We vinden het belangrijk dat iedereen onze websites, Mijn InCharge-portal en apps kan gebruiken. Daarom volgen we de WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines) en laten we onze digitale diensten regelmatig controleren op toegankelijkheid. 

 

Toegankelijkheid van onze website, portal en apps 

De website, portal en apps zijn onderzocht op de WCAG 2.2-regels, niveau A en AA. Het onderzoek is uitgevoerd door Cardan, volgens de WCAG-EM evaluatiemethode. 

De uitkomsten van het onderzoek staan hieronder: 

InCharge-website Nederland (incharge.vattenfall.nl) 

Uit het onderzoek blijkt dat de website op dit moment aan 26 van de 56 eisen voldoet (46%). 
Er zijn 268 toegankelijkheidsproblemen gevonden. Deze pakken we zo spoedig mogelijk op.

InCharge-website Duitsland (incharge.vattenfall.de) 

De Duitse website voldoet aan 27 van de 56 eisen (48%). 
 Er zijn 124 toegankelijkheidsproblemen gevondenENG wcag-22-aa-audit-in…. 

InCharge-website Zweden (incharge.vattenfall.se) 

De Zweedse website voldoet aan 33 van de 56 eisen (58%). 
 Er zijn 96 toegankelijkheidsproblemen gevonden. 

Mijn InCharge-portal 

De portal voldoet aan 34 van de 56 eisen (60%). 
Er zijn 100 toegankelijkheidsproblemen gevonden.

InCharge App (iOS) 

Uit het onderzoek blijkt dat de iOS-app aan 30 van de 50 eisen voldoet (60%). 
Er zijn 58 toegankelijkheidsproblemen gevonden.

InCharge App (Android) 

De Android-app voldoet aan 30 van de 50 eisen (60%). 
Er zijn 59 toegankelijkheidsproblemen gevonden die we gaan oplossen.

 

Hulpmiddelen voor digitale toegankelijkheid 

Op onze website, portal en apps zijn verschillende hulpmiddelen ingesteld om de digitale toegankelijkheid te verbeteren: 

Website(s) 

  • Websites zijn grotendeels te bedienen met een toetsenbord. 
  • Op veel plekken is er voldoende contrast en duidelijke tekstgroottes. 
  • Navigatie en labels zijn vaak op elke pagina hetzelfde. 
  • Tekst wordt als echte tekst getoond en niet als afbeelding. 
  • Op de Zweedse site is de schaalbaarheid en zoomfunctie goed geregeld. 

 

Mijn InCharge-portal 

  • Logische leesvolgorde van alle content. 
  • Menu’s en navigatie zijn consequent opgebouwd. 
  • Belangrijke functionaliteiten werken met hulpsoftware. 
  • Fouten in formulieren worden vaak duidelijk weergegeven. 

 

InCharge App (iOS en Android) 

  • Hoofdtaal is goed ingesteld voor VoiceOver/TalkBack. 
  • Teksten zijn schaalbaar en als echte tekst opgenomen. 
  • Veel acties zijn annuleerbaar, handig voor mensen met motorische beperkingen. 
  • Applicaties zijn op veel plekken goed te bedienen en tekst wordt correct voorgelezen. 

 

Wat we binnenkort aanpakken 

We blijven werken aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid. Er zijn nog punten die extra aandacht nodig hebben, zoals: 

Websites (NL, DE, SE) 

  • Niet alle interactieve onderdelen zijn met het toetsenbord te bedienen. 
  • De focus is niet altijd zichtbaar. 
  • Niet alle afbeeldingen en iconen hebben een goede tekstalternatief. 
  • Tekstcontrasten kunnen op sommige plekken beter. 
  • Structuur van koppen en lijsten is soms niet goed in de code verwerkt. 
  • Op de Duitse en Nederlandse site missen bij veel componenten de rol, naam en/of waarde in de code. 
  • De Zweedse site heeft issues met PDF-documenten die niet toegankelijk zijn. 

 

Mijn InCharge-portal 

  • Sommige knoppen en iconen hebben geen of een onduidelijk tekstalternatief. 
  • Niet overal wordt een juiste kopstructuur gebruikt. 
  • Navigatie met hulpsoftware kan verder verbeterd worden. 
  • Contrast- en kleurgebruik voldoet niet overal aan de norm. 

 

InCharge App (iOS & Android) 

  • Niet alle knoppen hebben een duidelijk tekstalternatief of de taal komt niet overeen met de app-taal. 
  • Focusvolgorde en zichtbaarheid van de focusindicator kunnen beter. 
  • Sommige statusiconen of labels worden niet correct uitgesproken door VoiceOver/TalkBack. 
  • Contrasten en her schaalbaarheid van tekst zijn niet altijd optimaal. 

 

We blijven verbeteren 

Omdat we digitale toegankelijkheid belangrijk vinden, blijven we werken aan verbeteringen. We doen dat op deze manieren: 

  • We lossen bestaande problemen zo snel mogelijk op. 
  • Nieuwe onderdelen maken we direct toegankelijk. 
  • We voeren periodiek controles en tests uit. 
  • Onze medewerkers krijgen training over digitale toegankelijkheid.