1. Thuis
  2. Elektrisch rijden
  3. Voordelen & nadelen

Waarom elektrisch rijden? Voordelen en nadelen

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat komt doordat de voordelen steeds groter worden. En de nadelen steeds kleiner. Je leest hier wat de voor- en nadelen precies zijn.

Waarom elektrisch rijden?

Voordelen

  • Je draagt bij aan het mogelijk maken van fossielvrij leven

  • Een elektrische auto is goedkoper in gebruik

  • Elektrisch rijden is voordeliger qua belasting

  • Een elektrische auto is stiller

  • Onderhoud van elektrische auto's is goedkoper

Nadelen

  • Er zijn nog niet overal genoeg laadpalen

  • Laden duurt langer dan tanken

  • Een elektrische auto is relatief duur in aanschaf

  • Elektrische auto’s ‘verouderen’ snel

Voordeel 1. Je draagt bij aan het mogelijk maken van fossielvrij leven

Bij het rijden met een elektrische auto vindt geen uitstoot plaats uit de verbranding van fossiele brandstoffen. Wie elektrisch rijdt draagt daarmee bij aan het mogelijk maken van fossielvrij leven. Dit willen wij binnen één generatie voor elkaar willen krijgen.

Daarbij is het belangrijk om te weten dat een elektrische auto geen fossiele brandstoffen nodig heeft om te rijden, maar wel om gebouwd te worden. De uitstoot van CO2 tijdens de productie van de accu en de auto zelf noemen we de indirecte uitstoot. Bovendien is de stroom waarop een elektrische auto rijdt lang niet altijd duurzaam opgewekt. Elektrische auto’s zijn voorlopig dus niet volledig fossielvrij.

Toch zijn elektrische auto’s alles bij elkaar opgeteld al wel schoner dan brandstofauto’s (bron: Milieu Centraal). En dat verschil wordt in de toekomst groter. De productie van elektrische auto's wordt duurzamer. En we wekken steeds meer duurzame stroom op uit wind en zon. Zo krijgen onze klanten thuis en in het mkb al 100% groene stroom uit Nederland. 

Ons doel

Wij zijn Vattenfall. Een energiebedrijf met een duidelijk doel: fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk maken.

Doe je mee?

Voordeel 2. Een elektrische auto is goedkoper in gebruik

Het energieverbruik van stroom berekenen we in kilowattuur. Dat schrijven we ook wel als kWh. Uiteindelijk zijn je verbruikskosten afhankelijk van hoeveel je rijdt en waar je oplaadt:

  1. Thuisladen

    Voor thuisladen betaal je het standaard stroomtarief dat je aan je stroomleverancier betaalt. Een gemiddelde elektrische auto rijdt op één kWh 5 kilometer. Bij een prijs van € 0,40 per kWh betaal je ongeveer € 0,08 per kilometer aan stroom.

  2. Openbare laadpaal

    Bij een openbare laadpaal betaal je gemiddeld € 0,50 per kWh. Dit betekent dat je ongeveer € 0,10 per kilometer meer betaalt dan bij thuisladen. Laden met je eigen laadpaal is dus goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal.

  3. Snelladers

    Snelladers zijn op dit moment het duurst. Meestal rond de € 0,70 per kWh. Met een gemiddelde elektrische auto komt dit neer op ongeveer € 0,11 per kilometer.

    Ter vergelijking: met een benzineauto die 1 op 14 rijdt, betaal je bij een literprijs van € 2,- ongeveer € 0,14 per kilometer. 

Elektrisch rijden? Ga thuisladen!

Met een eigen laadpaal heb je altijd een opgeladen auto voor de deur. Wel zo makkelijk en vaak voordeliger. We helpen je graag bij het samenstellen van je ideale laadpaal. En bieden deskundige begeleiding rondom de installatie en het onderhoud. 

Laadpaal met korting

Voordeel 3. Een elektrische auto is voordeliger qua belasting

Om elektrisch rijden te stimuleren biedt de overheid belastingvoordelen. Deze belastingregels hebben behoorlijk wat invloed op de totale kosten van elektrisch rijden. 

Tot en met 2024 gelden de volgende regels:

  • Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting (mrb) tot en met 2024.
  • Je betaalt geen aanschafbelasting (belasting van personenauto's en motorrijwielen, ofwel bpm) tot en met 2024.
  • Je betaalt 8% bijtelling bij een catalogusprijs tot € 45.000,-, daarboven 22%.


