Daarnaast wint duurzame logistiek in de horeca steeds meer terrein. Daarom is de laadinfrastructuur achter elektrisch bezorgen een belangrijk onderdeel bij het rapporteren. In dit artikel laten we zien hoe laadinfra een plek kan krijgen in je duurzaamheidsverslaggeving, met voorbeelden en handige tips.
Met de komst van de CSRD-wetgeving (Coporate Sustainability Reporting Directive) worden grote bedrijven verplicht om gestructureerd te rapporteren over hun impact op het milieu, de mens en maatschappij. Een belangrijk onderdeel hiervan is het vastleggen van emissies, waaronder die van mobiliteit en logistiek. Hiermee bedoelen we dat je meet hoeveel uitstoot er plaatsvindt en waar het vandaan komt.
Wanneer je dit opneemt in je rapportage laat je zien dat je actief werkt aan de elektrificatie van je logistiek. Bovendien kan je hiermee invulling geven aan bredere rapportage-onderdelen zoals:
Er zijn een aantal redenen waarom duurzame logistiek in de horeca relevant is. We hebben deze voor je op een rij gezet:
Leg gegevens vast zoals het aantal laadpunten per locatie, het stroomverbruik voor laden en het percentage elektrische bezorgkilometers.
Denk na over wat je precies wil bereiken met de laadinfra. Bijvoorbeeld: 100% elektrische bezorgingen binnen zero-emissiezones voor 2026.
Beschrijf waarom en hoe laadinfra past in jouw duurzaamheidsstrategie.
Denk aan energieleveranciers, gemeenten, logistieke hubs of bezorgpartners.
Denk aan de CSRD rapportage of toekomstige wetgeving.
De McDonald’s laat zien dat zij met het thema duurzame logistiek bezig zijn, doordat zij een samenwerking met ons aan zijn gegaan. Hierdoor kunnen ze klanten met een elektrische auto een supersnelle lader aanbieden. Op meer dan 250 locaties door heel Nederland kan je nu bij hen terecht om je auto op te laden. Dit is niet alleen handig voor hun klanten, maar ook voor het behalen van hun eigen duurzaamheidsdoelen. Ook vergroot het hun maatschappelijke relevantie. Dit is het perfecte voorbeeld van een project dat je op kan nemen in een duurzaamheidsrapport als concreet bewijs van impact.
Een ander voorbeeld van een goede samenwerking is onze samenwerking met de MRA-e. Samen hebben we slimme laadpalen geplaatst in en rondom logistieke knooppunten. Dankzij slimme software wordt het elektriciteitsnet ontlast door laadtijden automatisch te verdelen.
Voor horecaketens die zelf gebruikmaken van deze laadpalen, biedt het een kans om mee te liften op de gedeelde emissievrije infrastructuur. Door dit type laadinfra expliciet te vermelden in rapportages, kunnen horecabedrijven laten zien hoe zij duurzame logistiek faciliteren.
Ook als de voertuigen van partners zijn. Dit soort projecten zijn schaalbaar, zijn voorbereid op de toekomst en maken het eenvoudiger om duurzame logistiek structureel en meetbaar in te passen.
Maak je gebruik van openbare laadpalen als onderdeel van je strategie? Maak het jezelf dan makkelijk. Kies bijvoorbeeld voor een samenwerking met één laadpasaanbieder. Als al je bezorgers laden met dezelfde pas, verzamel je alle laadgegevens eenvoudig op één plek. Dat scheelt tijd én gedoe bij je rapportages.
Bij Vattenfall hebben we de InCharge laadpas. Je voegt alle passen toe in onze portal en ziet direct alle data overzichtelijk bij elkaar.
Kortom, duurzame logistiek binnen de horeca is, en wordt, steeds belangrijker. Ben je op zoek naar een betrouwbare partner met veel ervaring? Informeer dan bij Vattenfall InCharge naar de mogelijkheden. We geven je graag advies en helpen je met de volledige uitvoering. Wie laadinfra nu goed integreert, bouwt aan een logistiek systeem dat klaar is voor de emissievrije horeca van morgen!