05.05.2021 | 7 minuten

Laadpaal en opladen


Op deze pagina lees je alles over laadpalen en het opladen van je elektrische auto, van de kosten tot de werking, van het aantal laadpalen in Nederland tot hoelang het duurt om je elektrische auto op te laden.

Heb je een vraag waarop je het antwoord niet vindt op deze pagina? Bekijk dan onze pagina 'elektrisch rijden', 'elektrische auto', en 'laadpas'.

Wat kost een elektrische auto opladen?

Om je elektrische auto op te laden heb je stroom nodig. Voor die stroom betaal je een tarief. Welk tarief je precies betaalt, hangt van de plek af waar je laadt. Je kunt op drie verschillende plekken je elektrische auto opladen:

  • Thuis
  • Bij een openbare laadpaal
  • Bij een snellader

Thuis betaal je het standaardtarief dat je aan je stroomleverancier betaalt. Op dit moment is dat ongeveer € 0,52. Als je kijkt naar het gemiddelde verbruik van een elektrische auto, kom je uit op een prijs van € 0,08 per kilometer.

Bij een openbare laadpaal betaal je een tarief dat verschilt per laadpaal. Meestal betaal je rond de € 0,40 per kWh. Daarmee kom je uit op een prijs van € 0,06 per kilometer. Als je met onze Vattenfall InCharge laadpas bij een Vattenfall InCharge laadpaal laadt, dan ben je goedkoper uit. Soms betaal je maar € 0,22 per kWh, bijvoorbeeld bij onze laadpalen in de provincies Noord-Brabant en Limburg.

Laden aan een snellader is het duurste, meestal tussen de € 0,40 en € 0,80 per kWh. Als je € 0,60 per kWh betaalt, komt dat met een gemiddeld verbruik neer op € 0,09 per kilometer.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Wat kost een laadpaal thuis?

Als je een elektrische auto wilt, dan is het handig om thuis je elektrische auto op te kunnen laden. Want thuis heb je altijd plek en soms ben je daar goedkoper uit dan aan een openbare laadpaal. 

De kosten van een eigen laadpaal zijn afhankelijk van het soort laadpaal dat je kiest en hoe de situatie bij je thuis is. De laadpaal moet namelijk worden geïnstalleerd en aangesloten op je meterkast. In sommige gevallen is daar weinig werk voor nodig, in andere gevallen meer.

De kosten lopen door dat alles sterk uiteen. Bij ons koop je een laadpaal voor thuis vanaf € 799 excl. btw + € 4,84 per maand voor je laadabonnement.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Geïnteresseerd in een laadpaal voor thuis?

icon of charher

Lees meer over onze thuislaadoplossing.

Hoelang duurt het opladen van een elektrische auto?

Hoe snel je auto oplaadt, hangt van een aantal punten af, onderverdeeld in vier hoofdpunten: de capaciteit van de accu, het type laadpaal, het type boordlader en het type laadkabel.

De capaciteit van de accu

De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in kWh. De fabrikant van je elektrische auto bepaalt hoeveel dat is. Als je niet weet wat die capaciteit is, check dan ovi.rdw.nl of neem contact op met je dealer of de vorige eigenaar van je elektrische auto.

Het type laadkabel

Er zijn verschillende typen laadkabels voor elektrische auto’s. Het grootste verschil zit in de lengte, dikte en het aantal fases. De laadpaal herkent welk type laadkabel is aangesloten.

Het vermogen van je auto

Elektrische auto’s hebben een ingebouwde ‘boordlader’. Die boordlader bepaalt de maximale snelheid waarmee de accu wordt opgeladen. Er bestaan 3 soorten boordladers: 1-fase-, 2-fase- of 3-fase.

Het maximale laadvermogen per type boordlader:

Lader

Laadvermogen

1-fase 

Tot 7,4kW 

2-fase 

Tot 14,8kW

3-fase 

Tot 22kW

 

Het type laadpaal

Grofweg zijn er twee typen aansluitingen: een 1-fase-aansluiting en een 3-fasen-aansluiting. Die aansluiting kan verschillen in hoeveelheid ampère. Een laadpaal voor thuis kan zowel een 1-fase-aansluiting als een 3-fasen-aansluiting zijn, afhankelijk van je wensen en je meterkast.

Openbare laadpalen en snelladers hebben een 3-fasen-aansluiting, met meestal een hogere hoeveelheid ampère dan een laadpaal voor thuis. Daarom gaat laden bij een openbare laadpaal meestal sneller dan thuis en bij een snellader sneller dan bij een normale openbare laadpaal.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Hoe werkt een laadpaal?

Om je elektrische auto op te laden, heb je een laadpaal nodig. Je verbindt je elektrische auto met een laadkabel aan de laadpaal. Meestal zie je een groen licht of een ander signaal als de laadkabel er op de juiste manier in zit. Daarna kun je met je laadpas, soms ‘laadtag’ of ‘druppel’ genoemd, een laadsessie starten. En soms heb je niet eens een laadpas nodig; er zijn namelijk ook apps waaraan je je laadpas kunt koppelen. Je houdt dan je smartphone bij de scanner, in plaats van je laadpas.

