29.03.2021 | 8 minuten


Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'

Waarom elektrisch rijden?

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Er rijden ruim 100.000 deels of volledig elektrische auto’s rond in Nederland. Dat aantal neemt snel toe. Dat komt omdat de voordelen van elektrisch rijden steeds groter worden en de nadelen steeds kleiner. Wat die voor- en nadelen precies zijn, lees je op deze pagina.

7 voordelen van elektrisch rijden

1 - Je draagt bij aan het mogelijk maken van fossielvrij leven

Geen benzine of diesel, maar stroom. Een elektrische auto gebruikt dus geen fossiele brandstoffen. Je draagt daarmee bij aan het mogelijk maken van fossielvrij leven, iets wat wij binnen één generatie voor elkaar willen krijgen.

Wel is het belangrijk om te weten dat een elektrische auto weliswaar geen fossiele brandstoffen nodig heeft om te rijden, maar wel om gebouwd en vervoerd te worden. Bovendien is de stroom waarop een elektrische auto rijdt lang niet altijd duurzaam opgewekt. Elektrische auto’s zijn voorlopig dus niet volledig fossielvrij.

Toch zijn elektrische auto’s alles bij elkaar opgeteld al wel flink schoner dan brandstofauto’s. En dat verschil wordt in de toekomst groter: we wekken steeds meer duurzame stroom op en ook wordt de productie van elektrische auto’s duurzamer.

2 - Een elektrische auto is goedkoper in gebruik

Voor het opladen van je elektrische auto heb je geen benzine of diesel, maar stroom nodig. En omdat stroom goedkoper is dan benzine of diesel, is een elektrische auto goedkoper in gebruik.

Het tarief dat je voor stroom betaalt hangt af van de plek waar je oplaadt. Er zijn drie verschillende plekken, en dus tarieven:

  • Thuis opladen
  • Laden bij een openbare laadpaal
  • Laden bij een snellader

Thuis opladen is in de meeste gevallen het goedkoopst. Je betaalt dan het standaardtarief dat je aan je energieleverancier betaalt. Dat is op dit moment € 0,23. Met een gemiddelde elektrische auto is dat € 0,03 per kilometer.

Aan een openbare laadpaal betaal je meestal een hoger tarief. Wat je precies betaalt verschilt van laadpaal tot laadpaal. Meestal betaal je rond de € 0,40 per kWh. Per kilometer komt dat neer op € 0,06.

Snelladen is meestal het duurste, je betaalt dan tussen de € 0,35 en € 0,80 per kWh. In het geval van een tarief van € 0,60 per kWh, betaal je met een gemiddelde elektrische auto rond de € 0,09 per kilometer.

Ter vergelijking: met een gemiddelde benzineauto die 1 op 13 rijdt, betaal je bij een literprijs van € 1,66 ongeveer € 0,13 per kilometer. En in een dieselauto die 1 op 15 rijdt, betaal je bij een literprijs van € 1,37 ongeveer € 0,09 per kilometer.

Uiteindelijk zijn je verbruikskosten afhankelijk van hoe je rijdt en waar je oplaadt. Als je alleen thuis je elektrische auto oplaadt, ben je meer dan de helft goedkoper uit. Als je aan snelladers laadt, ben je ongeveer even duur uit als met een auto die op diesel rijdt. In de praktijk laden de meeste mensen bijna altijd thuis of aan een openbare laadpaal. En maar zelden aan een snellader.

3 - Een elektrische auto is voordeliger qua belasting

Om elektrisch rijden te stimuleren, biedt de overheid een aantal belastingvoordelen die nu en de komende jaren gelden. Die belastingregels hebben behoorlijk invloed op de totale kosten van elektrisch rijden.

Tot 2024 gelden de volgende regels:

  • Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting tot en met 2024
  • Je betaalt geen aanschafbelasting (bpm) tot en met 2024
  • Je betaalt 8% bijtelling bij een catalogusprijs tot € 45.000, daarboven 22%

Na 2024 gelden er weer andere regels:

  • In 2025 betaal je met een volledig elektrische auto een kwart van het tarief en vanaf 2026 het volledige tarief
  • Vanaf 2025 betaal je voor een volledig elektrische auto een vast bedrag van € 360
  • Vanaf 2025 gaat de bijtelling stapsgewijs omhoog naar 22%

Tot slot: de belasting op stroom daalt, terwijl de belasting op benzine en diesel de komende jaren waarschijnlijk stijgt.

