Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
In mei 2022 reden er al 433.880 elektrische auto’s in Nederland. Daarvan waren er 274.810 volledig elektrisch en 158.543 plug-in hybride. Dat aantal groeit hard: eind 2020 telde Nederland nog 381.823 elektrische auto's.
Ook de komende jaren zal het aantal elektrische auto’s flink groeien. Dat komt vooral door het betere aanbod en de lagere prijzen: autofabrikanten zetten in op elektrisch rijden en bieden steeds betaalbaardere elektrische auto’s. Daardoor daalt de gemiddelde prijs van een elektrische auto. En ook de markt voor tweedehands auto's laat een stijgend aantal mensen zien dat zoekt op volledig elektrisch of plug-in hybride.
Elektrisch auto's zijn in gebruik en onderhoud al een stuk goedkoper dan auto's op benzine of diesel. De aanschafprijs is nog hoger, maar die zal de komende jaren steeds verder dalen. Dat komt vooral door een breder aanbod in het lagere segment en accu's die door betere technologie goedkoper worden. Bovendien: geld is niet de enige kwestie: elektrisch rijden is een stuk milieuvriendelijker dan rijden op benzine of diesel.
In 2022 kon je subsidie aanvragen voor je nieuwe of tweedehands volledig elektrische auto. De Nederlandse staat had daar 91,4 miljoen voor over. Dat bedrag is inmiddels op. In 2023 kun je weer subsidie aanvragen: € 2.950 voor een nieuwe en € 2.000 voor een gebruikte elektrische auto. De totale beschikbare hoeveelheid subsidie is dan dus 99,4 miljoen.
De voorwaarden waaraan je moet voldoen:
Bovendien is er een aantal belastingregels dat elektrisch rijden goedkoper maakt, waardoor het aantal elektrische auto's in Nederland nóg harder toeneemt.