29.03.2021 | 3 minuten


Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'

Hoeveel CO₂ bespaart een elektrische auto?

Een elektrische auto stoot geen CO₂ uit, want er gaat geen benzine of diesel in. Maar bij het maken van de accu en het opwekken van de stroom, komt wél CO₂ vrij. Hoeveel dat is, hangt af van de manier waarop de accu is gemaakt. Op deze pagina lees je hoe dat precies zit.

Kijk goed naar de fabriek

Wil je zo min mogelijk CO₂ uitstoten, verdiep je dan in het productieproces van de accu van het automerk waarvan je een elektrische auto koopt. Chinese fabrieken die elektrische auto’s maken stoten nu gemiddeld 60% meer CO₂ uit dan fabrieken die brandstofauto’s maken. Maar ze zouden 66% schoner kunnen zijn als ze zouden werken zoals fabrieken in de Verenigde Staten of Europa.

Belangrijke factor: hoe de stroom wordt opgewekt

Verder speelt de opwek van stroom dus een belangrijke rol in de berekening van CO₂-uitstoot. Het beste is natuurlijk je eigen stroom opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen. Gebruik je stroom van het elektriciteitsnet, dan verschilt de CO₂ uitstoot per land.

Verschillende landen wekken op verschillende manieren stroom op. Duitsland heeft een van de meest CO₂-vervuilende elektriciteitsnetten van Europa, met veel kolencentrales. IJsland is met 83,7% de duurzaamste opwekker van Europa, Noorwegen volgt met 77,4%, Zweden met 60%, Finland met 43,8% en Letland met 42,1%. Nederland wekt maar 14% op uit hernieuwbare bronnen, Luxemburg 11,7% en Malta 10,7%. Het land waarin je je elektrische auto oplaadt bepaalt dus voor een groot deel hoe schoon je uiteindelijk rijdt. 

De 27 EU-landen wekken nu gemiddeld 22% van hun stroom op uit hernieuwbare bronnen. Hun doel is om in 2050 de volledige 100% van hun stroom fossielvrij op te wekken.  

In totaal: bijna 3 keer minder CO₂

Belangrijkste boodschap is dus dat je zelf kritisch kijkt naar de fabriek waar je elektrische auto wordt gemaakt en de manier waarop de stroom die je laadt wordt opgewekt. Op die manier kun je er zelf voor zorgen dat je zo min mogelijk CO₂ uitstoot.

Toch valt er ook wel iets te zeggen over gemiddelden. Onderzoek van de Transport & Environment Group, een non-profitorganisatie die al jaren onderzoek doet naar en strijdt voor schoner transport in de Europese Unie, wijst uit dat elektrisch rijden qua CO₂een stuk schoner is dan rijden op benzine of diesel. Een gemiddelde elektrische auto stoot zelfs bijna drie keer minder CO₂ uit dan een gemiddelde brandstofauto. En dat verschil kan zelfs oplopen tot 81%, afhankelijk van de omstandigheden. Benieuwd naar dat onderzoek? Je leest het hier. Ook houden ze zich bezig met allerlei rechterlijke uitspraken rond verschillende soorten brandstof. Zo berichtten ze laatst over de uitspraak van het Europese parlement om het gebruik van brandstof met bijproducten van palmolie niet toe te staan - een goede zaak voor wie een fossielvrije wereld voor zich ziet.

;