kunt ‘zuinig rijden’.
Door zuinig te rijden gebruik je minder stroom. Je rijstijl heeft daar invloed op. Zo rijd je zuinig: