1. Voor de installatie van het laadstation

Zorg dat je de handleiding van de Alfen Eve Single leest. Neem deze dingen mee:

  • Een laptop of telefoon
  • Een LAN-kabel 
  • Een teststekker of Metrel
  • Je laadpas

Check of je op je laptop Alfen ACE Installer hebt geinstalleerd. ​Of op je telefoon je de MyEveApp hebt. In de app maak je een account aan om mee in te loggen. Mocht je met de MyEveApp willen werken; zorg dan dat je een USB-C/iPhone/etc. LAN-koppelstukje bij je hebt.​ 

Controleer voor je weggaat of je alles bij je hebt (P1 splitter, P1 versterker etc.)​. 

2. Montage van het laadstation

Je volgt eerst de stappen uit de installatiehandleiding van Alfen. 

Voor Dynamic Load Balancing, moet je de slimme meter verbinden met het laadstation door middel van een RJ11-communicatiekabel. 

Indien de slimme meter van het laadstation al in gebruik is, moet je een P1-splitter gebruiken. Zorg dat je het laadstation op de master/slave port van de splitter aansluit en de zonnepanelen op de master/slave port.​

Indien de afstand tussen de slimme meter en het laadstation meer dan 15M is, moet je een P1-versterker aansluiten. ​

Zorg dat je de password flyer die in de doos zit bij de hand houdt.

3. Configuratie van het laadstation

 

Om het laadstation te configureren moet je je telefoon/computer op het laadstation aansluiten. Dit kun je doen met je laptop en de ACE installer, of met je telefoon met de MyEveApp. ​

Bij de nieuwste laadstations van Alfen heb je een wachtwoord nodig wanneer je je laptop/telefoon op het laadstation aansluit. Dit wachtwoord staat op de flyer die in de doos zit, waar in stap 2 naar verwezen is. ​

 

Kies ‘owner level’ bij de pop-up voor het wachtwoord en voer het wachtwoord in dat op de flyer staat. ​

Je kunt de linker QR code op de flyer scannen; dan worden het ACE nummer, het wachtwoord en de password recovery code ingevuld in de zoekbalk van je internetbrowser deze kun je dan kopiëren en invullen om typefouten te voorkomen.​

Als het wachtwoord van de flyer niet werkt, gebruik je dit wachtwoord: bhFxDfrlOIb1nu6FWW+jdZbwpis=. 

Nu je bent ingelogd, kies je bij netwerkinstellingen voor de Vattenfall OCPP1.6 preset. Het laadstation moet nu verbinding maken met het Vattenfall backend. ​

​Check dit door in te loggen op het online portal My InCharge en het laadstation op te zoeken in de zoekbalk. ​

Als alles goed is gegaan is de internetconnectie balk blauw is en staat het laadstation op ‘available’. Indien dit niet het geval is, check dan onze storingsgids.​

Nu het laadstation met DLB geïnstalleerd en online is kan je door met de volgende instellingen.

  • Ga naar het tabblad Smart Charging​
  • Vink het vakje Active Load Balancing aan​
  • Kies bij Data Source de juiste Data Source vaak ‘Meter’.​
  • Kies bij Received Measurements ‘Include Charging EV’​
  • Kies bij Protocol Selection het juiste protocol, veelal ‘DSMR P1’​
  • Vul de maximale stroomsterkte voor de slimme meter in. Dit is de maximale stroom die het laadstation mag verdelen als er geen andere apparaten stroom van de installatie afnemen. De werkelijke grenswaarde is gebaseerd op de metingen van de meter.​
  • Vul de veilige stroomsterkte in. Dit is de limiet die door het laadstation wordt gebruikt wanneer de verbinding tussen het laadstation en de energiemeter wegvalt. Die waarde hangt af van de huisafsluting
  • Klik op Save en start het laadstation opnieuw op. ​

4. Checken van de installatie

Voer altijd een testsessie uit. Start een sessie met de auto én de laadpas van de klant. Als dat niet kan gebruik dan je eigen pas en een Metrel. ​

Check of de status van de laadpaal van ‘available’ naar ‘charging’ verandert. Check ook de laadpaalberichten om er zeker van te zijn dat de sessie geslaagd is. Als het goed is zie je een ‘Start Transaction’ en beginnen de ‘Metervalues’ op te lopen. ​

5. Afronden van de installatie

 

Als je al deze stappen succesvol hebt afgerond, is de installatie gereed voor gebruik. Vul het opleverdocument in. Vergeet de foto van de flyer van Alfen niet toe te voegen aan het opleverdocument. De flyer zelf geef je aan de klant. Vraag de klant altijd een foto te maken van de flyer en goed te bewaren.

We helpen je graag op weg

In het geval van vragen kun je op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 bellen naar de Vattenfall monteurslijn: 020 - 82 11 00. Je krijgt dan een collega van 2e lijn support te spreken. Deze collega’s helpen bij bijvoorbeeld storingen of het inspoelen van laadstations in de portal.