Vanaf 2025 gelden er weer andere regels:

  • Mrb gaat dan ook voor elektrische auto’s gelden. In 2025 krijg je als je elektrisch rijdt nog een korting van 75%. Daarna betaal je het volledige bedrag.
  • De bpm gaat met € 200,- omhoog voor zowel nieuwe brandstofauto's als nieuwe elektrische auto's. Dit betekent dat je bij aankoop van een nieuwe auto minimaal € 600,- aan bpm betaalt. De hoogte van de bpm wordt voor een groot deel bepaald door de CO2-uitstoot van de auto. Elektrische auto's waren tot nu toe vrijgesteld van bpm om de verkoop ervan te stimuleren en zo de klimaatdoelen te halen. Maar om de verkoop van tweedehands elektrische auto's te blijven subsidiëren, is het kabinet nu van plan om de bpm ook voor elektrische auto's te laten gelden.
  • Vanaf 2025 gaat de bijtelling stapsgewijs omhoog naar 22%.

Tot slot: de belasting op stroom daalt, terwijl de belasting op benzine de komende jaren waarschijnlijk stijgt.

Elektrisch rijden subsidie: laad je portemonnee op!

Heb je interesse in het kopen van een elektrische auto? Dan is de kans groot dat je recht hebt op subsidie. Ontdek hoe het zit met de aankoopsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's. 

Subsidies bekijken

Voordeel 4. Een elektrische auto is stiller

Elektrische auto's maken gebruik van elektromotoren in plaats van verbrandingsmotoren. Dit betekent dat ze minder bewegende onderdelen hebben die wrijving veroorzaken en dus maken ze minder lawaai. Daarnaast hebben elektrische auto's geen uitlaatsysteem. Hierdoor is het geluid van ontsnappende gassen en de uitlaat er ook niet.

Elektrische auto’s zijn zelfs zo stil, dat voetgangers en fietsers ze soms niet horen aankomen. Dat kan gevaarlijk zijn. Daarom is het in de EU verplicht voor fabrikanten om een geluid toe te voegen aan elektrische auto’s. Dat geluid verschilt per automerk, maar is in ieder geval niet zo luidruchtig als het geluid van een brandstofauto. Bovendien is het geluid alleen verplicht bij een snelheid onder de 20 kilometer per uur.

Voordeel 5. Een elektrische auto is goedkoper in onderhoud

In een elektromotor zitten veel minder bewegende onderdelen dan in een verbrandingsmotor. Dit brengt voordelen met zich mee als minder slijtage en een potentieel langere levensduur en lagere onderhoudskosten. Want olie vervangen, nieuwe bougies, een nieuwe koppeling of distributieriem, komen dus niet voor bij een elektrische auto. Ook de remmen gaan langer mee, omdat je grotendeels ‘op je accu afremt’. Dit zorgt voor minder slijtage dan de manier waarop je in een brandstofauto remt.

Voordeel 6. Een elektrische auto gaat langer mee

Elektrische auto’s gaan gemiddeld nu al langer mee dan brandstofauto’s.  Dat komt vooral door alles wat je bij voordeel vijf op deze pagina leest. Een elektrische auto heeft veel minder bewegende onderdelen die slijten en uiteindelijk kapot gaan.

Verder gaan accu’s lang mee. Onderzoek onder eigenaren van een Tesla wijst uit dat bijna alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90% van het originele vermogen over hebben. Natuurlijk hebben niet alle elektrische auto’s zo’n goede accu en gaan oudere accu’s in oudere modellen minder lang mee. Maar de levensduur van accu’s is nu al behoorlijk lang. En wordt gezien de ontwikkelingen rond accu’s steeds langer. Veel fabrikanten geven garantie op de accu. Bijvoorbeeld acht jaar met een maximum van 160.000 kilometer. Ook die garanties worden aantrekkelijker naarmate accu’s beter worden.

Op dit moment wordt de solid state accu ontwikkeld. Dat is een nieuw soort accu die nóg langer meegaat en nóg sneller laadt. Die accu's hebben bepaalde dure grondstoffen niet meer nodig en worden daarmee goedkoper. 

100% groene stroom uit Nederland voor onze klanten thuis en in het mkb

In 2022 ontvingen al onze klanten thuis en in het mkb 100% groene stroom uit Nederland. En we streven ernaar dit de komende jaren te blijven doen door voldoende Garanties van Oorsprong in te kopen. Daarnaast investeren we in de opwek van groene stroom uit zon, wind en water. Zoals Hollandse Kust Zuid, het eerste subsidievrije windpark op zee.