4 - Een elektrische auto is stiller

Een elektrische auto rijdt niet op een luidruchtige motor, maar op een accu. Daardoor maakt een elektrische auto veel minder geluid dan een auto die rijdt op benzine of diesel.

Elektrische auto’s zijn zelfs zo stil, dat voetgangers en fietsers elektrische auto’s soms niet horen aankomen. Dat kan gevaarlijk zijn. Daarom is het in de EU verplicht voor fabrikanten om een geluid toe te voegen aan elektrische auto’s. Dat geluid verschilt per automerk, maar is in ieder geval niet zo luidruchtig als het geluid van een brandstofauto. Bovendien is het geluid alleen verplicht bij een snelheid onder de 20 kilometer per uur.

5 - Een elektrische auto is goedkoper in onderhoud

In een elektrisch auto zitten veel minder draaiende onderdelen dan in een brandstofauto. Daardoor is de kans dat er iets kapot gaat, een stuk kleiner. En dus heb je minder onderhoud aan een elektrische auto. Olie vervangen, nieuwe bougies, een nieuwe koppeling of distributieriem, dat komt dus niet voor bij een elektrische auto. Ook de banden en de remmen gaan langer mee, omdat je grotendeels ‘op je accu afremt’, wat voor minder slijtage zorgt dan de manier waarop je in een brandstofauto remt.

6 - Een elektrische auto gaat langer mee

Elektrische auto’s gaan gemiddeld nu al langer mee dan brandstofauto’s. Daardoor heb je minder snel een nieuwe auto nodig, wat niet alleen geld, maar ook uitstoot als gevolg van productie en transport scheelt.

Dat komt vooral door alles wat je bij punt vijf in dit artikel las; een elektrische auto heeft veel minder draaiende onderdelen die slijten en uiteindelijk kapot gaan.

Verder gaan accu’s lang mee. Onderzoek onder eigenaren van een Tesla wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90% capaciteit over hebben. Natuurlijk hebben niet alle elektrische auto’s zo’n goede accu en gaan oudere accu’s in oudere modellen minder lang mee. Maar de levensduur van accu’s is nu al behoorlijk lang en wordt gezien de ontwikkelingen rond accu’s steeds langer.

Veel fabrikanten geven garantie op de accu, bijvoorbeeld acht jaar met een maximum van 160.000 kilometer. Ook die garanties zullen aantrekkelijker worden naarmate de accu’s steeds beter worden.

7 - Een elektrische auto rijdt lekkerder

Het is een kwestie van smaak, maar veel automoblisten vinden elektrische auto’s lekkerder rijden. Dat komt omdat een elektrische auto ‘directer reageert op wat je doet’. En dankzij de automaat hoef je minder te doen tijdens het rijden dan in een geschakelde brandstofauto. Verder ligt een elektrische auto door de zware accu in de bodem van de auto erg stabiel in bochten.

4 nadelen van elektrisch rijden

Elektrisch rijden is schoner en in veel gevallen al goedkoper dan rijden op benzine of diesel. Daarom worden er steeds meer elektrische auto’s verkocht en stimuleert de overheid de overstap op elektrisch rijden met aantrekkelijke belastingregelingen. Kortom: elektrisch rijden heeft de toekomst. Toch kleven er naast voordelen ook nadelen aan elektrisch rijden.

1 - Er zijn nog niet overal genoeg laadpalen

Een elektrische auto rijdt niet zonder stroom. Genoeg mogelijkheden om je elektrische auto op te laden is dus een voorwaarde om zorgeloos elektrisch te rijden.

Hoe groter de actieradius, ook wel ‘rijbereik’ genoemd, hoe verder je kunt rijden zonder op te laden. Voor de meeste nieuwe elektrische auto’s ligt die actieradius tussen de 300 en 600 kilometer. Oudere modellen rijden minder ver op een volle accu: elektrische auto’s van vijf jaar of ouder hebben meestal een actieradius tussen de 125 en 250 kilometer.

