De elektrische auto - alles wat je erover wilt weten
29.03.2021 | 14 minuten

Elektrische auto


Op deze pagina lees je alles over elektrische auto’s, van de kosten tot het verbruik, de actieradius, de levensduur van accu’s, nieuwe modellen elektrische auto’s en nog veel, veel meer.

Heb je een vraag waarop je het antwoord niet vindt op deze pagina? Bekijk dan onze pagina ‘Elektrisch rijden’, ‘Laadpalen & opladen’ en ‘Laadpas’.

Welke elektrische auto moet ik kiezen?

De markt voor elektrische auto’s groeit hard. Steeds meer grote automerken maken daarom elektrische auto’s, waardoor het aanbod groeit.

De vraag stijgt dus, het aanbod stijgt en de techniek is sterk in ontwikkeling. Het gevolg: de prijs daalt. Voorlopig zijn elektrische auto's in aanschaf duurder. Maar als je verbruik en onderhoud meerekent, ben je vaak na een aantal tienduizenden kilometers al goedkoper uit dan met een auto op benzine of diesel. 

Een paar voorbeelden van elektrische auto's en hun actieradius:

  • Kia Niro: € 41.795, 380 kilometer
  • Fiat 500: € 28.950, 135 kilometer
  • Peugeot 208: € 31.050, 285 kilometer 
  • Skoda Enyaq iV: € 48.690, 330 kilometer
  • Tesla Model 3: € 52.995, 380 kilometer
  • Volkswagen ID3: € 43.990, 350 kilometer 
  • Volvo XC40 Recharge Pure Electric: € 46.995, 335 kilometer 

Waar let je op bij het kiezen van een elektrische auto?

Bij het kiezen van een elektrische auto let je op:

  • Het verbruik
  • De prijs
  • De actieradius
  • De kwaliteit van de accu
  • De grootte en het comfort
  • De uitstoot van de productie
  • Het uiterlijk van de auto

Op deze pagina lees je meer over het verbruik, de prijs, de actieradius, de kwaliteit en levensduur van accu’s en de uitstoot van de productie. Qua grootte, comfort en uiterlijk kun je het beste op EV-database of in het echt, in de showroom kijken.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Wat kost een elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn nu nog duurder dan benzine- of dieselauto’s. Zo is de vanafprijs van een elektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld € 34.005 en van een gewone Golf € 25.995. Bovendien zijn er nog weinig elektrische tweedehands auto's te koop.

Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s nu nog duurder zijn om te maken dan brandstofmotors. Verder speelt de zogeheten ‘aandrijflijn’ een rol: alle andere onderdelen om de auto te laten rijden.

Maar accu’s en die draaiende onderdelen worden de komende jaren steeds goedkoper. Daardoor zal een elektrische auto in aankoop in de toekomst minder duur zijn dan een brandstofauto. Experts verwachten dat een elektrische auto rond 2025 goedkoper in aanschaf zal zijn dan een brandstofauto.

Goed om te weten: net als een brandstofauto kun je een elektrische auto behalve eerstehands of tweedehands kopen ook zakelijk of privé leasen. Je hoeft dan niet in één keer een groot bedrag te betalen.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Geïnteresseerd in een laadpaal voor thuis?

icon of charher

Lees meer over onze thuislaadoplossing.

Wat is de goedkoopste elektrische auto?

Elektrische auto’s worden steeds goedkoper, vooral omdat het maken van accu’s minder kostbaar wordt. Met verbruik en onderhoud meegerekend zijn elektrische auto's in totaal vaak al goedkoper dan auto's op benzine of diesel. Zeker als je veel rijdt. Op dit moment is de goedkoopste elektrische auto de Dacia Spring Electric, die je voor € 20.850 kunt kopen.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

Wat is de beste elektrische auto?

Dat is niet alleen een kwestie van smaak, maar ook een kwestie van waar je naar kijkt. De een houdt van een sportief uiterlijk, de ander hecht juist waarde aan een grote actieradius. En er zijn ook steeds meer mensen die ‘beste’ lezen als ‘meest milieuvriendelijke’. Ook de kwaliteit van de accu is een onderdeel waar velen op letten.

Wil je weten wat de beste elektrische auto is, op verschillende manieren bekeken? Lees dan verder.

 

Hoe zit het met subsidies voor een elektrische auto?

In 2022 kon je subsidie krijgen voor je nieuwe of tweedehands elektrische auto. De Nederlandse staat had daar een geldpot voor van 91,4 miljoen, maar die is inmiddels op. In 2023 kun je weer subsidie aanvragen: € 2.950 voor een nieuwe en € 2.000 voor een gebruikte.  De totale beschikbare hoeveelheid subsidie lis dan 99,4 miljoen. 