Meer over fossielvrij leven

Vier nadelen van elektrisch rijden

Om te bepalen of je de overstap naar elektrisch rijden wil maken, is het ook belangrijk dat je de nadelen kent.  

Nadeel 1. Er zijn nog niet overal genoeg laadpalen

Een elektrische auto rijdt niet zonder stroom. Genoeg mogelijkheden om je elektrische auto op te laden is dus een voorwaarde om zorgeloos elektrisch te rijden. 

Hoe groter de actieradius, ook wel ‘rijbereik’ genoemd, hoe verder je kunt rijden zonder op te laden. Voor de meeste nieuwe elektrische auto’s ligt die actieradius tussen de 300 en 600 kilometer. Oudere modellen rijden minder ver op een volle accu: elektrische auto’s van vijf jaar of ouder hebben meestal een actieradius tussen de 125 en 250 kilometer. 

In Nederland is die actieradius meestal geen probleem; nergens staan zoveel laadpalen als in Nederland. Maar als je met de auto op vakantie gaat, kan het lastiger zijn je elektrische auto op tijd op te laden. Voor sommige mensen is dat de reden voor laadstress. Ofwel: bang om met een lege accu langs de weg te komen staan. Hier lees je alles over de voorbereidingen op een vakantie buiten Europa, en laden in het buitenland

Maar ook in Nederland zorgt een gebrek aan laadpalen voor irritatie. Veel elektrisch rijders zijn inmiddels bekend met het begrip ‘laadpaalklever’. Dit zijn mensen die hun elektrische auto onnodig lang aan een openbare laadpaal laten staan, waardoor andere mensen hun auto niet kunnen opladen. Gelukkig komen er steeds meer laadpalen bij. Ook wij installeren de komende jaren tienduizenden laadpalen extra.

Nadeel 2. Laden duurt langer dan tanken

Als je ‘s avonds van je werk terugkomt en je auto pas de volgende ochtend weer nodig hebt, dan is een lange laadtijd geen probleem. Je hebt je auto niet nodig als je slaapt. Maar als je accu onderweg leeg raakt en je bij een openbare laadpaal je accu vollaadt, ben je iets langer bezig dan als je benzine of diesel tankt. 

Gelukkig heb je langs de snelweg, zeker in Nederland, ook zogeheten ‘snelladers’. Laden bij zulke laadpalen gaat een stuk sneller dan bij een gewone openbare laadpaal. Toch ben je ongeveer een kwartier bezig om je accu voor meer dan 100 kilometer op te laden. Bovendien is laden aan een snellader duurder dan aan een gewone openbare laadpaal. Gelukkig gaat die gemiddelde snelheid van laadpalen stapsgewijs omhoog. En ook auto's zelf kunnen steeds sneller laden. 

Mocht je op vakantie gaan met je elektrische auto, hou er dan zeker in het hoogseizoen rekening mee dat er soms een rij staat bij de snelladers langs de snelweg. Reken dus voor de zekerheid extra tijd voor het wachten én het laden. 

Nadeel 3. Een elektrische auto is relatief duur in aanschaf

Voorlopig is een elektrische auto in aanschaf nog relatief duur. Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duur zijn om te maken. En ook veel andere onderdelen in elektrische auto’s worden goedkoper. Experts voorspellen daarom dat een nieuwe elektrische auto rond 2025 goedkoper is in aanschaf dan een brandstofauto. 

Bovendien zijn er nog niet zo veel elektrische tweedehands auto's te koop. Daardoor zijn elektrische auto’s ook tweedehands nog relatief duur in aanschaf.  

Nadeel 4. Elektrische auto’s ‘verouderen’ snel

De ontwikkeling rond elektrische auto’s gaan snel. Accu’s worden steeds beter en ook alle andere onderdelen van de aandrijflijn van elektrische auto’s worden in rap tempo goedkoper.

Dat is positief nieuws; de steeds lagere prijs maakt elektrisch rijden voor steeds meer mensen toegankelijk. Toch hebben die ontwikkelingen ook een keerzijde; een elektrische auto veroudert snel. Een elektrische auto die drie jaar geleden nog revolutionair was, loopt ver achter op nieuwe modellen die vandaag worden verkocht. Dat kan invloed hebben op de restwaarde van je auto.

Aan de andere kant is een nieuwe elektrische auto voor veel mensen nog onbetaalbaar, dus is er veel vraag naar tweedehands elektrische auto’s.

Meer over elektrisch rijden