Op deze pagina vind je de storingsgids. Daarin staat precies wat je moet doen als de laadpaal niet werkt na de installatie. Je vind hier informatie over wat te doen voor de Charge Amps Halo en de Alfen Eve Single.  

 Charge Amps Halo

Het is bij een ChargeAmps altijd heel belangrijk om tijdens de installatie te checken of het laadstation online is in de portal. Bij ChargeAmps kunnen namelijk ook sessies worden gestart als het laadstation offline is, maar dat betekent in dit geval dus niet dat de installatie goed is afgerond. Wat moet ik doen als de laadpaal offline is?

  1. Log in op het internetmodem om te kijken of je de Charge Amps ziet​.
  2. Haal de LAN kabel even uit het station en doe deze weer terug​.
  3. Doe het station uit en weer aan​.
  4. Piep de LAN kabel door en vervang deze eventueel. ​

Van Charge Amps kunnen geen onderdelen worden vervangen. Lukt het écht niet om het laadstation online te krijgen, dan kun je er uiteindelijk voor kiezen om een nieuwe Charge Amps op te hangen.Omdat deze nieuwe Charge Amps nog niet gekoppeld is aan de klant, moet dat nog gebeuren. Bel hiervoor de monteurslijn tussen 08.30 en 17.30 op 020 - 82 11 00. Dan helpen onze collega’s je met het koppelen van het juiste laadstation aan de klant. De defecte Charge Amps kan in overleg met Vattenfall retour naar Charge Amps.


Het laadstation is online maar start geen sessie​
Check de laadpaalberichten om te zien of er in het 'authorize bericht' wordt aangegeven dat de pas geaccepteerd wordt of niet.​Het kan zijn dat de AutoStart aanstaat met RFID 99999. Activeer de juiste RFID door ‘configure hardware’ te kiezen en vervolgens te kiezen voor ‘activeer RFID’. Dan moet de klant zijn/haar pas scannen om een sessie te starten. Een andere optie is om de klant de juiste RFID in te laten stellen door AutoStart te activeren via de Vattenfall InCharge app. Dan hoeft de klant geen pas te scannen om een sessie te starten.​Wordt de pas niet geaccepteerd? Check of de pas van de klant op de 'Whitelist' staat. Ga hiervoor naar het laadstation, vervolgens naar de klant (zie afbeelding) en ga naar ‘Whitelist’. Hier moet de pas van de klant staan. Staat hier geen pas? Klik dan op ‘Voeg pas toe’ en voeg de pas van de klant toe aan het laadstation. ​Krijgt de klant geen laadkosten vergoed via het werk? Dan moet de pas ook toegevoegd worden op de lijst 'Gratis laadpassen'.De monteurspas is vaak niet geautoriseerd om een sessie te starten op een privé laadstation. Probeer het dus altijd met de pas van de klant. 

Alfen Eve Single

Het wachtwoord werkt niet​Scan de QR code met je telefoon en kopieer/plak het wachtwoord uit de adresbalk in de ACE service installer om er zeker van te zijn dat je geen typefout maakt. Reset anders het wachtwoord met de password recovery code en probeer het opnieuw.​

Werkt bovenstaande niet maar is het station wel online? Stel een tijdelijk wachtwoord in via de backend. Ga naar ‘change configuration’ en scroll helemaal naar onder in het veld rechts. Zet ‘PW-TempAccessExpiration’ op 72. Zet de ‘PW-SetTempAccessKey’ op een wachtwoord naar keuze bv. ‘Welkom123’. Selecteer vervolgens Temporary Access in de Ace Installer om met dit wachtwoord op het laadstation in te loggen. 
​Als je het wachtwoord 100% zeker goed hebt ingevoerd maar het niet werkt, moet hier melding van worden gemaakt. Stuur dan een foto van de flyer naar Vattenfall, dan kan Alfen worden ingeschakeld voor nader onderzoek. 

Ik moet een nieuw controller board installeren voor Alfen. Hoe moet dat?

Vervang het controller board (zie hiervoor de instructievideo’s van Alfen voor Eve single en Eve double)​. Start dan het configuratieprogramma op. Het laadpunt zal in het programma verschijnen en heeft dan nog een default ID (AL1000). ​In het programma zal een pop-up verschijnen waarin wordt gevraagd om het Object ID in te vullen (op basis van het object ID weet het controllerboard welk laadpunt hij moet zijn).​ Hierin dient het ACE-nummer van het laadpunt ingevuld te worden (deze is te vinden op de sticker onderop het laadpunt)​.Vervolgens zullen de settings van het laadpunt (zoals deze bij Alfen bekend zijn) op het controllerboard geladen worden.​Indien er bij het programmeeren van de settings om een wachtwoord gevraagd wordt kan het Default password (te vinden op de flyer die is meegeleverd met de doos van het originele laadpunt of in de Alfen webshop onder het Vattenfall account).​ Het laadpunt is correct geprogrammeerd, je kan de rest van de instellingen invoeren.​

Het laadstation is offline ​

  1. Check de netwerksettings in de ACE configurator: staat de OCPP1.6 Vattenfall preset geselecteerd?​
  2. Check de APN settings van het laadstation: vattenfall01.tele2.m2m​
  3. Check of de SIM kaart online is. Bel hiervoor het storingsnummer 020-​ 82 11 00Is de SIMkaart niet online? Check dan of je de juiste simkaart hebt (Tele2) en kijk of het modem op spanning staat (hoe check je dat?). Vervang eventueel het modem.​
  4. Zet het laadstation uit en weer aan​

Het laadstation is online maar start geen sessie​

  1. Check de laadpaalberichten om te zien of er in het 'authorize' bericht wordt aangegeven dat de pas geaccepteerd wordt of niet.​

Wordt de pas niet geaccepteerd? Check of de pas van de klant op de 'Whitelist' staat. Ga hiervoor naar het laadstation, vervolgens naar de klant (zie afbeelding) en ga naar ‘Whitelist’. Hier zou de pas van de klant moeten staan. Staat hier geen pas? Klik dan op ‘voeg pas toe’ en voeg de pas van de klant toe aan het laadstation. ​Krijgt de klant geen laadkosten vergoed via het werk? Dan moet de pas ook toegevoegd worden op de lijst 'Gratis laadpassen'.

De monteurspas is vaak niet geautoriseerd om een sessie te starten op een privé laadstation. Probeer het dus altijd met de pas van de klant. 

;