De voorwaarden waaraan je moet voldoen:

  • Je auto is 100% elektrisch - en dus niet plug-in hybride of omgebouwd van brandstofauto naar elektrische auto
  • Je rijdt de auto als particulier, niet via je werkgever of eigen bedrijf
  • De prijs voor je elektrische auto is tussen de € 12.000 en € 45.000

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Hoeveel verbruikt een elektrische auto?

Voor een elektrische auto heb je stroom nodig. Wat je voor die stroom betaalt hangt af van waar je laadt. Dat kan op drie plekken:

  • Thuis
  • Aan een openbare laadpaal
  • Aan een snellader

Waar je het goedkoopste uit bent, hangt dus af van je energiecontract met je stroomleverancier. Gemiddeld betaal je nu ongeveer € 0,52 per kWh. Bij een openbare laadpaal betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Bij een snellader betaal je tussen de € 0,40 en € 0,80 per kWh.

Voor jouw gemak hebben we hieronder een rekenvoorbeeld uitgewerkt, zodat je weet wat je per kilometer betaalt. 

Situatie 1 - laden aan je laadpaal voor thuis

  • Laadtarief: € 0,40 per kWh 
  • Kilometer per kWh: 6,61  
  • Prijs per kilometer: € 0,06

Situatie 2 - laden aan een openbare laadpaal

  • Laadtarief: € 0,50 per kWh
  • Kilometer per kWh: 6,61  
  • Prijs per kilometer: € 0,08

Situatie 3 - laden aan een snellader

  • Laadtarief: € 0,85 per kWh 
  • Kilometer per kWh: 6,61  
  • Prijs per kilometer: € 0,13

Ter vergelijking: voor benzine betaal je gemiddeld ongeveer € 0,14 per kilometer en voor diesel € 0,11.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Wat betekent actieradius?

Het rijbereik van een elektrische auto wordt ook wel de ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Die actieradius geeft aan hoeveel kilometer je kunt rijden met een volle accu, vergelijkbaar dus met hoeveel kilometer je in een brandstofauto met een volle tank kunt rijden.

Die actieradius wordt bepaald door de capaciteit van de accu en de zuinigheid van de auto. In grote lijnen geldt:

  • Hoe groter de accu, hoe groter de actieradius
  • Hoe lichter en gestroomlijnder de auto, hoe groter de actieradius

Verder speelt de temperatuur een rol; accu’s werken het beste bij temperaturen van tussen de 15 en 25 graden Celcius. Vooral bij lage temperaturen werkt de accu minder goed en neemt de actieradius af.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Hoeveel kilometer kan een elektrische auto rijden?

De actieradius van een elektrische auto, ook wel het rijbereik genoemd, verschilt sterk per merk en model. Wel is de actieradius de afgelopen jaren enorm toegenomen. En neemt die actieradius de komende jaren verder toe. 

Hoeveel kilometer precies, dat kun je dus het beste per merk en model opzoeken. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • Hyundai Kona Electric 64 kWh: 395
  • Mazda MX-30: 170 kilometer
  • Citroën e-C4: 265 kilometer
  • Skoda Enyaq iV: 330 kilometer
  • Tesla Model Y performance: 415
  • Kia Niro: 380 kilometer
  • Fiat 500e hatchback: 135 kilometer
  • Peugeot e-208: 285 kilometer 
  • Tesla Model 3: 380 kilometer
  • Volkswagen ID3: 350 kilometer 
  • Hyundai Ioniq 5 Long Range 2WD: 390 kilometer
  • Mercedes EQA 250: 355 kilometer
  • Volvo XC40 Recharge Pure Electric: 335 kilometer 

Op de website EV-database vind je alle elektrische auto’s van nu en straks, inclusief actieradius.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Hoeveel elektrische auto’s zijn er in Nederland?

Elektrisch rijden wordt in rap tempo populairder. Dat komt niet alleen door de subsidies en belastingvoordelen. Vooral de ontwikkelingen rond accu’s en andere techniek in elektrische auto’s wordt steeds beter én goedkoper.

