Elektrisch rijden: alles wat je wilt weten
29.03.2021 | 7 minuten

Elektrisch rijden

Op deze pagina lees je alles over elektrisch rijden, van de kosten tot de vraag: hoe duurzaam is elektrisch rijden nu eigenlijk?

 

Wat kost elektrisch rijden

Om die vraag te beantwoorden, delen we de vraag op in zes onderdelen:

  • Wat is de aanschafprijs van een elektrische auto?
  • Wat kost het opladen van een elektrische auto?
  • Wat kost het onderhoud van een elektrische auto?
  • Wat kost een laadpaal voor een elektrische auto?
  • Hoe zit het met de afschrijving van een elektrische auto?
  • Wat zijn de belastingregels rond elektrisch rijden?
  • Goedkoper laden door zelf stroom op te wekken

Wat is de aanschafprijs van een elektrische auto?

Elektrische auto’s zijn nu nog duurder dan benzine- of dieselauto’s. Zo is de vanafprijs van een elektrische Volkswagen Golf bijvoorbeeld € 34.005 en van een gewone Golf € 25.995. Bovendien zijn er nog weinig elektrische tweedehands auto's te koop.

Die hogere prijs komt vooral doordat accu’s duurder zijn om te maken dan brandstofmotors. Verder speelt de zogeheten ‘aandrijflijn’ een rol: alle andere onderdelen om de auto te laten rijden. Veel van die onderdelen worden de komende jaren steeds goedkoper, vooral de accu. Daardoor zal een elektrische auto in aankoop in de toekomst minder duur zijn dan een brandstofauto. Bovendien is een groot deel van een accu te recyclen.

Net als een brandstofauto kun je een elektrische auto behalve eerstehands of tweedehands kopen ook zakelijk of privé leasen.

Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Voor het opladen van je elektrische auto heb je stroom nodig. Je betaalt voor die stroom. Het tarief dat je betaalt hangt af van de plek waar je laadt. Er zijn drie verschillende plekken, en dus tarieven:

  • Thuis opladen
  • Laden bij een openbare laadpaal
  • Laden bij een snellader

Thuis opladen is meestal het goedkoopst. Je betaalt dan het tarief dat je altijd aan je energieleverancier betaalt per kWh. Dat is op dit moment ongeveer € 0,23. Met een gemiddelde elektrische auto betaal je dus ongeveer € 0,03 per kilometer.

Bij een openbare laadpaal betaal je iets meer dan thuis. Wat je precies betaalt verschilt per laadpaal. Gemiddeld betaal je ongeveer € 0,40 per kWh. Per kilometer betaal je voor een gemiddelde elektrische auto ongeveer € 0,06 per kilometer. Laad je met onze Vattenfall InCharge laadpas bij een Vattenfall InCharge laadpaal, dan ben je goedkoper uit. In sommige gevallen betaal je maar € 0,23 per kWh, zoals bij onze laadpalen in Noord-Brabant en Limburg.

Snelladen is het duurste, meestal tussen de € 0,56 en € 0,80 per kWh. In het geval van € 0,60 per kWh komt dat met een gemiddelde elektrische auto neer op ongeveer € 0,09 per kilometer.

Wat kost het onderhoud van een elektrische auto?

Omdat er veel minder bewegende onderdelen in een elektrische auto zitten, is een elektrische auto een stuk goedkoper in onderhoud dan een brandstofauto. Je hoeft bijvoorbeeld je olie niet te vervangen, het filter niet te vervangen en ook heb je geen versnellingsbak of brandstofpomp. Dat scheelt behoorlijk in de onderhoudskosten van een elektrische auto. Verder heb je minder onderhoud aan je remmen nodig, omdat remenergie weer terug de accu in gaat in plaats van omgezet wordt in warmte.

Die onderhoudskosten zijn lager, maar niet nul. Het is bijvoorbeeld verstandig om je accu, remvoering en koeling te laten controleren. En om nieuwe software updates te installeren.

Wat kost een laadpaal voor een elektrische auto?

Als je een elektrische auto wilt, dan is het handig om thuis je elektrische auto op te kunnen laden. Want thuis je auto opladen is vaak goedkoper dan aan een openbare laadpaal en zeker aan een zogeheten snellader.

De kosten van een eigen laadpaal zijn afhankelijk van het soort laadpaal dat je kiest en hoe de situatie bij je thuis is. De laadpaal moet namelijk worden geïnstalleerd en aangesloten op je meterkast. In sommige gevallen is daar weinig werk voor nodig, in andere gevallen meer.

De kosten lopen door dat alles sterk uiteen. Bij ons koop je een laadpaal voor thuis vanaf €1.930 excl. btw + € 4,84 per maand voor je InCharge Smart abonnement, voor slimme laadopties.

Hoe zit het met de afschrijving van een elektrische auto?

