Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Dit artikel is onderdeel van de artikelserie: 'Elektrische auto'
Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland staan alle regels. Die hebben we hieronder kort en overzichtelijk voor je samengevat.
In 2022 kon je subsidie krijgen voor je nieuwe of tweedehands elektrische auto. De Nederlandse staat had daar een geldpot voor van 91,4 miljoen, maar die is inmiddels op. In 2023 kun je weer subsidie aanvragen: € 2.950 voor een nieuwe en € 2.000 voor een gebruikte. De totale beschikbare hoeveelheid subsidie is dan 99,4 miljoen.
De voorwaarden waaraan je moet voldoen:
Tot en met 2024 betaal je geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen als je een elektrische auto koopt of een auto op waterstof. Vanaf 2025 betaal je daar € 360 voor.
Tot en met 2024 betaal je geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 wordt dat 25% en vanaf 2026 wordt dat 100%.
Sommige gemeenten hebben een regionale subsidie voor het kopen van een volledig elektrische auto, of voor het kopen van een laadpaal. Een overzicht vind je op de website van Nederland Elektrisch
MIA is een afkorting voor Milieu-investeringsaftrek en Vamil voor Willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Met MIA kun je een investeringsaftrek krijgen van maximaal 36% van het investeringsbedrag. Dat is bovenop je gewone investeringsaftrek. Met Vamil kun je 75% van je investeringskosten afschrijven, op een moment dat je zelf kiest.
De voorwaarde is dat je een investering doet in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst staat.
Tot en met 2024 betaal je geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen als je een elektrische auto of een auto op waterstof koopt. Vanaf 2025 wordt dat € 360.
Tot en met 2024 betaal je geen motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2025 wordt dat 25% vanaf 2026 wordt dat 100%.
Als je per jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt, betaal je bijtelling, een percentage van de nieuwwaarde van je auto. Normaal gesproken betaal je 22% bijtelling. Maar voor een elektrische is dat 16% tot 35.000, over alles daarboven betaal je 16%. In 2023 betaal je 17% over die 35.000 en daarna 22%.
Het tarief dat je aan energiebelasting betaalt voor de stroom die je via je openbare laadpalen levert, bestaat uit twee schijven. Het belastingtarief in de eerste schijf (voor de eerste 10.000 kW) is hoger dan het belastingtarief in de tweede schijf. Maar tot en met 2022 geldt dat je voor openbare laadpalen alleen het belastingtarief voor de tweede schijf betaalt.
Sommige gemeenten bieden een regionale subsidie voor het kopen van een elektrische auto en/of een laadpaal. Een overzicht vind je op de website van Nederland Elektrisch.
Ook op het gebied van innovatie en marktontwikkeling bestaan er subsidies en regelingen. En op Europees niveau bestaan weer andere subsidies waarvoor je in aanmerking kunt komen. Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zie je die allemaal in één handig overzicht.