29.03.2021 | 5 minuten


Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'

Hoeveel verbruikt een elektrische auto?

Over auto’s op benzine of diesel zeg je bijvoorbeeld: ‘die rijdt één op zestien’. Dat betekent dan dat je met één liter brandstof zestien kilometer rijdt. Bij elektrische auto’s werkt dat wat anders. Hoe dat precies werkt en wat elektrische auto’s verbruiken, lees je op deze pagina.

Kilometer per kWh / kWh per 100 kilometer

Ook bij elektrische auto’s druk je het verbruik uit in het aantal kilometer dat je rijdt per energie-eenheid. Alleen is die energie-eenheid geen liter benzine of diesel, maar een kilowattuur, afgekort kWh. In veel gevallen wordt het net iets anders geformuleerd: het aantal kWh dat nodig is om 100 kilometer te rijden. Je leest dan bijvoorbeeld: ‘14 kWh per 100 km’.

Het verbruik van elektrische auto’s

Net als bij auto’s op benzine of diesel, is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal punten, bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar. Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar. Wil je weten hoeveel je voor die stroom betaalt, vermenigvuldig dan het aantal kWh met de prijs die je per kWh betaalt. Bijvoorbeeld: 1.500 kWh x € 0,23 = € 345 per jaar, of € 28,75 per maand. Die € 0,23 is overigens het standaard stroomtarief, ofwel het laadtarief dat je betaalt als je je auto thuis oplaadt aan je eigen laadpaal.

Bekende elektrische auto’s en hun verbruik

Wil je weten hoeveel populaire elektrische auto’s verbruiken? Hieronder zie je het verbruik van een paar bekende modellen:

  • Tesla Model 3: 14,9 kWh per 100 kilometer
  • Tesla Model S Long Range Plus: 17,6 kWh per 100 kilometer
  • Hyundai Kona Electric 39 kWh: 15,4 kWh per 100 kilometer
  • Mini Cooper SE: 15,6 kWh per 100 kilometer
  • Nissan Leaf: 16,5 kWh per 100 kilometer
  • Audi e-tron S 55 quattro: 27 kWh per 100 kilometer
  • Honda e: 16,8 kWh per 100 kilometer

Invloed op je verbruik

Het verbruikscijfer van een auto is altijd een gemiddelde. De Tesla Model 3 verbruikt gemiddeld 14,9 kWh per 100 kilometer. Maar in sommige situaties is die zuiniger en in andere juist minder zuinig. Er is namelijk een aantal factoren dat invloed heeft op het verbruik van een auto:

  • Het vermogen van de motor
  • Het gewicht van de auto
  • De vorm van de auto
  • De banden van de auto
  • Het rijgedrag van de bestuurder

Het vermogen van de auto speelt de grootste rol. Een snelle sportauto verbruikt nu eenmaal een stuk meer dan een gewone auto. En ook het gewicht heeft flink invloed op het verbruik. Zo is een zware SUV een stuk minder zuinig dan een klein stadsautootje. Verder hebben de vorm en de banden invloed op het verbruik en heb je ook als bestuurder een deel in de hand; je kunt ‘zuinig rijden’.

Zo rijd je zuinig in een elektrische auto

Door zuinig te rijden gebruik je minder stroom. Dat is goed voor het milieu én je bespaart geld. Zo rijd je zuinig:

  • Rem je auto zo veel mogelijk af door het gas los te laten in plaats van door te remmen. Zo gebruik je minder stroom om weer meer vaart te krijgen. En gaat een deel van de energie die vrijkomt tijdens het minderen van vaart, weer terug in de accu: ‘regeneratief remmen’, heet dat.
  • Rijd met een gelijkmatige snelheid, bijvoorbeeld door cruise control te gebruiken en afstand te houden tot de auto voor je.
  • Gebruik je airco en verwarming zo min mogelijk.
  • In veel elektrische auto’s kun je zien hoe zuinig je rijdt. Gebruik die informatie om te leren zuiniger te rijden.
  • Zorg dat je bandenspanning niet te laag is: rijden op banden met een te lage spanning kost meer stroom.
  • Haal bagage die je niet nodig hebt uit je auto, dat scheelt gewicht. En dus stroom.
;