Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Ongeveer 20% van de uitstoot van broeikasgassen zoals CO₂ komt van wegverkeer. Daarom moedigt de overheid elektrisch rijden aan, door gunstige belastingregels en subsidies. Hoe het precies zit met subsidies, lees je op deze pagina.
Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland staan alle regels. Die hebben we hieronder kort en overzichtelijk voor je samengevat.
Voor nieuwe en gebruikte volledig elektrische auto’s kun je vanaf 1 juli 2020 subsidie krijgen, de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). In 2020 en 2021 is dat € 2.000 voor een gebruikte elektrische auto (koop of private lease) en € 4.000 voor een nieuwe elektrische auto (koop of private lease).
De voorwaarden waaraan je moet voldoen:
Je betaalt tot en met 2024 geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen als je een elektrische auto of een auto op waterstof koopt. Vanaf 2025 betaal je € 360.
Je betaalt tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betaal je 25% en vanaf 2026 betaal je 100%.
Sommige gemeenten bieden een regionale subsidie voor het kopen van een elektrische auto en/of een laadpaal. Een overzicht vind je op de website van Nederland Elektrisch.
MIA staat voor de Milieu-investeringsaftrek en Vamil voor Willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Met de MIA kun je een investeringsaftrek krijgen van maximaal 36% van het investeringsbedrag, bovenop je gewone investeringsaftrek. Met de Vamil kun je 75% van je investeringskosten afschrijven, op een moment dat jou goed uitkomt.
Voorwaarde is dat je een investering doet in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst staat.
Je betaalt tot en met 2024 geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen als je een elektrische auto of een auto op waterstof koopt. Vanaf 2025 betaal je € 360.
Je betaalt tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 betaal je 25% en vanaf 2026 betaal je 100%.
Als je per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, betaal je bijtelling, een percentage van de nieuwwaarde van je auto. Normaal gesproken betaal je 22% bijtelling. Maar voor een elektrische auto tot € 45.000 betaal je 8%. Boven de € 45.000 geldt de normale bijtelling van 22%.
Het tarief dat je aan energiebelasting betaalt voor de stroom die je via je openbare laadpalen levert, bestaat uit twee schijven. Het belastingtarief in de eerste schijf (voor de eerste 10.000 kW) is hoger dan het belastingtarief in de tweede schijf. Maar tot en met 2020 geldt dat je voor openbare laadpalen alleen het belastingtarief voor de tweede schijf betaalt.
Sommige gemeenten bieden een regionale subsidie voor het kopen van een elektrische auto en/of een laadpaal. Een overzicht vind je op de website van Nederland Elektrisch.
Ook op het gebied van innovatie en marktontwikkeling bestaan er subsidies en regelingen. En op Europees niveau bestaan weer andere subsidies waarvoor je in aanmerking kunt komen. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zie je die allemaal in één handig overzicht.