Elektrische auto’s worden ook in aanschaf goedkoper
Elektrisch auto's zijn in gebruik en onderhoud al een stuk goedkoper dan auto's op benzine. De aanschafprijs is nog hoger, maar die zal de komende jaren steeds verder dalen. Dat komt vooral door een breder aanbod in het lagere segment en accu's die door betere technologie goedkoper worden.
Subsidie en belastingvoordeel
Je kan een aanschafsubsidie aanvragen: € 2.950,- voor een nieuwe en € 2.000,- voor een gebruikte elektrische auto. Ben je van plan een elektrische auto te kopen? Check bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) of de regeling nog geldt.
Dit zijn de voorwaarden waaraan je moet voldoen
- Je koopt je auto als particulier, dus niet via een werkgever of eigen bedrijf. En je houdt deze minimaal drie jaar. Verkoop je de auto voor die tijd? Dan moet je een deel van de subsidie terugbetalen.
- Je laat de geleasede auto minimaal vier jaar onafgebroken op je naam staan. Als je hem voor die tijd weer inlevert, stopt de subsidie, die bij leasen per maand wordt uitbetaald.
- Je least bij een leasemaatschappij met het Keurmerk Private Lease.
- Je koopt de gebruikte auto bij een autobedrijf met RDW-erkenning Bedrijfsvoorraad.
Voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto’s geldt dat de afstand die de auto kan afleggen op een volle batterij - de zogenaamde actieradius of het accubereik - minimaal 120 km moet zijn.
Er zijn ook belastingregels die elektrisch rijden goedkoper maken, waardoor het aantal elektrische auto's in Nederland nóg harder toeneemt. Wil je daar meer over weten, lees dan ons artikel over subsidies voor elektrisch rijden.