Opladen in 3 stappen

1.  Stop de laadkabel in je elektrische auto en in de laadpaal. Als het goed is zie je een groen licht of een ander signaal. Zie je een rood lampje? Dan heeft de laadpaal een storing. Op de laadpaal zie je hoe je die storing kunt doorgeven.
2.  Hou je laadpas of app voor de scanner van de laadpaal. Je laadsessie start zodra je een blauw licht ziet.
3.  Wil je stoppen met opladen? Hou dan je laadpas weer voor de laadpaal. Daarna kun je de laadkabel uit je elektrische auto en uit de laadpaal halen.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Welke laadpaal kies ik voor thuis?

Afhankelijk van het stroomtarief dat je betaalt, ben je thuis goedkoper uit dan aan een openbare laadpaal. In ieder geval heb je er altijd een plek om te laden. Daarom kan het slim zijn om te investeren in een laadpaal voor thuis, zeker als je zelf je stroom opwekt met bijvoorbeeld zonnepanelen. Welke laadpaal je kiest, hangt van je persoonlijke situatie en je voorkeuren af.

De belangrijkste keuze die je maakt is het type aansluiting van je laadpaal. Daarbij kies je uit een 1-faseaansluiting of een 3-faseaansluiting. Een 3-faseaansluiting laadt sneller, maar daarvoor heb je ook in je elektrische auto en in je meterkast een 3-faseaansluiting nodig. De meeste nieuwe modellen elektrische auto’s hebben zo’n aansluiting, maar in je meterkast heb je vaak een 1-faseaansluiting. In dat geval is het nodig je meterkast te ‘verzwaren’. Dat kost extra geld, zowel eenmalig als periodiek.

Verder kun je kiezen uit een laadpunt op een paal of aan de muur, met of zonder vaste kabel, met of zonder slim abonnement en de mogelijkheid om anderen wel of geen toegang te geven tot je laadpaal.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Waar staan laadpalen?

Inmiddels zijn er meer dan 96.000 normale openbare laadpalen en meer dan 3.100 snelladers in Nederland. Daarmee is Nederland naar inwonertal het land met het grootste oplaadnetwerk ter wereld. Daardoor is elektrisch rijden makkelijk in ons land en hoef je je geen zorgen te maken over het opladen van je elektrische auto; er staat eigenlijk altijd wel een laadpaal in de buurt.

Om het elektrisch rijders zo makkelijk mogelijk te maken, hebben we de Vattenfall InCharge app ontwikkeld, waar alle openbare laadpalen in staan. Zo vind je altijd makkelijk een laadpaal in de buurt en kun je er naartoe navigeren met Google Maps. Ook zie je meteen het laadtarief dat je betaalt met de Vattenfall InCharge laadpas en of de laadpaal vrij of bezet is.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

 

In onze handige Vattenfall InCharge app heb je een overzicht van alle openbare laadpalen in Nederland.

Download hier de Vattenfall InCharge app. 

Hoelang mag je bij een laadpaal staan?

Als je accu vol is en je staat nog steeds aan een openbare laadpaal, dan kun je een boete krijgen van € 95. Bovendien is het sociaal om je auto te verplaatsen zodra je de laadpaal niet meer nodig hebt. Zo zorgen we er met z'n allen voor dat we het stroomnetwerk goed gebruiken en overstappen op elektrisch rijden zo makkelijk mogelijk is

Let ook op de parkeerregels: ook tijdens het opladen van je elektrische auto betaal je het parkeertarief dat geldt voor de parkeerplek waar je je auto hebt neergezet.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Hoeveel laadpalen staan er in Nederland

Het aantal laadpalen groeit hard in Nederland. Op dit moment, zomer 2022, staan er ruim 96.000 normale openbare laadpalen en meer dan 3.000 snelladers in Nederland. Daar komen nog tienduizenden laadpalen bij in de komende jaren. Nederland is nu al het land met de meeste laadpalen per inwoner..

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Hoeveel laadpalen gaat Vattenfall plaatsen?

Samen met onze partners hebben we ons oplaadnetwerk InCharge gebouwd. Met meer dan 185.000 laadpunten in Nederland, Noorwegen, Duitsland en Zweden, is dat nu al een van de grootste oplaadnetwerken in Europa. En de komende jaren komen daar nog tienduizenden laadpunten bij.

We zijn continu bezig om ons oplaadnetwerk uit te breiden. Daarvoor zijn we steeds in gesprek met binnen- en buitenlandse steden en gemeenten die willen investeren in infrastructuur voor elektrische auto’s en vrachtwagens. Uiteindelijk willen we ervoor zorgen dat iedereen in Europa altijd en overal makkelijk en snel zijn elektrische auto of vrachtwagen kan opladen. Zo stimuleren we de overstap van benzine en diesel naar duurzaam opgewekte stroom.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Wat kost snelladen?

Over het algemeen is het opladen van je elektrische auto aan een snellader het duurste. Meestal betaal je tussen de € 0,40 en € 0,80 per kWh. In het geval van € 0,60 per kWh komt dat met een gemiddelde elektrische auto neer op ongeveer € 0,09 per kilometer.
Wat je betaalt voor een volle accu, bereken je met een simpele rekensom. Je vermenigvuldigt het aantal kWh van je accu met de prijs die je voor één kWh betaalt. Stel dat er 50 kWh in je accu past en je aan een snellader € 0,60 betaalt, dan betaal je 50 x € 0,60 = € 30.

Waar je kunt laden aan een snellader

De meeste snelladers vind je langs de snelweg. Wil je precies weten waar, download dan onze Vattenfall InCharge app, dan zie je alle openbare laadpalen in één handig overzicht.

Wil je meer weten over het onderwerp: lees dan verder.

Laadpaal en opladen