29.03.2021 | 5 minuten


Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'

Hoeveel kilometer kan een elektrische auto rijden?

Net als de batterij van je telefoon zit er in een elektrische auto, in veruit de meeste gevallen, een lithium-ion-accu. De ontwikkelingen rond dat soort accu’s gaan snel. Op deze pagina lees je hoe het precies zit met de levensduur van accu’s voor elektrische auto’s.

De ontwikkelingen gaan snel

In accu’s zit een aantal dure grondstoffen, zoals kobalt en nikkel. Mede daardoor is het maken van accu’s (nu nog) duurder dan het maken van een brandstofmotor.

Toch dalen de prijzen van accu’s snel. In 2013 berichtte de krant Forbes nog een prijs van $ 800 tot $ 1000 per kWh. In 2019 gaven Tesla en Volkswagen aan minder dan $ 100 per kWh te betalen voor hun accu’s, Experts verwachten dat die prijs de komende jaren nog verder zal dalen, tot onder de $80 per kWh. Een van de redenen waarom Auke Hoekstra, dé Nederlandse expert op het gebied van elektrisch rijden en de energietransitie, denkt dat elektrische auto’s in 2025 in aanschaf goedkoper zijn dan brandstofauto’s.

De capaciteit groeit

Een van de belangrijkste specificaties van een elektrische auto is de capaciteit van de accu, ofwel de hoeveelheid energie die de accu kan opslaan. Die wordt weergegeven in kilowattuur, ofwel kWh.

De capaciteit van accu’s wordt steeds groter, doordat de technologie van accu’s steeds beter wordt en het maken van accu’s steeds goedkoper. Wel verschilt de capaciteit sterk per automerk en model. Om je een idee te geven: een Tesla Model S heeft een accu van 95 kWh, een Hyundai KONA Electric een accu van 64 kWh en een Mini Electric een accu van 28.9 kWh.

Overigens gebruik je in de praktijk nooit de volledige capaciteit, want een accu helemaal opladen of helemaal leegrijden, is slecht voor de levensduur van de accu. De accu zorgt er daarom voor dat dat niet kan. Het beste is om de accu op te laden tot 80% en leeg te rijden tot 20%.

De levensduur neemt toe

De levensduur van de accu bepaalt voor een belangrijk deel de uiteindelijke prijs van een elektrische auto. Want het vervangen van een accu is zo duur dat dat in de meeste gevallen financieel gezien geen aantrekkelijke optie is.

Nu al gaan moderne accu’s langer mee dan brandstofmotoren. Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.

En nieuwere onderzoeken wijzen uit dat de meeste nieuwe elektrische auto’s in de eerste 500.000 kilometer minder dan twintig procent van hun accucapaciteit verliezen. De Chinese batterijmaker CATL zegt zelfs een accu te hebben die het na twee miljoen kilometer nog doet. Zij voeren gesprekken met Elon Musk, de CEO van Tesla. Eerder nam de populaire autoproducent al accu’s af bij CATL voor de Tesla Model 3. En Tesla en General Motors hebben eerder al, los van elkaar, aangegeven een accu te gaan maken die ongeveer 1,6 miljoen kilometer meegaat.

Grote verschillen in de levensduur van accu’s

Omdat de ontwikkelingen rond accu’s zo snel gaan, verschilt de levensduur van nieuwe accu’s sterk met die van accu’s die al wat ouder zijn. Ook per automerk en per model zijn er verschillen. Op deze website zie je per automerk en model de verwachte levensduur van de accu.

Gemiddeld verliezen accu’s 2,3% van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit onderzoek van Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer. Verder blijkt uit dat onderzoek dat oudere accu’s die vaak aan snelladers laden, tot 4,5% per jaar aan capaciteit verliezen en nieuwere accu’s vaak minder dan 1% per jaar.

Hoge en lage temperaturen slecht voor accu’s

Het nadeel van lithium-ion-accu’s is dat ze gevoelig zijn voor hoge en lage temperaturen. Het beste werken ze bij 20 tot 25 graden. Daaronder en daarboven loopt de capaciteit sneller terug, en daarmee de levensduur. In Nederland geldt dat je in de winter daardoor een lagere capaciteit hebt dan in de zomer. Ook in warme landen loopt de capaciteit tijdens de zomers terug, maar dan juist door hoge temperaturen.

;