In Nederland is die actieradius meestal geen probleem; nergens staan zoveel laadpalen als in Nederland. Maar als je met de auto op vakantie gaat, kan het lastiger zijn je elektrische auto op tijd op te laden. Voor sommige mensen is dat de reden voor ‘range anxiety’, ofwel: bang om met een lege accu langs de weg te komen staan. De wegenwacht moet dan komen om je accu op te laden.

Maar ook in Nederland zorgt een gebrek aan laadpalen voor irritatie. Met name in de stad, waar de meeste mensen geen eigen oprit of garage hebben en dus geen eigen laadpaal, zijn veel elektrisch rijders inmiddels bekend met het begrip ‘laadpaalklever’: mensen die hun elektrische auto onnodig lang aan een openbare laadpaal laten staan, waardoor andere mensen hun auto niet kunnen opladen. Gelukkig komen er steeds meer laadpalen bij. Ook wij installeren de komende jaren tienduizenden laadpalen extra.

2 - Laden duurt langer dan tanken

Als je ‘s avonds van je werk terugkomt en je auto pas de volgende ochtend weer nodig hebt, dan is een lange laadtijd geen probleem; je hebt je auto niet nodig als je slaapt. Maar als je accu onderweg leegraakt en je bij een openbare laadpaal je accu vollaadt, ben je langer bezig dan als je benzine of diesel tankt.

Gelukkig heb je langs de snelweg, zeker in Nederland, ook zogeheten ‘snelladers’. Laden bij zulke laadpalen gaat een stuk sneller dan bij een gewone openbare laadpaal. Toch ben je ongeveer een kwartier bezig om je accu voor meer dan 100 kilometer op te laden. Bovendien is laden aan een snellader duur, bijna net zo duur als benzine of diesel.

Mocht je op vakantie gaan met je elektrische auto, hou er dan zeker in het hoogseizoen rekening mee dat er soms een rij staat bij de snelladers langs de snelweg. Reken dus voor de zekerheid extra tijd voor het wachten én het laden.

3 - Een elektrische auto is relatief duur in aanschaf

Voorlopig is een elektrische auto nog relatief duur. Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duur zijn om te maken. En ook veel andere onderdelen in elektrische auto’s worden goedkoper. Experts verwachten daarom dat een nieuwe elektrische auto rond het jaar 2025 goedkoper is in aanschaf dan een brandstofauto.

Maar nu, in 2021, geldt dat een elektrische auto nog duurder is. Zo is de vanafprijs van een elektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld € 34.005 en van een gewone Golf € 25.995.

Bovendien zijn er nog niet zo veel elektrische tweedehands auto's te koop. Daardoor zijn elektrische auto’s ook tweedehands nog relatief duur in aanschaf.

4 - Elektrische auto’s ‘verouderen’ snel

De ontwikkeling rond elektrische auto’s gaan snel. Accu’s worden steeds beter en ook alle andere onderdelen van de aandrijflijn van elektrische auto’s worden in rap tempo goedkoper.

Dat is positief nieuws; de steeds lagere prijs maakt elektrisch rijden voor steeds meer mensen toegankelijk. Toch hebben die ontwikkelingen ook een keerzijde; een elektrische auto veroudert snel. Een elektrische auto die drie jaar geleden nog revolutionair was, loopt ver achter op nieuwe modellen die vandaag worden verkocht. Dat kan invloed hebben op de restwaarde van je auto.

Aan de andere kant is een nieuwe elektrische auto voor veel mensen nog onbetaalbaar, dus is er veel vraag naar tweedehands elektrische auto’s. En je verdient die paar duizend euro voor een tweedehands elektrische auto binnen afzienbare tijd terug door op stroom te rijden in plaats van op benzine of diesel. Daardoor is de elektrische auto voor steeds meer mensen aantrekkelijk.

De voordelen wegen (steeds) zwaarder

De voordelen van elektrisch rijden wegen in veruit de meeste gevallen al zwaarder dan de nadelen. Natuurlijk hangt het van je persoonlijke situatie af en van wat je belangrijk vindt, maar zowel qua kosten als duurzaamheid wint de elektrische auto het uiteindelijk van de brandstofauto. De komende jaren zullen de nadelen van elektrische auto’ steeds kleiner worden - denk aan lagere prijzen en meer laadpalen. En de voordelen steeds groter - denk aan een hogere actieradius en nóg milieuvriendelijkere technologie.

;