Hoeveel CO2 bespaart een elektrische auto?
Een elektrische auto zelf stoot geen CO₂ uit, want die rijdt niet op benzine of diesel. Het maken van de accu en het opwekken van stroom voor de auto, daarbij komt CO₂ vrij. Hoeveel dat precies is, verschilt sterk per situatie. Een elektrische auto die op zonne-energie rijdt en waarvan de accu in een relatief schone fabriek is gemaakt, stoot veel minder CO₂ uit dan een elektrische auto die op stroom uit kolencentrales rijdt en waarvan de accu in een ouderwetse, vervuilende fabriek is gemaakt. Hoe dat precies zit, en hoe het verder zit met CO₂-uitstoot, lees je hier.
Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?
Nu al gaan moderne accu’s langer mee dan brandstofmotoren. Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.
Gemiddeld verliezen accu’s 2,3% van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit onderzoek van Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer. Verder blijkt uit dat onderzoek dat oudere accu’s die vaak aan snelladers laden, tot 4,5% per jaar aan capaciteit verliezen en nieuwere accu’s vaak minder dan 1% per jaar.
Wat kost een volle accu in een elektrische auto?
Wat je betaalt voor een volle accu bereken je makkelijk zelf. Je vermenigvuldigt het aantal kWh dat in je accu kan met de prijs die je voor één kWh betaalt. Stel dat er 50 kWh in je accu past en je thuis je auto oplaadt voor het standaard stroomtarief van bijvoorbeeld € 0,52 per kWh. Dan betaal je 50 x € 0,52 = € 26.
Hieronder zie je een paar elektrische auto’s, met daarbij de prijs die je voor een volle accu betaalt.
- Hyundai Kona Electric 64 kWh:
- Citroën e-C4:
- Skoda Enyaq iV:
- Kia Niro: 380 kilometer
- Volvo XC40 Recharge Pure Electric:
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto?
Elektrisch rijden is met verbruik en onderhoud nu al goedkoper en schoner dan rijden op benzine of diesel. Hoe goedkoop en schoon precies, dat ligt voor een belangrijk deel aan de manier waarop de stroom wordt opgewekt. Duurzaam opgewekte stroom is natuurlijk het schoonst. En als je die duurzame stroom zelf met zonnepanelen opwekt, rijd je niet alleen schoon, maar ook een stuk goedkoper.
Een rekenvoorbeeld, zodat je ziet hoeveel zonnepanelen je nodig hebt en wat je bespaart door met die zelf opgewekte stroom elektrisch te rijden:
Je rijdt 13.000 kilometer per jaar en hebt een Kia Niro. Die auto verbruikt 0,171 kWh per kilometer, dus 2.223 kWh per jaar. Een zonnepaneel levert op dit moment ongeveer 330 kWh per jaar op. Je hebt dan genoeg aan 2.223 / 330 = 6,74 zonnepanelen. Zeven moet dus genoeg zijn.
Wat je bespaart weet je ook: 7 zonnepanelen kosten ongeveer € 3.150 en gaan ongeveer 25 jaar mee. Je betaalt per jaar dus € 3.150 / 25 = € 126. Aan je stroomleverancier betaal je gemiddeld € 0,52 per kWh. Voor die 13.000 kilometer met je Kia Niro betaal je dan dus € 1.155,96. Met zonnepanelen bespaar je dus €1.029,96 per jaar.
Wil je meer weten over het onderwerp of wil de berekening hierboven zelf maken? Dat kan hier.