Hoeveel waarde een elektrische auto verliest naarmate hij ouder wordt, is gezien de zich snel ontwikkelende techniek nog lastig te voorspellen. Bovendien verschilt die waardevermindering per model; een Tesla model X is over een aantal jaar misschien nog onverminderd populair, terwijl een Nissan Leaf misschien wel niet meer zo gewild is.

Ook in vergelijking met brandstofauto’s is er dus nog weinig te zeggen over de afschrijfkosten van een elektrische auto. Sommige experts denken dat die veel lager zijn dan die van een brandstofauto, omdat tweedehands elektrische auto’s over een paar jaar veel gewilder zijn dan tweedehands brandstofauto’s en bovendien minder onderhoud nodig hebben. Andere experts wijzen op het feit dat de ontwikkeling rond elektrische auto’s snel gaat, waardoor elektrische auto’s relatief snel verouderd zijn.

Wat zijn de belastingregels rond elektrisch rijden?

Als je een elektrische auto koopt, is het handig je te verdiepen in de belastingregels die nu en de komende jaren gelden. Die belastingregels hebben namelijk behoorlijk invloed op de totale kosten van elektrisch rijden.

Vanaf 2020 gelden de volgende regels:

  • Je betaalt geen motorrijtuigenbelasting tot en met 2024
  • Je betaalt geen aanschafbelasting (bpm) tot en met 2024
  • Je betaalt 8% bijtelling bij een catalogusprijs tot € 45.000, daarboven 22%

Na 2024 gelden er weer andere regels.

Goedkoper laden door zelf stroom op te wekken.

Met zonnepanelen kun je je eigen stroom opwekken. Zo zorg je voor 100% fossielvrije stroom en is het laden van je elektrische auto goedkoper. 

Wil je precies weten wat elektrisch rijden kost, van aanschaf tot onderhoud, van opladen tot belasting? Lees dan hier verder

 

 

Wat kost elektrisch rijden per kilometer?

Aan de hand van de prijs per kWh die je voor je stroom betaalt en het aantal kilometers dat je rijdt op één kWh, kun je zelf uitrekenen wat je per kilometer betaalt:

Prijs per kWh / kilometers per kWh = prijs per kilometer

Zo ontdek je dat de prijs per kilometer nogal per auto en situatie verschilt.

Wil je precies weten wat elektrisch rijden per kilometer kost, in verschillende situaties en met verschillende auto’s? Lees dan hier verder.

 

 

Is elektrisch rijden goedkoper dan rijden op brandstof?

Tot nu toe is de aanschafprijs van een elektrische auto hoger dan die van een brandstofauto, maar is de elektrische auto in gebruik goedkoper. Je betaalt minder per kilometer, omdat stroom goedkoper is dan benzine of diesel. En ook voor het onderhoud en aan belasting betaal je minder.

Afhankelijk van de auto die je koopt en het aantal kilometers dat je maakt, verdien je je elektrische auto binnen een paar jaar terug.

Wil je precies weten wat elektrisch rijden kost in vergelijking met rijden op benzine of diesel? Lees dan hier verder.

 

 

Waarom elektrisch rijden?

Elektrisch rijden heeft veel voordelen. Allereerst draag je bij aan het mogelijk maken van fossielvrij leven, onze missie. Verder is een elektrische auto goedkoper in gebruik en onderhoud, voordeliger qua belasting, stiller en bovendien vinden veel mensen een elektrische auto lekkerder rijden.

Wil je meer weten over de voordelen van elektrisch rijden én wil je weten wat de nadelen zijn? Lees dan hier verder.

 

 

Is elektrisch rijden beter voor het milieu?

Een elektrische auto is duurzamer dan een brandstofauto. Hoeveel duurzamer precies, dat hangt van nogal veel factoren af. Bijvoorbeeld hoe en waar de accu van de elektrische auto is gemaakt, hoe de stroom waar de elektrische auto op rijdt is opgewekt, hoelang de elektrische auto meegaat en zelfs van het rij- en oplaadgedrag van de eigenaar van de elektrische auto.

In ieder geval wordt continu onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van elektrische auto’s. Enerzijds omdat nog niet alles bekend is en anderzijds omdat de ontwikkelingen rond elektrisch rijden snel gaan; accu’s worden in rap tempo steeds beter.

Al met al kun je op dit moment stellen dat elektrisch rijden in vrijwel alle gevallen een stuk duurzamer is dan rijden op benzine of diesel. Ook kun je stellen dat de vooruitzichten goed zijn: de elektrische auto zal steeds duurzamer worden naarmate stroom duurzamer wordt opgewekt, accu’s steeds beter worden en het productieproces schoner wordt.

Wil je precies weten hoe duurzaam elektrisch rijden is, wat verschillende onderzoeken zeggen en wat de ontwikkelingen rond de belangrijkste factoren zijn? Lees dan hier verder.


Elektrisch rijden
;