In mei 2022 reden er ruim 430.000 elektrische auto’s rond in Nederland, waarvan ongeveer 275.000 volledig elektrisch en 159.000 plug-in hybride auto's. Die aantallen nemen sterk toe: in mei 2021 was 7,8% van de nieuw verkochte elektrische auto's volledig elektrisch. In mei 2022 was dat 17,9%. rijden er meer dan 260.000 elektrische auto’s rond, waarvan ruim 150.000 volledig elektrisch en ruim 100.000 gedeeltelijk.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Hoeveel CO2 bespaart een elektrische auto?

Een elektrische auto zelf stoot geen CO₂ uit, want die rijdt niet op benzine of diesel. Het maken van de accu en het opwekken van stroom voor de auto, daarbij komt CO₂ vrij. Hoeveel dat precies is, verschilt sterk per situatie. Een elektrische auto die op zonne-energie rijdt en waarvan de accu in een relatief schone fabriek is gemaakt, stoot veel minder CO₂ uit dan een elektrische auto die op stroom uit kolencentrales rijdt en waarvan de accu in een ouderwetse, vervuilende fabriek is gemaakt. Hoe dat precies zit, en hoe het verder zit met CO₂-uitstoot, lees je hier.

 

Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee?

Nu al gaan moderne accu’s langer mee dan brandstofmotoren. Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.

Gemiddeld verliezen accu’s 2,3% van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit onderzoek van Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer. Verder blijkt uit dat onderzoek dat oudere accu’s die vaak aan snelladers laden, tot 4,5% per jaar aan capaciteit verliezen en nieuwere accu’s vaak minder dan 1% per jaar.

 

Wat kost een volle accu in een elektrische auto?

Wat je betaalt voor een volle accu bereken je makkelijk zelf. Je vermenigvuldigt het aantal kWh dat in je accu kan met de prijs die je voor één kWh betaalt. Stel dat er 50 kWh in je accu past en je thuis je auto oplaadt voor het standaard stroomtarief van bijvoorbeeld € 0,52 per kWh. Dan betaal je 50 x € 0,52 = € 26.

Hieronder zie je een paar elektrische auto’s, met daarbij de prijs die je voor een volle accu betaalt.

  • Hyundai Kona Electric 64 kWh: 
  • Citroën e-C4: 
  • Skoda Enyaq iV: 
  • Kia Niro: 380 kilometer
  • Volvo XC40 Recharge Pure Electric: 

 

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto?

Elektrisch rijden is met verbruik en onderhoud nu al goedkoper en schoner dan rijden op benzine of diesel. Hoe goedkoop en schoon precies, dat ligt voor een belangrijk deel aan de manier waarop de stroom wordt opgewekt. Duurzaam opgewekte stroom is natuurlijk het schoonst. En als je die duurzame stroom zelf met zonnepanelen opwekt, rijd je niet alleen schoon, maar ook een stuk goedkoper.

Een rekenvoorbeeld, zodat je ziet hoeveel zonnepanelen je nodig hebt en wat je bespaart door met die zelf opgewekte stroom elektrisch te rijden:

Je rijdt 13.000 kilometer per jaar en hebt een Kia Niro. Die auto verbruikt 0,171 kWh per kilometer, dus 2.223 kWh per jaar. Een zonnepaneel levert op dit moment ongeveer 330 kWh per jaar op. Je hebt dan genoeg aan 2.223 / 330 = 6,74 zonnepanelen. Zeven moet dus genoeg zijn. 

Wat je bespaart weet je ook: 7 zonnepanelen kosten ongeveer € 3.150 en gaan ongeveer 25 jaar mee. Je betaalt per jaar dus € 3.150 / 25 = € 126. Aan je stroomleverancier betaal je gemiddeld € 0,52 per kWh. Voor die 13.000 kilometer met je Kia Niro betaal je dan dus € 1.155,96. Met zonnepanelen bespaar je dus €1.029,96 per jaar.     

Wil je meer weten over het onderwerp of wil de berekening hierboven zelf maken? Dat kan hier.

Ben je geïnteresseerd in het aanschaffen van zonnepanelen?

Bekijk hier ons aanbod.

Welke elektrische auto mag trekken?

Veruit de meeste elektrische auto’s mogen geen aanhangwagen of caravan trekken. Dat komt doordat elektrische auto’s door de zware accu een stuk zwaarder zijn dan brandstofauto’s. Vaak wel 300 kilo. En verder remmen elektrische auto’s ‘regeneratief’. Dat wil zeggen dat ze de energie van het remmen terug in de accu stoppen. Die manier van remmen is niet geschikt voor het trekken van een zwaar gewicht.

Toch zijn er elektrische auto’s die een trekhaak hebben en dus een aanhangwagen of caravan mogen trekken. Voorbeelden zijn de Tesla Model X, Y en 3, de Polestar 2, de Skoda Enyaq iV, de Volvo XC40 en de Kia e-Soul. 

