29.03.2021 | 4 minuten


Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'

Hoe zit het met subsidies voor een elektrische auto?

Ongeveer 20% van de uitstoot van broeikasgassen zoals CO₂ komt van wegverkeer. Daarom moedigt de overheid elektrisch rijden aan, door gunstige belastingregels en subsidies. Hoe het precies zit met subsidies, lees je op deze pagina.

Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland staan alle regels. Die hebben we hieronder kort en overzichtelijk voor je samengevat.

Subsidie

Voor nieuwe en gebruikte volledig elektrische auto’s kun je vanaf 1 juli 2020 subsidie krijgen, de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). In 2020 en 2021 is dat € 2.000 voor een gebruikte elektrische auto (koop of private lease) en € 4.000 voor een nieuwe elektrische auto (koop of private lease). 

De voorwaarden waaraan je moet voldoen:

  • Je auto is 100% elektrisch - en niet omgebouwd van brandstofauto naar elektrische auto
  • Je auto heeft een rijbereik van 120 kilometer of meer
  • De oorspronkelijke nieuwprijs voor je auto is tussen de € 12.000 en € 45.000

Belastingregels

BPM-vrijstelling

Je betaalt tot en met 2024 geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen als je een elektrische auto of een auto op waterstof koopt. Vanaf 2025 betaal je € 360.

MRB-vrijstelling

Je betaalt tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betaal je 25% en vanaf 2026 betaal je 100%.

Lokale subsidies

Sommige gemeenten bieden een regionale subsidie voor het kopen van een elektrische auto en/of een laadpaal. Een overzicht vind je op de website van Nederland Elektrisch.

Voor bedrijven

MIA en Vamil

MIA staat voor de Milieu-investeringsaftrek en Vamil voor Willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Met de MIA kun je een investeringsaftrek krijgen van maximaal 36% van het investeringsbedrag, bovenop je gewone investeringsaftrek. Met de Vamil kun je 75% van je investeringskosten afschrijven, op een moment dat jou goed uitkomt.

Voorwaarde is dat je een investering doet in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst staat.

BPM-vrijstelling

Je betaalt tot en met 2024 geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen als je een elektrische auto of een auto op waterstof koopt. Vanaf 2025 betaal je € 360.

MRB-vrijstelling

Je betaalt tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betaal je 25% en vanaf 2026 betaal je 100%.

Lagere bijtelling

Als je per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, betaal je bijtelling, een percentage van de nieuwwaarde van je auto. Normaal gesproken betaal je 22% bijtelling. Maar voor een elektrische auto tot € 45.000 betaal je 8%. Boven de € 45.000 geldt de normale bijtelling van 22%.

Lagere energiebelasting op openbare laadpalen

Het tarief dat je aan energiebelasting betaalt voor de stroom die je via je openbare laadpalen levert, bestaat uit twee schijven. Het belastingtarief in de eerste schijf (voor de eerste 10.000 kW) is hoger dan het belastingtarief in de tweede schijf. Maar tot en met 2020 geldt dat je voor openbare laadpalen alleen het belastingtarief voor de tweede schijf betaalt.

Lokale subsidies

Sommige gemeenten bieden een regionale subsidie voor het kopen van een elektrische auto en/of een laadpaal. Een overzicht vind je op de website van Nederland Elektrisch.

Andere subsidies en regelingen

Ook op het gebied van innovatie en marktontwikkeling bestaan er subsidies en regelingen. En op Europees niveau bestaan weer andere subsidies waarvoor je in aanmerking kunt komen. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zie je die allemaal in één handig overzicht.

 

;