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

Hoe lang gaat een elektrische auto mee?

Hoe lang je met een elektrische auto doet, hangt vooral af van de accu, het duurste onderdeel. Want het vervangen van de accu is zo duur dat dat meestal betekent dat je je auto beter kunt omruilen.

Maar: goed nieuws over de levensduur van accu’s. Onderzoekers waren er al over uit dat elektrische auto’s al langer meegaan dan brandstofauto’s. Onderzoek onder Tesla-rijders bijvoorbeeld, wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben. Terwijl de meeste brandstofauto’s rond dat kilometeraantal klaar zijn voor de sloop.

Nieuwe onderzoeken tonen aan dat moderne accu's voor elektrische auto’s in de eerste 500.000 kilometer minder dan twintig procent van hun accucapaciteit verliezen. Bovendien wordt op dit moment nieuwe techniek ontwikkeld voor accu's, de zogeheten solid state accu. Die solid state accu's moeten langer meegaan en minder capaciteit verliezen. Wanneer die accu er precies komt is nog onduidelijk. Maar autofabrikanten investeren honderden miljoenen euro's in die technologie, dus dát die accu er komt en dat die beter is dan de accu's van nu, lijkt vrijwel zeker.

Wat is een hybride auto?

Een hybride auto is een auto die rijdt op brandstof en stroom. Sommige hybride auto’s kun je opladen, de zogeheten ‘plug-in’ hybrides. Andere hybride auto’s kun je niet opladen, omdat ze vooral op brandstof rijden en de accu zelf opladen tijdens het rijden.

De voordelen van hybride auto’s

Hybride auto’s zijn over het algemeen milieuvriendelijker, stiller en qua belasting voordeliger dan brandstofauto’s. En ten opzichte van volledig elektrische auto’s hebben ze ook voordelen: ze zijn niet helemaal afhankelijk van stroom en hebben dankzij de brandstoftank vaak een grotere actieradius.

De nadelen van hybride auto’s

Over het algemeen geldt dat de voordelen van hybride auto’s vooral gelden ten opzichte van auto’s op benzine of diesel. En dat dezelfde voordelen sterker gelden voor elektrische auto’s. Zo zijn elektrische auto’s bijvoorbeeld nóg schoner, nóg voordeliger qua belasting, nóg stiller en bovendien rijden ze volgens veel mensen lekkerder. En tot slot verdwijnen hybride auto’s langzaam van de markt. Want volledig elektrische auto’s worden steeds populairder, doordat ze steeds goedkoper én beter worden.

Wat is een plug-in hybride?

Er zijn twee soorten hybride auto’s: ‘gewone’ hybride auto’s en plug-in hybrides. De gewone hybride auto kun je niet zelf opladen en heeft dus geen stekker. Zo’n hybride laadt zichzelf op tijdens het rijden, met een dynamo. Of door ‘regeneratief’ te remmen, zodat er energie de accu in gaat tijdens het remmen.

Een plug-in hybride laad je zelf op, aan een laadpaal, net als een volledig elektrische auto.

Veel mensen kiezen voor een plug-in hybride omdat je veel van de voordelen hebt van een elektrische auto, maar dankzij de brandstofmotor een grotere actieradius hebt dan veel volledig elektrische auto’s. Toch worden plug-in hybrides steeds minder populair en volledig elektrische auto’s juist steeds populairder. Dat komt omdat volledig elektrische auto’s steeds goedkoper én steeds beter worden. Met verbruik en onderhoud meegerekend zijn ze al goedkoper dan brandstofauto's.

Hoe werkt een hybride auto?

Een hybride auto heeft twee motoren: een brandstofmotor en een elektromotor. De brandstofmotor werkt op benzine of diesel, net als de brandstofmotor van een ‘gewone’ auto. De elektromotor gebruikt stroom uit de accu, net zoals een volledig elektrische auto. 

Met een hybride auto tank je dus, net als bij een brandstofauto. Verder laad je ‘m alleen op als het een zogeheten ‘plug-in hybride’ is. Als het geen plug-in hybride is, dan laadt de motor de accu zelf op tijdens het rijden of tijdens het remmen.

Welke motor je gebruikt hangt van de situatie af en ‘bepaalt’ de auto zelf. Soms ondersteunt de brandstofmotor de elektromotor en soms is dat andersom. De auto kiest daarbij altijd voor de meest milieuvriendelijke optie.


Elektrisch rijden